wat bij stroomonderbreking?

About Aquaponics
Post Reply
stevebredene

wat bij stroomonderbreking?

Post by stevebredene » 13 Apr 2014, 09:07

wat gebruiken jullie bij stroom onderbreking?
hoe lang kan je vistank (vissen) zonder zuurstof, vers water?
hoe lang kan je planten zonder water?
zo had ik een gedacht om een camion batterij te gebruiken.
die aansluiten aan een oplader met een schakelaar als er geen stroom meer is die in werking te laten treden.
zoek een betaalbaar systeem. iemand? :idea:

Vasch
Site Admin

Re: wat bij stroomonderbreking?

Post by Vasch » 13 Apr 2014, 21:43

Hé Steve,
je kan als 'veiligheid' 2 kanten op:
- ofwel zet je een 12 of 24V reserve pomp en aan batterij (die aanschakelt als de stroom uit valt)
Persoonlijk vind ik dat een dure en ingewikkelde oplossing.
- ofwel een systeem zoals jij beschrijft.
Ikzelf heb een oud UPS systeem omgebouwd. Een UPS (Uninterrupable Power Supply) wordt veel geplaatst bij servers.
Het is een systeem met ingebouwde batterijen dat deze oplaadt en bij stroomuitval via de ingebouwde omvormer de batterijstroom omzet in 230VAC.
Ik heb een oude gekregen met kapotte batterijen en heb er 2 grote batterijen aangehangen. Het geeft een autonomiteit van 4u.
Op Kapaza of andere 2e hand sites vindt je die voor minder dan 100€.
Je kan dit zelf ook bouwen: auto-batterij met een batterij-lader er aan en een omvormer (die van den lidl :-) ), en hieraan een relais: deze dient om te detecteren wanneer de stroom uit valt en schakelt dan tussen de lader en de omvormer (want de lader mag niet rechtstreeks aan de omvormer). Maar volgens mij komt dit duurder uit dan een ups.

Wat de 'duur zonder zuurstof' betreft:
Planten kunnen behoorlijk lang zonder vers water. Het gevaar bestaat dat na een dag of 2 anaerobe zones ontstaan.
Vissen kunnen ook lang zonder vers water.
Zuurstof is iets anders: dat hangt sterk af van de hoeveelheid water en de hoeveelheid vissen.
Als de zuurstof in een IBC tank met 60 grote vissen uitvalt, heb je niet veel langer dan een uur.
Jouw systeem met de kleine vis zal het wel een uur of 3 volhouden.
gr
V

Post Reply