Ph of zuurtegraad

About Aquaponics
Post Reply
Joris

Ph of zuurtegraad

Post by Joris » 05 May 2014, 09:35

Voor pH correctie gebruik ik in mijn klein binnen systeempje dikwijls hout assen uit de haard.
Dit zou vooral kalium en fosfor oxides, hydroxides en carbonaten moeten bevatten. Alles wat plantjes nodig hebben dus!

Ik doe voor mijn 65l systeem een koffielepeltje in een koffiefilter en hang dit op een plaats met voldoende stroming.
Je kan ook eerst wat assen-koffie (extract) maken en dan het filtraat gebruiken om je pH te corrigeren.

Vasch
Site Admin

Re: Ph of zuurtegraad

Post by Vasch » 05 May 2014, 12:36

Hey Joris,

ik splitste dit onderwaerp, dat houdt het forum wat overzichtelijker.
Maar de discussie over pH verdient zeker een afzonderlijke post.

Het is de eerste keer dat ik hoor van pH regeling met as, maar ik ben meteen geïntrigeerd.
Bij het dalen van de pH (verzuring) voeg ik altijd bio-organische zeewierkalk toe.
Dat de pH daalt is bovendien een goed teken (neveneffect van de bacteriën die nitriet omzetten in nitraat).
Zuivere hout-as wordt natuurlijk al eeuwen in de boden gedraaid als meststof, dus lijkt het me geen slecht idee om dat eens te proberen! Het bevat naast de door jou vernoemde mineralen ook sporenelementen zoals ijzer & mangaan, wat veelal een tekort is bij aquaponics (zeker opstartende systemen)
Bedankt voor de tip!, vanavond weer wat experimenteren :-)

stevebredene

Post by stevebredene » 08 Jun 2016, 19:26

wat zijn de juiste waarden die je water moet hebben?heb de laatste tijd gemerkt dat mijn PH-waade sterk daalde. wat een goed teken is dat zie ik ook aan mijn plantegroei.ik streef naar een PH van 7.maar waar liggen de normen is dat tussen een PH waarde van 6en 8?

Frederik_D_J

Post by Frederik_D_J » 08 Jun 2016, 21:15

Ik meen in een FAQ van Vasch of hier op het forum gelezen te hebben dat voor AP een PH van 6,5 ideaal zou zijn. Dit omdat de vissen hier nog goed in gedijen en de planten dit ook vrij aardig vinden.
Onlangs ook een interessante white paper gevonden (in het Engels) waarin geschreven wordt over de verschillende waarden van een AP systeem (Nitraat, Nitriet, hardheid, PH, ...). En daarin werd dit ook zo beschreven.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 09 Jun 2016, 11:48

Yep, inderdaad: hier zie je de uitleg: http://www.aquaponic.be/faq/hoe-regel-ik-mijn-ph/

Ik probeer de pH rond de 6,8 te houden.
Net zoals Steve zegt, is het dalen een goed teken dat de bacteriën hun werk doen.

Ik voegde dit jaar een soort compost-vermiponics toe aan het systeem: een bak met onderaan een laagje argex, daarop worteldoek en daarop laagjes (eu, eerder mengeling) bloemaarde, bio zeewierkalk, cocosturf en al de afval van mijn groenten (composteren in de serre dus). Hierin uiteraard een hoop wormen. Dit is ook waar ik nu soms wat ijzerchelaat toevoeg. Er drupt constant water in die bak, die zachtjes terug leegloop in het systeem.
Ik dacht dat ik vooral meer en rijkere voeding in 't systeem zou krijgen, maar een neveneffect blijkt een zeer goede stabilisatie van de pH, die tussen 6,9 en 7,2 blijft hangen.
Volgens mij ligt het puur hieraan, want ik doe anders niets dan in andere jaren.

stevebredene

Post by stevebredene » 09 Jun 2016, 11:56

FOTO!!!!!!! lol

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 09 Jun 2016, 15:40

jaja hihi, soms verdwijnen links naar externe sites. Ik moet dat niet meer doen, gewoon de foto's lokaal kopiëren :-)

stevebredene

Post by stevebredene » 09 Jun 2016, 16:09

:D :D :D

Post Reply