Vasch 2015

About Aquaponics
Post Reply
Vasch
Site Admin

Vasch 2015

Post by Vasch » 02 Apr 2015, 23:29

Aaaah, veeel te drukdrukdruk!
Het wordt hoog tijd dat ik nog eens wat post, maar ik heb weinig tijd over.

Toch gaat het zeer goed met de AP systemen: het koud komt mooi op gang met de eerste forellen, en in de serre deed ik ook al wat werk:
- oude aardbeien gesplitst en opgekuist, in potjes in het NFT
- eerste sla gezaaid
- Lota-Lota (zoetwaterkabeljauw) start de boel op voor het te warm wordt
- De kreeftenbakken vandaag uitgekuist en de Astacus doet het goed!
- De waterkers groeit weer ZOT

Enfin, alles loopt goed.
Ondertussen ben ik dagelijks een uur of 10 bezig met de opstart van Aqua4C. Super leuk en super blij dat we heel binnenkort de eerste Omegabaarsjes zullen hebben!

En o ja, ik bouw een nieuw atelier.... dus weinig stock en de webshop even plat gelegd, maar jullie kunnen altijd bestellen via mail of het contactformulier.
En op het dak van't atelier komt.... jajajaa, een mooie aquaponics installatie!
Onder de vloer zitten 2 IBC's geïsoleerd ingegraven, die een warmtebuffer zullen zijn voor het 'sanitair water', dat zal verwarmd worden door serre-nok warmte, compost, een self-made zonnecollector én houtverbranding van een stoofje (op koude dagen). Ik denk eraan een koeling voor de forel te steken en de warmte hiervan ook te recupereren. Het warm water wordt gebruikt voor verwarming van het AP systeem, maar ook van het atelier.
De vis komt naast het atelier in de grond: 1000 liter voor intensieve kweek van 90 forellen; dit gaat naar een lange bezinkbak die meteen floating raft is én zal dienen voor de kweek van de kreeftjes, dan naar enkele groeibedden die leeg lopen in een sump om te grote waterschommeling in de vistank te voorkomen. De details moet ik nog uitwerken, maar zie het al volledig zitten!

ghanaponics

Re: Vasch 2015

Post by ghanaponics » 02 Apr 2015, 23:36

wens je veel bouwplezier,,en ja de stress van europa hahahhaha,,had ik maar aardbeiien hierzo,,zou schatrijk worden ,,hier worden ze gekweekt in burkina faso,,in de woestijn ,,,maar in de winkels zijn ze dan ,,,jawel voor 18 stuks [kleine] 14,50 euro ..
wens je veel goodluck vash

gr uit ghana

stevebredene

Re: Vasch 2015

Post by stevebredene » 11 Jun 2015, 14:08

mooie uitzending!!! onze nieuwe TV-ster is geboren!!!!!

Post Reply