Wat in de winter

About Aquaponics
Post Reply
Peter Thys

Wat in de winter

Post by Peter Thys » 11 Mar 2017, 09:01

Hallo,
Ben wat aan het lezen geweest op het forum, maar een vraag ,denk ik, naar gevonden te hebben.
Wat doen jullie met het systeem in de winter ?

Vasch
Site Admin

Re: Wat in de winter

Post by Vasch » 11 Mar 2017, 22:22

Hallo Peter,
dat hangt van 't systeem af :-)
Mijn koude systemen blijven gewoon werken, maar ik voed de vis weinig of niets. Dit jaar hadden we een behoorlijke strenge winterperiode, en de groeibedden bevroren voor een stuk, maar door het circulerende water is alles blijven draaien. Een paar jaar geleden heb ik er een verwarmer met thermostaat (3°C) in gezet.
Systemen die volledig boven de grond staan kunnen beter bevriezen, dus die zou ik stil leggen of wat bijverwarmen.
Mijn warm systeem (serre) laat ik vanaf oktober afkoelen na het oogsten van alle warmwatervis.
Het draait dan gewoon door met forel en meerval in de winter. Prima voor veldsla, spinazie en als het niet echt vriest waterkers. Op die manier start je zeer snel op in de lente.
Vanaf april warmt het weer op.

nxzx

Post by nxzx » 07 Jun 2017, 11:44

Is it difference between summer and winter for having an aquarium?!

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 07 Jun 2017, 12:19

Hi nxzx,

depends where you put the aquarium: inside the house, you can keep running the same way all year as long as you provide light, outside over here, summers are warm and winters cold, so you can't keep the same fish unless you heat or cool the water.

Post Reply