Aquaponics in een geodetische serre

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Post Reply
Nielvm

Aquaponics in een geodetische serre

Post by Nielvm » 31 Mar 2019, 13:02

Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik een geodetische serre gebouwd ter vervanging van een tunnelserre die steeds stuk ging vanwege de stevige wind die wij hier durven hebben. De nieuwe serre heeft sindsdien al meerdere malen zijn stevigheid met succes weten te bewijzen :D . Sinds geruime tijd speelt het idee om in de serre over te stappen op een aquaponics systeem.

Dit topic dient eerst om te bepalen of ik het een goed idee vind om een AP systeem uit te bouwen. Gaandeweg zal ik ideeën en plannen posten om met jullie af te stemmen. Mocht ik - ondanks alles ( ;) ) - willen doorgaan met aquaponics, is het plan om tegen het najaar aan de opbouw te beginnen.

Mijn voornaamste redenen om te willen overstappen op aquaponics:
- geautomatiseerd systeem (geen zorgen met water geven, onkruid wieden,...)
- derhalve minder arbeidsintensief
- verhoogde groeibedden => ergonomischer werk
- met verticale torens kan de hoogte van de serre beter benut worden
- ecologischer
- vissen opeten is mooi meegenomen

Mijn eerste idee bestaat eruit om in het midden van de koepel een vistank in te graven en aan de buitenzijde de groeibedden te zetten. Daartussen komt dan het wandelpad. Ik giet dit binnenkort eens in een sketchup ontwerp...

Vasch
Site Admin

Re: Aquaponics in een geodetische serre

Post by Vasch » 01 Apr 2019, 21:16

Hallo Niel en welkom op het forum.
Zoals ik al met velen gedaan heb, wil ik je even verwittigen voor je met aquaponics begint: eens je het virus te pakken hebt, is loslaten niet zo eenvoudig meer :lol:

Zet je tekeningen zeker op het forum, dat is altijd tof.
Als ik al een paar tips mag geven: zet je groeibedden niet te dicht bij de rand. Uit ervaring weet ik dat het soms handig is om er achter te kunnen.
In een dome is het ook handig om groeibedden en/of verticale torens centraal op te stellen omdat je daar meest hoogte hebt. Voor o.a. tomaten is dat gemakkelijker dan aan de zijkant.
De vistanks kan je ook (gedeeltelijk) onder de groeibedden steken om plaats te winnen.

groetjes,
Valentijn

Nielvm

Post by Nielvm » 02 Apr 2019, 16:51

Dag Valentijn,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb intussen al geleerd dat het kweken van vissen beter niet in de serre gebeurt, tenzij je het water heel het jaar door lekker warm kan houden voor warmwatervissen. Ik ben echt niet van plan om hier energie in te steken.
De vistank zou dus buiten de serre moeten komen, gelukkig heb ik net ernaast een mooi schaduwrijk plekje dat hiervoor kan dienen. Die zou ik zo diep mogelijk ingraven.

De serre is een 5/8 geodetische koepel. Dit heeft als voordeel dat de serre nogal snel hoog wordt. Op een meter van de rand is de serre al zo'n 2 meter hoog. Helemaal in het midden ongeveer 3 meter.
Het maken van de groeibedden wordt denk ik de grootste uitdaging. Om het een beetje netjes te houden, zouden deze de vorm van de serre moeten volgen (grondvlak een 15-hoek). Het idee hiervoor was om verhoogde houten bakken te maken en die dan te bekleden met vijverfolie en vullen met argex

In totaal zou ik zo'n 8-10m2 aan groeibedden hebben als ik de hele rand van de serre voorzie met bedden van zo'n 80cm diep (30cm hoog?). Daarvan zou ik een m2 voorzien voor het kiemen van zaden en eventueel nog enkele torens voor aardbeien en sla.

Qua vistank dacht ik eigenlijk aan maximaal 2000 liter. Is dat een beetje haalbaar met de hoeveelheid aan groeibedden? Over het algemeen plaats ik mijn planten op een behoorlijke plek van elkaar...Voor de zekerheid zou ik ook een biofilter plaatsen om de amoniak te kunnen afbreken. Een luchtpomp in de vistank lijkt mij ook onontbeerlijk.

Zo, dat zijn zowat mijn eerste gedachten. Ik zal het ook nig eens uittekenen in sketchup, maar dat zal vereenvoudigd moeten zijn. Een geodetische serre in sketchup uittekenen, lukt mij vooralsnog niet...:-)

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 03 Apr 2019, 14:32

Koudwatervis in de serre is inderdaad geen goede keuze.
MAAR het heeft ook geen enkele zin om je vistanks buiten te zetten als je groeibedden in de serre staan.
Dat lees je ook hier: http://www.aquaponic.be/faq/welke-vissen-kan-ik-houden/
De temperatuur in de dome zal in de zomer gemakkelijk naar de 30 graden gaan en daarmee het water in de groeibedden en buizen teveel opwarmen. Je kiest dus beter voor een vis die tegen de schommelingen kan, zoals graskarper. Of je kweekt warm in de zomermaanden en koud in de wintermaanden.

Je groeibedden kan je inderdaad bouwen met hout (watervast!) en epdm folie. 30cm diepte is the way to go.

Voor 8 à 10 m² groeibed is 2000 liter weinig. De vuistregel zegt 1m³ voor 1,5m² groeibed, wat op een 6m³ uitkomt.
Probeer dus naar 3000 à 4000l te gaan, zoniet zal de densiteit van de vis (kg/m³) sterk omhoog moeten wat weer nadelig is voor de vis en de zuurstofopname door de vis.

En dan nog een skechup tip= teken de elementen van de dome (je werkt toch met een aantal standaardelementen) afzonderlijk en bewaar ze als component. Je kan 1 component meerdere keer gebruiken en gemakkelijk componenten samenstellen.

Nielvm

Post by Nielvm » 03 Apr 2019, 18:50

Ik ging er eigenlijk van uit dat vis meerdere jaren nodig had om volgroeid te geraken. Als ik jou hoor, is dat maar enkele maanden? De graskarper had ik al gezien en leek mij een prima keuze om mee te beginnen. Mijn idee was ook wel dat de vissen zich natuurlijk zouden vermenigvuldigen en dat ik daardoor het jaar rond een temperatuur moest hebben die de vissen aangenaam vinden. Of is het misschien de bedoeling om ieder jaar met "verse" vis opnieuw te beginnen?

Momenteel staat er in de zomer langs iedere zijde van de geodome (15st) een plant in een "bed" van zo'n meter diep. Ik ging van dezelfde ruimte uit voor een aquaponics systeem, maar eigenlijk zou een "goot" van zo'n 20-30cm breed ook voldoende zijn om deze planten in te zetten. Dit dan met een eb-vloed systeem. De ruimte die een plant nodig heeft om te groeien, moet uiteraard niet even breed zijn als het groeibed.

Een andere mogelijkheid is een rond groeibed in het midden van de serre van zo'n 5m2 groot en het looppad langs de buitenrand van de serre. Helemaal tegen de kant kan ik dan nog op een meter hoogte een goot plaatsen om tal van slasoorten en andere bladgroenten in te telen. Voelen aardbeienplanten zich ook goed in een omgeving die constant onder water staat?

Nielvm

Post by Nielvm » 05 Apr 2019, 19:57

Een zeer voorlopige schets. Als ik een groeibed rondom maak van zo'n 40cm breed (30 diep), geeft dit ongeveer 4m2 aan groeibed.
Dat lijkt mij niet zo veel (in vergelijking met de 18m² die de serre groot is, maar op deze manier benut ik wel maximaal de ruimte.

Een plasje in het midden zoals hier getekend zou zo'n 3m³ aan vistank opleveren.

Uiteraard zou er ook wel ergens een torentje of een floating raft komen voor het opkweken van plantjes of voor bijvoorbeeld aardbeien.
aqua.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply