Eindelijk begonen

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Post Reply
under-dog

Eindelijk begonen

Post by under-dog » 30 Apr 2019, 07:33

Ik liep al paar jaar met het idee om systeempje te bouwen, maar nu is het eindelijk zo ver.
Het is niet mooi maar wil eerst kijke of het allemaal lukt.
Sins 2 weken zit er 36 forel vissen in.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Branko

Re: Eindelijk begonen

Post by Branko » 05 May 2019, 19:58

Ziet er aardig complex uit, is dit je eerste systeem? Ben zelf een paar weken geleden ook begonnen, maar heb het heel simpel gehouden.

GertJ1982

Post by GertJ1982 » 06 May 2019, 12:52

Dag Under-dog,

Ik weet niet hoe lang je systeem al draait voor de vissen er in gezet zijn, maar houdt goed de amoniak en nitriet waarden in het oog.
Als deze waardes omhoog gaan, best stoppen met voeren en als het echt moet wat water wisselen.

grtz G

under-dog

Post by under-dog » 06 May 2019, 20:36

Dit is mijn eerste systeem.
Ik had alles al paar weken lopen voor de vissen.
Toen de vissen kwamen kwam er verhoging amoniak dus toen gestopt met voeren en water bij gedaan.
Maar met paardagen was amoniak goed en toen kwam de nitriet op.
En na paar dagen zakte dat ook.
Ik kon niet goed vinden wat echt hooge wardes zijn want las verschillende dingen.
De vissen zwemde continu door de hele bak boven en benede als ik bij ze kijk komen ze allemaal even kijken.

Wel heb ik 1 vis die opeens op zijn kop begon te zwemen.
Wat ik zo kon vinden op internet kon dat de zwemblaas probleem zijn.
Zit nu in een bakje appart voor water terapie of zo iets.
Rest van de vissen doen niks raars.
Die vis in apparte bak lijkt weer meer energie te krijgen en hij/zij zwemt weer rond en hij/zij lijkt lanzaam weer wat schever de goede kant op te zwemen.
Nog wel steets de rug slag maar de rug komt nu soms ook omhoog.

Kwa systeem dacht ik dat complex valt wel mee viel , maar zit wel wat experiment (de bloem baken).

De hang bakken met bloemen is nu nog gewoon grond maar als alles werkt zou dat volgend jaar anders zijn.
dan zaai ik zelf bloemen wat via de ap gaat in de bloembakken. (Bloemen is voor de vrouw)

Sailer

Post by Sailer » 18 Jun 2019, 12:15

Mooi systeem, succes ermee!
Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
Ik ben ook bezig om mijn AP-systeem te verplaatsen en uit te breiden, mijn vriendin waardeert het systeem in de woonkamer toch minder dan ik...

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 26 Jul 2019, 12:12

Lukt het om de temperatuur onder controle te houden voor de forel?

under-dog

Post by under-dog » 28 Jul 2019, 12:45

Het water is aan 26 grade geweest nu iets gezakt naar 24.
Ik hang flessen met ijs in de sump maar koelt niet echt af.
Als zwembadje voor kids vul gaat het eerst met lussen door sump.
Maar als het weer iets afkoelt zou zou het beste zijn.

Nog wel in gevecht om water schoon te houde.

under-dog

Post by under-dog » 28 Aug 2019, 22:20

Ik heb een swirl filter gemaakt en die werkt wel goed maar ondanks dat is het water nog troebel in de vis tank.
En ook in de sump komt telkens een laag drap.
De ammonium stijgt ook telkens en ik vermoed dat het met elkaar temaken heeft.
Ik voer ze steeds minder en regelmatig om de dag maar ondanks dat komt het probleem steeds terug.
Ik heb sump paar keer schoon gemaakt en water ververs ik telkens.
De swirl filter heb ik om die rede geplaatst en voor het water de sump in gaat het ook nog door panty
Na alles had ik verwacht dat probleem over zou zijn maar helaas.
Ik ben bezig met een bewegende media ton te maken om de ammonium onder controle te krijgen.
.
Het water wordt trouwens een paar dagen of een week na verschonings weer troeblel

Heeft iemand nog tips

padje af

Post by padje af » 28 Aug 2019, 23:57

Heeft het troebele water ook een bepaalde kleurtint? Het zou een vorm van alg kunnen zijn. alhoewel als dit echt in een paar dagen na verversen zo snel gaat zou dat wel bizar zijn. Zijn de kweekbedden op de foto's allemaal gevult met hydro korrels? het lijkt alsof sommige bakken een gemixte substraat hebben, ook kans dat hieruit deeltjes de troebelheid veroorzaken.

ps je swirl filter zou vrij langzaam moeten werken, afhankelijk dan de grootte van de deeltjes die je eruit wilt halen zou je wat borstels in deze bak kunnen plaatsen. In mijn ervaring kan een swirl filter zo weken/maanden nodig hebben om een paar milimeter aanslag te verzamelen, mijn grotere solids bleven vaak in de filter voor pomp of in de kweekbedden achter (waar de wormen en springstaartjes het verder afbreken).

Als je nitriet te hoog blijft zou je wat waterplanten en kroos/duckweed kunnen toevoegen (in de bevolkte reservoirs en evt sump). Het kroos kan je weer drogen en door voer heen mixen. Mocht de troebelheid komen door grotere deeltjes zou je iets als garnalen kunnen overwegen (kijk wel goed bij de soorten welke schimmels/ziektes ze kunnen meedragen).

Hoe is de verhouding tussen het aantal vissen en liter water tegenover het volume van je kweekbedden? Je zou (tijdelijk) je biofilter kunnen over dimensioneren, op deze manier worden de meeste aquariums/paludariums nient troebel (je kweekbedden hebben in theorie deze zelfde functie maar zijn minder efficient dan een bewegend luchtig medium met luchtstenen of airlift)

Post Reply