mijn systeem -- 2017

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Dries

mijn systeem -- 2017

Post by Dries » 09 Dec 2017, 17:26

Eind vorig jaar heb ik eindelijk mijn eerste systeem kunnen opzetten (wegens verhuisd en veel plaats nu).
Doel: (gedeeltelijk) voorzien in eigen eiwitbehoeften. Dat lukt al gedeeltelijk door zelf paddenstoelen en peulvruchten allerlei te kweken, maar een stukje vis of een kreeftenmaaltje hier en daar zou een welkome aanvulling zijn :-).
Ik dacht eerst een klassieke "chop & flip" te maken, maar dat is een beetje uitgelopen tot een iets complexer 3000l systeem.
Ik geeft mezelf ook 3 jaar en 1000 euro om te experimenteren :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Dries

Re: mijn systeem -- 2017

Post by Dries » 16 Dec 2017, 13:44

Het opzetten viel nogal mee, thanks to Dobbit TV :-).
Op het erf was ook behoorlijk veel materiaal achtergebleven, en het geheel is verbonden met gerecycleerde stukken tuinslang en pvc-buizen allerhande.
Ik ben begonnen met twee pompen (2000l en 4000l) maar nadat de 2000l het begeven had heb ik één nieuwe van 10000l gezet met regelbaar debiet. In de twee 600l bakken ligr ook een luchtsteen, de luchtpomp geeft iets van een 400l/u.
De siphons van Vasch werkten ook meteen prima, en als medium heb ik lavasplit 16:32 gebruikt.
Het geheel staat aan de noordzijde van m'n serre, één groeibed plus 600l bak staan in de serre.
En niet op het schema weergegeven, maar er liep nog een extra slang rechtstreeks naar de forellenbak ook.

Dries

Post by Dries » 16 Dec 2017, 14:09

De fauna was een gemengd succes. Ik heb er 50 forelletjes van Vasch in gestoken, 10 voorntjes uit de Intratuin en 50 Turkse rivierkreeften.
Forellen
Hebben het erg goed gedaan eigenlijk. Heb er wel op een ochtend eens 20 dode gevonden. Ik heb een reservevat van 1000l regenwater staan, dat heb ik onmiddellijk in de halfvolle sump laten lopen. Lijken er uitgevist en me snel naar 't werk gehaast. Niets van de waterkwaliteit kunnen testen dus, maar bij thuiskomst waren de 30 anderen in topvorm.
Tegen september telde ik er elke week wel een of twee minder. Dacht eerst dat ik niet juist telde (is ook ni simpel), maar na een paar weken was het wel duidelijk dat er forellen verdwenen. Eerste theorie was dat ze er uit sprongen en dat het gebrek aan dode vissen op de grond aan de ratten te wijten was. Een extra brede plank op de opening gelegd, maar de verwijningen hielden aan. De echte schuldige werd pas gevonden toen de nachten weer wat langer werden en ik eens rond zonsopgang aan het systeem passeerde: Er zat een reiger op zijn dooie gemak op de rand van mijn bak te wachten op zijn portie forel. Er was echt maar een spleet van een kleine 10 cm, maar dat was blijkbaar voldoende.
Tijdens de hittegolf is het water enkele dagen tegen de 27° geweest. Dat viel goed mee, gezien er een deel in de serre staat. Maar de ingegraven sumptank houd de oververhitting toch binnen de perken blijkbaar. Het is wel zaak op die sump goed vol te houden tijdens die piektemperaturen. Ik heb die dagen geen eten gegeven, en de heetste dag heb ik een zak met 5l bevrozen water in de bak gehangen op de middag. De vissen waren wat tammekes maar zijn er allemaal goed doorgekomen.
Voorn
Uit de andere open bakken zijn vermoedelijk ook door de reiger 9 van de 10 voorns verdwenen... Sowieso geen geweldig succes, die groeien maar amper, zeker in vgl met de forellen :-).
Turkse rivierkreeft
Ook geen groot succes, op één week tijd waren er plots ruim 40 dood. Achteraf bekeken was dat de week nadat ik mijn tweede groeibed aangesloten had, en ik vrees dat er erg veel scherp lavagruis is rondgepompt. Ni goe voor de kieuwen... Er zijn er 10 in de pot beland, één vrouwtje heeft het overleefd in de sumptank.
Zwanenmossel.
Doen het redelijk goed. Zoals boven gezegd weet ik de reden van de grote forelsterfte niet, maar er langen toen wel een paar dode mosseld in de forellenbak ook. Iets mis met de mossels die vervolgens in hun ontbindende toestand het water vervuild hebben? Ze stonken alleszins verschrikkelijk. In de 300l bakken lag op de bodem zand en steentjes, daar hebben de mosselen het beter gedaan.
Blauwbandgrondels en andere vijvervisjes
De grondels gaf ik vooral als voer aan de forellen, die er verzot op waren. De grondelplaag in de sumptank was ook snel opgelost door er 3 forellen bij te zetten :-). De stekelbaarsjes deden het goed, maar de populatie bleef bescheiden. Twee van de andere visjes zijn volgens mij voorns of zo, want die blijven langzaam maar zeker groter worden.
Nieuwe rivierkreeft
Na het debacle met de Turkse heb ik er in de herfst een paar Europese bij gezet. Voorlopig met meer succes, ze houden het al langer vol en nog geen sterfte. Ik heb ook voor de winter het grootste deel van m'n systeem in de serre geplaatst. Hopelijk binnen een paar maanden kleine kreeftjes :-). Ben nog steeds wel op zoek naar vers bloed, als er tegen dan iemand wil ruilen...

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 22 Dec 2017, 11:19

Super verslagje Dries! Heb je foto's?
Je systeem zal wellicht volgend jaar beter draaien als alles wat rijper is. Dat stabiliseert ook de parameters. Enkel temperatuurpieken blijven gevaarlijk, voor de forel maar zeker voor de kreeften: een stijging van 3°C op 2 uur is al dodelijk omdat ze dan willen vervellen en niet kunnen. Als je plots veel dode kreeft hebt is dat 9/10 keer de oorzaak.
Wat de EU kreeft betreft: ik wil al 2 jaar kweken maar door al het andere werk komt het er niet van. Maar ik was van plan er een groter aantal te kopen in 't voorjaar om in te zetten bij de forelkwekerij in Bonlez.

Geertv

Post by Geertv » 26 Dec 2017, 22:50

Heel interessant. Foto's graag !

Ik heb ook niet echt een goed zicht van hoeveel plantenbakken er zijn. Op basis van de tekening lijkt het weinig.

Ook graag iets meer nieuws over de grondels. Het interesseert me wel dat ze goed vermenigvuldigen bij jou. Ik heb gelezen dat ze traditioneel gegeten worden als gefrituurde kleine visjes. Iets wat ik wel eens zou wille proberen, als het kweken lukt. Waren ze alleen in een bak toen ze kweekten? Ik vrees dat ook goudvisjes de babygrondels zouden opeten.

Ook wat betreft de kreeftjes wil ik wel mee kijken wat werkt en niet. Ik twijfel nog, maar denk eerder voor de oosterse riviergarnaal te gaan (Macrobrachium nipponense). Volgens de literatuur zou het in de koude serre goed moeten overleven en kweken, terwijl het buiten te koud is om te kweken, net zoals met de graskarper, denk ik. De riviergarnaal is de tweedemeest gekweekte zoetwater crustacea ter wereld, maar hier niet gekend. Smaakt als onze garnaal, maar hoeft niet eens gepeld te worden.

Geert

Dries

Post by Dries » 28 Dec 2017, 22:20

Met ongeveer 2.4m² aan plantebak (één bed in de serre, één er buiten aan de noordkant) voor 3000l zit ik inderdaad redelijk laag. Dit omdat ik het eerste jaar geen te hoge dichtheid aan vissen wou en omdat ik in de twee bovenste 300l-bakken ook waterplanten wilde zetten. Ik dacht ook extra nitraten uit het systeem weg te halen door een aantal koolgewassen te zetten.
Dat was na de initiële forelsterfte allemaal niet nodig (en de kwabaal die ik er bij wilde zetten heb ik nooit gevonden), ik had eerder een tekort aan nutriënten aan de planten te zien. Paksoi, ijsbergsla, kropsla en basilicum deden het zalig, de bloemkolen waren maar een tennisbal groot, de boerenkool groeide voor geen meter en de aardbeien en tomaten waren niet denderend van smaak.
Wat wel erg goed lukte was het stekken van vanalles en nog wat. Notoir moeilijk te stekken blauwe bes is me nu eindelijk nog eens gelukt, mijn dode theeplant is terug tot leven gekomen in het groeibed, en van de basilicum en de pepino's moest ik er maar een takje in steken en ik had een week later een nieuwe plant. In de winter verblijven al mijn matig vorstgevoelige planten (Camellia sinensis, de jonge vijgencactus, een citroenboompje, de wasabi,mauka,...) met pot en al op het groeibed waar nu 6m verwarmingsdraad op ligt. Zo is er ook op de koudste momenten een beetje (vochtige) luchtcirculatie en voor de bacteriën zal het ook wel niet slecht zijn.
Ik had ergens foto's, maar ik vind ze nergens terug. Zal ze posten als ik ze vind. Het wintersysteem is niet veel soeps, heb raprap een deel afgesloten en het "running system" staat op de sump na allemaal in de serre nu.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Dries

Post by Dries » 28 Dec 2017, 22:34

Nog over die blauwbandgrondel.
Dat is een geweldige pest hier in de streek (veel karpervijvers). Ik heb een vijver van ongeveer 60m² en daar moeten er werkelijk duizenden in zitten.
Ik zou de vijver graag heraanleggen om kamsalamanders in te krijgen, maar dat heeft dus geen zin zolang die veelvraat hier zit. Leegpompen heeft ook weinig zin, want de grachten hier zitten ook vol en bij de eerste de beste winteroverstroming zit hij weer in de vijver.
Maar voor de forellen is het dus wel fijn, kunnen ze lekker jagen. Om de paar dagen flikkerde ik een 50-tal visjes in de bak, en tegen et eind van de dag zaten er weer alleen voldane forellen in.
Ik had er in de 300l bakken ook een paar gezet, en enkele weken later waren er al kleintjes. Precies hele kleine speldekopkes die in school zwemmen. De miserie was wel dat ze onmiddellijk heel het sysyeem rondgepompt werden. Ik had wat schrik dat ze de babykreeftjes van mijn enige overgebleven eidragend vrouwtje leptodactylus zouden opvreten. Geen idee wat er uiteindelijk met die eitjes gebeurd is, maar babykreeftjes heb ik nooit gezien. Uiteindelijk dus een paar forellen in de sump gegooid en plots waren er héél wat minder grondels.
Kweekt alleszins vlot in mijn systeem. Bij een ander forumlid (Peter) lukte dat dan weer niet, ze plakte dood tegen zijn pomp.
Nu steek ik er alleen nog maar stekelbaarsjes in, die planten ook goed voort.
Ik heb geen frietketel, anders zou ik ze wel eens proberen op te peuzelen. Ik verdenk ze er wel van om een stevige grondsmaak te hebben. Mijn eerste forel in de pan had dat ook, en die hadden toen wekenlang enkel grondel te eten gekregen. Toen de grondelvoorraad op was wegens droogte smaakte de forel helemaal niet meer "gronderig". Zou dus wel kunnen dat die vol geosmine (of hoe heet dat weer) zitten.

Dries

Post by Dries » 28 Dec 2017, 22:46

Fotootje gevonden van in de lente.

Dries

Post by Dries » 28 Dec 2017, 22:47

En dit is het "winterbed"

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 10 Jan 2018, 15:20

En nu nog die foto's van je vrouw als ze je weer bezig ziet :-)

Post Reply