Non-food dieren

All about fishes and plants.
Post Reply
padje af

Non-food dieren

Post by padje af » 01 Aug 2019, 05:31

Ik vroeg me af of er al mensen zijn die (succesvol) dieren voor de aquarium/paludarium/terrarium markt in hun aquaponic systeem kweken. Door mijn zoektocht naar A. Astacus kwam ik een aantal (internationale) beurzen voor exotische dieren. Ondanks dat de Astacus inheems is zal je deze niet snel meer op conventionele kreeft/vis aquaria beurzen tegen komen. Het viel me hier op dat veel van deze dieren in aquaponic vijvers (of zelfs aangepaste plantenbedden) zijn op te kweken, en in verhouding tot consumptie dieren een exponentiële waarde hebben. Daarnaast zijn de meeste dieren voor deze markt al op jonge leeftijd gewenst, waar je voor de voedselmarkt juist zo snel mogelijk massa wilt hebben.

Een kleinschalig voorbeeld hiervan is om (mits je geen speciale kweeklampen gebruikt) wat nakweek Hyla Arborea (Europese boomkikker) in een aangepast growbed onder te brengen. In een kas of serre zouden deze zich al te goed kunnen doen aan vliegen/muggen/insecten, bijvoeren met wat wormen uit je compost bak is ook mogelijk.

Extreme voorbeelden zijn kaaimanteju (Dracaena Guianensis: slakken etende hagedis, verdraagt andere vissen/schildpadden en grotere garnalen/kreeften) of zoet water roggen (verdragen andere vissen).

Hier tussen zitten nog tientallen wel niet honderden aquarium en vijver bewoners, zoals Koi of schildpadden. Dit geld ook voor planten. Ik weet uit ervaring dat mensen voor terraria veel geld over hebben voor entjes/klonen/cuttings van planten die het vaak prima doen in een aquaponics systeem.

Aangezien de meeste aquaponics hobbyisten (en professionals) goed overweg kunnen met hun meetapparatuur (en de geavanceerde mestwaarden/mineralen/spoorelementen, temperaturen en licht kunnen controleren en supplementen) lijkt dit een interessante combinatie. Zelf probeerde ik het ooit met een paar amfibie soorten, maar deze zitten nu echter weer in terraria. Ik zal na een toekomstige verhuizing eindelijk de ruimte hebben om wat ibc's neer te zetten. Naast een conventionele, hoop ik dan ook te kunnen experimenteren met een tropische en een brak water opstelling.

Voor wie erg van aquaponics houd en nog ruimte/tijd over heeft, is experimenteren met een bio actief paludarium erg aan te raden. Deze hanteren vrijwel dezelfde principes. Ook voor heb die de aeroponics kant op willen heb je daarmee een leuk schaal model met wat pompjes, nozzles en waterwaarden/temperaturen.

ps. hebben mensen hier ervaring met het toevoegen van tropische springstaartjes (Collembola) en/of tropische pissebedden (Trichorhina tomentosa) aan de growbeds? Ik weet uit mijn tropische terraria dat deze het schimmelvrij houden, restanten opeten en me een hoop onderhoud besparen. kortom beste 1,75 die ik tot nu toe heb uitgegeven, kolonie is na een jaar nog altijd zeer gezond heb ze nooit direct hoeven voeren. Excuses voor de spam ;)
Last edited by padje af on 01 Aug 2019, 07:38, edited 1 time in total.

padje af

Re: Non-food dieren

Post by padje af » 01 Aug 2019, 05:48

Voor wie in de tuin/buiten zijn/haar growbeds heeft staan zal deze beestjes al wel tussen de klei of grind korrels zien kruipen. Op de zoekfunctie ben ik deze beestjes verder niet tegen gekomen. Deze beestjes zijn positief en helpen bij het afbreken van je solids. Ze kunnen tegen water, mochten er een paar mee spoelen met je flush zijn ze kreeft/garnaal of visvoer, anders komen ze vanzelf wel met de stroming in een growbed of filter waar ze weer helpen. Ook leuke toevoeging voor hen die met kleinere aquaria en guppies/mollies/goudvissen werken.

Vasch
Site Admin

Re: Non-food dieren

Post by Vasch » 01 Aug 2019, 11:14

Er zijn wel al wat mensen die experimenteerden met andere diersoorten. Kreeften zoals de Astacus soorten worden wel voor consumtie gekweekt met wisselend succes. Ze zijn nogal gevoelig voor
oa temperatuurschommelingen. Ook de boomkikker is me al ter ore gekomen en ik heb wel interesse om die in de serre te houden. Het blijft wel oppassen met invasieve dietsoorten.
Wat mij betreft heeft een bredere biodiversiteit enkel postieve gevolgen op het systeem.

Post Reply