Forel

All about fishes and plants.
Vasch
Site Admin

Forel

Post by Vasch » 30 Apr 2013, 09:24

Image
img WikipediaBeekforel
Image
img WikipediaRegenboogforel

Er valt heel wat te schrijven over dit populaire dier.

Eerst en vooral de soorten. Daarvoor verwijs ik graag naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Forel_(vis).

In onze lage landen kweken we vooral Regenboogforel en soms Beekforel.

Forel is een geschikte vis voor aquaponics systemen, op voorwaarde dat je met enkele zaken rekening houdt:

1. Temperaturen:
- forel groeit NIET onder de 7°C
- pootvisjes van forel sterven boven de 15°C
- grotere forel sterft boven de 22 à 25°C - dit hangt ook af van de zuurstoftoevoer
- De ideale groeitemperatuur ligt tussen 10 en 15°C
Een tank of groeibedden in de serre zijn dus niet erg geschikt!
Graaf je vistank in zonnder isolatie: ondergronds blijft de temperatuur relatief constant.
Vermijdt rechtstreekse zon op de tank: dek deze af.
Zorg voor voldoende groen, zodat ook het groeimedium mooi in de schaduw blijft!

2. Zuurstof:
Forel heeft zuurstof nodig! Zorg voor voldoende waterinstroom met lucht en een beluchter! (min 10W/1000l)

3. Stroming:
forel heeft graag een lekkere stroming. Plaats een pomp die iets te zwaar is: voor een 1000 liter systeem is een 2500 à 3000 l/u ideaal. Stuur een deel van het water naar de groeibedden, de rest rechtstreeks in de tank om stoming te veroorzaken, liefst met uitlaat boven water om zuurstof toe te voegen.

4. Voeding:
- Forel is een roofdier. het is een carnivore vis die dus NIET overleeft op plantaardige voeding.
Dit heeft vooral te maken met de nood aan specifieke aminozuren en eiwitten in dierlijke voeding.
Jammer genoeg bevat forellenvoer dus altijd vismeel.
En vismeel is helemaal niet duurzaam! probeer dus voeding te vinden die zo weinig mogelijk vismeel bevat en eventueel een deel dierlijke vervangproducten.
Pas de grootte van de korrel aan: pootvis wordt groot op 'kruim', later op 1mm, 1,5mm pootvisvoer.
Eens wat groter eten ze 3mm tot 6mm voer.
- Vismeel bevat zout! En zout is NIET goed in een aquaponics systeem omdat het kristaliseert aan de plantwortels. Controleer dit dus regelmatig en verwijder zoutkristallen op de randen of bovenste steentjes. Het zoutgehalte blijft anders stijgen.
- Hoeveel voeren? net zoals met andere vis: liefts min 2x per dag, zoveel ze op krijgen. Te weinig betekent tragere groei, teveel vervuiling van het water.

5. Hoeveelheden:
Dit hangt uiteraard sterk samen met de bovenstaande punten. Als je een buitensysteem hebt dat op 10-15°C kan gehouden worden en voldoende zuurstof toevoegd, zijn een 30-tal forellen per IBC (1000liter) zeker mogelijk. Zeer intens kan naar 50 gegaan worden.

6. Groeisnelheid:
Forel is één van de snelst groeiende vissen uit onze streek. Als je pootvis koopt in april, kan je de eerste vissen van 300 à 350 gr oogsten tegen augustus, op voorwaarde dat de temperaturen ideaal blijven.
Je kan forel ook laten overwinteren (niet onder 3°C!). In 2 à 3 jaar kan de vis tot 2kg wegen!

getha

Re: Forel

Post by getha » 05 Jul 2013, 08:59

Waar haal jij je forel?
Valt de prijs mee?

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 05 Jul 2013, 10:32

Ik haal ze als piepkleine visjes (pootvis) in de Ardennen, vroeg in het jaar en betaal niet zoveel omdat ze zo klein zijn en ik nogal een goede relatie heb met de kweker (+- 0.5€/vis).
Maar je koopt ze best wat groter.
Ikzelf heb er nog wat te koop (beekforel of Fario), maar dat is misschien wat ver. Ik verkoop de levende forel aan 1,5€/vis. Met verzending over die afstand heb ik weinig ervaring.
In jouw streek zijn er heel wat meer viskwekerijen, zoals Vandeput & zn in Zonhoven maar ik weet niet of zij forel hebben. Je kan ook aankloppen bij 'Moeder de gans' in Teuven of Bergeinde in Opoeteren-Maaseik. Ook in Maasmechelen zit er één geloof ik. De prijzen ken ik niet, dat zal van de soort & hoeveelheid afhangen.

getha

Post by getha » 05 Jul 2013, 10:58

Vasch wrote:Ik haal ze als piepkleine visjes (pootvis) in de Ardennen, vroeg in het jaar en betaal niet zoveel omdat ze zo klein zijn en ik nogal een goede relatie heb met de kweker (+- 0.5€/vis).
Maar je koopt ze best wat groter.
Ikzelf heb er nog wat te koop (beekforel of Fario), maar dat is misschien wat ver. Ik verkoop de levende forel aan 1,5€/vis. Met verzending over die afstand heb ik weinig ervaring.
In jouw streek zijn er heel wat meer viskwekerijen, zoals Vandeput & zn in Zonhoven maar ik weet niet of zij forel hebben. Je kan ook aankloppen bij 'Moeder de gans' in Teuven of Bergeinde in Opoeteren-Maaseik. Ook in Maasmechelen zit er één geloof ik. De prijzen ken ik niet, dat zal van de soort & hoeveelheid afhangen.
Mijn karpers komen van Vandeput en zoon maar hij heeft geen forel.
Dan moet ik het volgende jaar maar eens in opoeteren of in maasmechelen proberen.
Bedankt voor de info

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 05 Jul 2013, 11:12

Als het voor volgend jaar is, kan ik misschien op mijn terugrit uit de Ardennen een omwegje maken :-D

getha

Post by getha » 19 Jul 2013, 23:50

Vasch wrote:Image
img WikipediaBeekforel
Image
img WikipediaRegenboogforel

Er valt heel wat te schrijven over dit populaire dier.

Eerst en vooral de soorten. Daarvoor verwijs ik graag naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Forel_(vis).

In onze lage landen kweken we vooral Regenboogforel en soms Beekforel.

Forel is een geschikte vis voor aquaponics systemen, op voorwaarde dat je met enkele zaken rekening houdt:

1. Temperaturen:
- forel groeit NIET onder de 7°C
- pootvisjes van forel sterven boven de 15°C
- grotere forel sterft boven de 22 à 25°C - dit hangt ook af van de zuurstoftoevoer
- De ideale groeitemperatuur ligt tussen 10 en 15°C
Een tank of groeibedden in de serre zijn dus niet erg geschikt!
Graaf je vistank in zonnder isolatie: ondergronds blijft de temperatuur relatief constant.
Vermijdt rechtstreekse zon op de tank: dek deze af.
Zorg voor voldoende groen, zodat ook het groeimedium mooi in de schaduw blijft!

2. Zuurstof:
Forel heeft zuurstof nodig! Zorg voor voldoende waterinstroom met lucht en een beluchter! (min 10W/1000l)

3. Stroming:
forel heeft graag een lekkere stroming. Plaats een pomp die iets te zwaar is: voor een 1000 liter systeem is een 2500 à 3000 l/u ideaal. Stuur een deel van het water naar de groeibedden, de rest rechtstreeks in de tank om stoming te veroorzaken, liefst met uitlaat boven water om zuurstof toe te voegen.

4. Voeding:
- Forel is een roofdier. het is een carnivore vis die dus NIET overleeft op plantaardige voeding.
Dit heeft vooral te maken met de nood aan specifieke aminozuren en eiwitten in dierlijke voeding.
Jammer genoeg bevat forellenvoer dus altijd vismeel.
En vismeel is helemaal niet duurzaam! probeer dus voeding te vinden die zo weinig mogelijk vismeel bevat en eventueel een deel dierlijke vervangproducten.
Pas de grootte van de korrel aan: pootvis wordt groot op 'kruim', later op 1mm, 1,5mm pootvisvoer.
Eens wat groter eten ze 3mm tot 6mm voer.
- Vismeel bevat zout! En zout is NIET goed in een aquaponics systeem omdat het kristaliseert aan de plantwortels. Controleer dit dus regelmatig en verwijder zoutkristallen op de randen of bovenste steentjes. Het zoutgehalte blijft anders stijgen.
- Hoeveel voeren? net zoals met andere vis: liefts min 2x per dag, zoveel ze op krijgen. Te weinig betekent tragere groei, teveel vervuiling van het water.

5. Hoeveelheden:
Dit hangt uiteraard sterk samen met de bovenstaande punten. Als je een buitensysteem hebt dat op 10-15°C kan gehouden worden en voldoende zuurstof toevoegd, zijn een 30-tal forellen per IBC (1000liter) zeker mogelijk. Zeer intens kan naar 50 gegaan worden.

6. Groeisnelheid:
Forel is één van de snelst groeiende vissen uit onze streek. Als je pootvis koopt in april, kan je de eerste vissen van 300 à 350 gr oogsten tegen augustus, op voorwaarde dat de temperaturen ideaal blijven.
Je kan forel ook laten overwinteren (niet onder 3°C!). In 2 à 3 jaar kan de vis tot 2kg wegen!
Beste Vasch,
Kan je eens wat foto's doorsturen van je AP waar je forellen in zitten?
heb jij je vis tank dan ingegraven?
krijg je je watertemperatuur bij dit weer( van 30°C)onder controle?

Welke verwarming gebruik jij in de winter voor je systeem?
En hoe zit jouw verhouding vissen/planten?

Zelf ben ik aan het nadenken over een systeem in mijn garage,
maar dat moet ik nog met mijn vrouwke over hebben. ;)
heb je hier nog tips voor?

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 22 Jul 2013, 20:53

Hallo Getha,

Foto's van mijn systeem kan je vinden via de de 'blog' (menu bovenaan). Ik maak hier binnen een dag op 2 een update van, dat wordt hoog tijd.
Het systeem met de forel is een puur 'buiten-systeem', nety om opwarming te voorkomen.
De tank zit in de grond, zonder isolatie. De plantenbak, ook een deel van de IBC, staat er op. De zon kan niet op de zijkant schijnen, die zijn afgedekt met rietmatjes. Hierdoor krijg je ook luchtwerveling tussen de matten en de IBC, wat voor afkoeling zorgt. Het water zit achter een houten luikje.
De temperaturen lopen nu op tot 22°C, wat eigenlijk wat teveel is. Ik zorg voor veel groen om schaduw en verdamping te krijgen, maar met het oogsten van de sla is dat ook wat moeilijker geworden.
Ik schep nu dagelijks een 30 liter uit de tank om de groententuin water te geven. Voedingsrijk water! Dan vul ik de tank bij met zeer koud water (leidingswater), om alles wat in balans te krijgen.
Ik experimenteerde net vandaag met een 'zonnekoeler', een zeer eenvoudig systeem gebaseerd op koeling door verdamping, dat ik zou willen implementeren. Meer hierover binnenkort.

Ik heb 700l water in de tank met origineel 80 forellen. Nu ze boven de 120 gr wegen, (en door sterfte deze week na het uitvallen van de luchtpomp! :( - maar ze waren heel lekker ) heb ik er nog 40 gehouden.
Dat voor 1,2m² plantenbed. Er zou wat meer plantenbed mogen zijn, maar dat is voor volgend jaar.
Ik verwarm dit systeem wellicht NIET deze winter, maar leeg het uit, tenzij ik nog voldoende warmte uit de compost kan halen.

Voor je systeem in de garage, bedoel je enkel de vis of ook de planten? Om het forum 'proper' te houden, best bij je eigen systeem schrijven of een andere topic aanmaken.

gr
Valentijn

getha

Post by getha » 24 Jul 2013, 14:30

Vasch wrote:Hallo Getha,

Foto's van mijn systeem kan je vinden via de de 'blog' (menu bovenaan). Ik maak hier binnen een dag op 2 een update van, dat wordt hoog tijd.
Het systeem met de forel is een puur 'buiten-systeem', nety om opwarming te voorkomen.
De tank zit in de grond, zonder isolatie. De plantenbak, ook een deel van de IBC, staat er op. De zon kan niet op de zijkant schijnen, die zijn afgedekt met rietmatjes. Hierdoor krijg je ook luchtwerveling tussen de matten en de IBC, wat voor afkoeling zorgt. Het water zit achter een houten luikje.
De temperaturen lopen nu op tot 22°C, wat eigenlijk wat teveel is. Ik zorg voor veel groen om schaduw en verdamping te krijgen, maar met het oogsten van de sla is dat ook wat moeilijker geworden.
Ik schep nu dagelijks een 30 liter uit de tank om de groententuin water te geven. Voedingsrijk water! Dan vul ik de tank bij met zeer koud water (leidingswater), om alles wat in balans te krijgen.
Ik experimenteerde net vandaag met een 'zonnekoeler', een zeer eenvoudig systeem gebaseerd op koeling door verdamping, dat ik zou willen implementeren. Meer hierover binnenkort.

Ik heb 700l water in de tank met origineel 80 forellen. Nu ze boven de 120 gr wegen, (en door sterfte deze week na het uitvallen van de luchtpomp! :( - maar ze waren heel lekker ) heb ik er nog 40 gehouden.
Dat voor 1,2m² plantenbed. Er zou wat meer plantenbed mogen zijn, maar dat is voor volgend jaar.
Ik verwarm dit systeem wellicht NIET deze winter, maar leeg het uit, tenzij ik nog voldoende warmte uit de compost kan halen.

Voor je systeem in de garage, bedoel je enkel de vis of ook de planten? Om het forum 'proper' te houden, best bij je eigen systeem schrijven of een andere topic aanmaken.

gr
Valentijn
Dat was even vloeken, zeker,maar gelukkig heb je de helft nog.

Mensen met een buiten zwembad laten hun niveau 1m zakken om zo bevriezing tegen te gaan in de winter.
zou het volgende geen optie zijn.
Zelf een ondergronds leiding systeem maken (M.A.W. een paar honderd meter waterleiding in de grond leggen op een diepte van 1.20m. Om zo een constante temperatuur te krijgen van 11°C)
(?)
In Australië hebben ze ook systemen voor in de serres . Hun probleem is ook de temperatuur van het water, zij lossen dit op door het volume van het water te vergroten (= diep water systeem, zo zou de temperatuur minder schommelen en kan je de P.H. beter onder controle houden.)

Mijn doelstelling was om een systeem in de garage te zetten om zo het ganse jaar door groentes en vis te kweken en zo dus zelfvoorzienend te worden. Maar je energiekosten lopen snel op naar een niet haalbaar systeem. 3 a 4 led lampen (100 w/lamp) en dan nog een verwarming( van een paar kilowatt) :cry:
Op dit ogenblik ben ik aan het bekijken hoe ik energie kan besparen. Bijvoorbeeld 1-door geen beluchtingspomp te plaatsen maar via de circulatiepomp lucht aan te zuigen. 2-stromingsdebiet verhogen door de extra water stuwkracht....dit moet nog getest worden natuurlijk :)

misschien dan toch maar buiten proberen

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 26 Jul 2013, 17:24

Wat die koeling betreft kan je gelijk hebben, al zou ik de leiding wat dieper steken. Of het voldoende is weet ik niet.
Ik experimenteer op dit ogenblik met dit:
http://youtu.be/bSZH0K-Qhuw

Ik moet ook mijn water van het warm systeem op temperatuur houden. Het zou geniaal zijn om het teveel aan warmte uit de koude tank te kunnen opslaan en dit te gebruiken voor de Omegabaarzen.
Maar zover ben ik nog niet.
Trouwens, ik pomp ook wel wat elektrische energie in het laatste systeem (dit jaar al 600kWh). Gelukkig heb ik wat zonnepanelen liggen. Maar desondanks moet dit volgend jaar anders.
Wie weet bouw ik mijn eigen wkk :mrgreen:

groet,
V

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 21 Dec 2014, 18:40

Ik had dit jaar al wat problemen met de aankoop van kleine forel.
Mijn favoriete kweker ging overkop, en veel aquaponicsliefhebbers zagen hun bron van pootvisjes wegvallen.

Maar dat liet ik niet zomaar gebeuren: in samenwerking met David Verlinden (http://www.aquaponia.eu/) besloten we de oude Pisciculture Collette weer leven in te blazen.
Ik kocht 20 000 eitjes aan van de regenboogforel en deze groeien sinds vorige week op in de oude kwekerij, gevoed door vers bronwater. Vincent Collette krijgt van mij huurgeld voor de kwekerij, en David houdt een oogje in het zeil.
Image
Image

Vanaf het voorjaar 2015 zal de pootvis beschikbaar zijn en tot de zomer ook kleinere visjes (tot 150gr).

Post Reply