Forel

All about fishes and plants.
getha

Re: Forel

Post by getha »

mooi.
Ben dit jaar ook begonnen met forel.
met een tank boven de water.
werkt perfect in combinatie met m'n andere tanks.
bekomende week probeer ik de forel in m'n diepvriezer te krijgen met onze verbouwingen is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. :)
als het zover is dan stuur ik een foto door.
mvg
Getha

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

@ Getha: tip: leg een rivier van je tank naar de diepvries, dan zwemmen ze er vanzelf naartoe!
En niets lekkerder dan verse forelletjes :-).

getha

Post by getha »

:lol: ik vrees dat ik dan moet verhuizen.

under-dog

Post by under-dog »

Waar kan je voeding halen of welke voeding is het best

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Alle voeding is bij mij te verkrijgen.
Dit is wel nog de 'klassieke' voeding, met visolie & meel, omdat er nog geen commercieel alternatief beschikbaar is.
Je kan altijd lokaal kijken voor bijvoeding of het kweken ervan, zoals meelwormen, soldaten-vlieg, enz.

LabmasterJ

Post by LabmasterJ »

Vasch wrote:
4. Voeding:
- Forel is een roofdier. het is een carnivore vis die dus NIET overleeft op plantaardige voeding.
Dit heeft vooral te maken met de nood aan specifieke aminozuren en eiwitten in dierlijke voeding.
Jammer genoeg bevat forellenvoer dus altijd vismeel.
En vismeel is helemaal niet duurzaam! probeer dus voeding te vinden die zo weinig mogelijk vismeel bevat en eventueel een deel dierlijke vervangproducten.
Pas de grootte van de korrel aan: pootvis wordt groot op 'kruim', later op 1mm, 1,5mm pootvisvoer.
Eens wat groter eten ze 3mm tot 6mm voer.
- Vismeel bevat zout! En zout is NIET goed in een aquaponics systeem omdat het kristaliseert aan de plantwortels. Controleer dit dus regelmatig en verwijder zoutkristallen op de randen of bovenste steentjes. Het zoutgehalte blijft anders stijgen.
- Hoeveel voeren? net zoals met andere vis: liefts min 2x per dag, zoveel ze op krijgen. Te weinig betekent tragere groei, teveel vervuiling van het water.
Beetje erg laat deze topic gelezen

Ik wil graag nog even op deze stelling terugkomen.
De zin zou moeten zijn, "En vismeel is VAAK niet duurzaam."

Zou moeten opzoeken welke "ambachtelijke" forelkweker in nederland deze vissen ook alweer kweekt, deze man gebruikt namelijk 100% duurzaame vismeel / visolie.
Deze maakt hij namelijk zelf, bij steeds meer carnivoren lukt dit ook.(zalm is bv nu al van 10 kg per kilo naar iets van 3kg vis per kilo gegaan) de reden is eenvoudig.

Als je de vis verwerkt tot voedsel blijft een redelijke grote hoeveelheid over die niet exploitabel te maken is.
Dit gedeelte van de vis wordt tot vismeel en visolie verwerkt.

Met deze vismeel / olie wordt nieuw visvoer gemaakt aangevult met plantaardige voedingsstoffen.

Als je een combikweek maakt samen met een omnivore vis. dan kan je de keten zelfs nog verder verbeteren en ook minder efficiente carnivoren vissen kweken. met meer "visafval" kan je namelijk de keten "vergroenen".

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Er zijn inderdaad al wat kleinschalige projecten om bijproducten van vis uit afval te halen, en dat kunnen we enkel toejuichen.
In amerika is er ook een kweker die 100% plantaardig forel kweekt (iets met pindanoten).
Allemaal heel boeiend, maar het blijft tot nu toe een probleem dat het commercieel te verkrijgen voer toch nog visolie- en meel bevat.
In het voer dat ik verdeel is dit ook al vervangen door eiwitten van slachtafval.

jai

Post by jai »

Ik ben opzoek naar forel waar kan ik deze halen?

Joris

Post by Joris »

Ik ben een maand geleden op de lesse gaan kayakken en die leek aan de oevers toen vrij vol jonge visjes (3-5 cm) te zitten. Heb mij toen laten wijsmaken dat dat forel was. Persoonlijk zou ik het verschil niet weten tussen een jonge forel en iets anders.

Jammer dat ik geen luchtpomp bij had, ze hadden het zonder niet overleefd tot thuis. Misschien zelfs niet tot aan de finish.

Voor de rest kan je er kopen bij Vasch natuurlijk!
Maak je ook geen kans op een boete voor illegaal vissen oid :-)

jai

Post by jai »

Bedankt voor de tip! maar ik woon net over de grens in Nederland (zeeland) dus dan is Vasch sowieso een betere en dichtere optie :D

Post Reply