Forel

All about fishes and plants.
Vasch
Site Admin

Re: Forel

Post by Vasch »

Na een verkwikkende vakantie, ben ik van plan volgende week een nieuw voorraadje uit Bonlez mee te brengen. Ik laat je dan iets weten.

jai

Post by jai »

Aah dat is goed nieuws, ik moet nog even wachten op een nieuw IBC-vat en dan zou ik er graag om komen (begin volgende week als dit mogelijk is?)

jai

Post by jai »

Mijn forel maakt het goed hoor Valentijn, ik had wel de dag nadien 1 die de reis niet overleeft had was ook de kleinste van allemaal.

Ik liep al direct tegen problemen aan met mijn systeem, mijn afvoer was te kleine en heb deze de dinsdag avond nog veranderd (even op en neer van Breda naar huis om het te maken) Nu heb ik een afvoer van 32mm en 1 van 50mm en staat mijn toevoer kraan volledig open en is er een beetje stroming in het IBC.

De forel eet eigenlijk een deel van het voer niet op, blijft liggen op de bodem en mijn afvoer zuigt het niet op. Is het misschien een optie om hiervoor een aantal grondels aan het systeem toe te voegen of andere vis die wel van de bodem eet?

Iets wat me ook opvalt is dat er op het water van mijn sump een laagje wit schuim komt te staan (ik denk afkomstig van het slijm van de forel) is dit normaal of wat kan ik hier aandoen om tegen te gaan?

Foto's volgen snel!

jai

Post by jai »

Ik heb afgelopen maandag 3 Grondels in mijn vistank gestopt en hopelijk lossen deze automatisch een deel van het probleem op (het voer dat op de bodem blijft liggen)

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Hey Jai,

ik ben benieuwd of de grondels met de forel kunnen samen leven! Laat maar weten hoe het gaat.

Normaal mag je niet teveel vuil op de bodem hebben: probeer je flow (inlaat) zo te zetten dat het water in de tank rond draait. Als je pomp dan goed staat, is het bezinksel minimaal.
Als er echt eten blijft liggen, dan voeder je teveel.

jai

Post by jai »

Eet forel ook voer van de bodem?

Er is al 1 Grondel overleden, maar de man in de winkel had er 1 laten vallen tijdens het inpakken, deze was ook tegen mijn afvoer aangezogen dus het kan verschillende oorzaken hebben.

Het schuimlaagje wat op mijn sump kwam te liggen is overigens verdwenen.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

forel eet alles en overal :-)

jai

Post by jai »

Aaah oke haha dan is het goed, ik had namelijk de indruk dat ze het voer wat op de bodem ligt niet meer opeten (ondanks dat ik mijn voerbeurten minder heb gemaakt)

De forel groeit overigens heel goed! zal binnenkort een foto uploaden.

jai

Post by jai »

Het is af te raden om Grondels samen met forel te houden ben ik achter gekomen. Er was er 1 volledig opgegeten en de ander was zijn staart kwijt.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

forel eet alles en overal :mrgreen:

Post Reply