Veel vis die in het wild gevangen wordt heeft een zogenaamde 'moddersmaak' of 'grondsmaak' .
Die smaak wordt graag gegeten in sommige landen, zoals in Polen, maar wij laaglanders zijn er niet zo gek op.
In tegenstelling tot wat je soms leest, is aarde of grond op zich niet de oorzaak van de smaak;
De voor “grondsmaak” verantwoordelijke organische stoffen zijn Geosmine (GSM) en Methylisoborneol (MIB). Ze worden door micro-organismen (vooral algen) geproduceerd. Dit zowel in de natuur als in je systeem.
De vis slaat deze smaak op in het vet.
Het kan dus zijn dat je veel modder hebt, maar geen grondsmaak of dat je geen modder hebt en wel grondsmaak.
Wat kan je eraan doen?
Ikzelf vind een zeer lichte grondsmaak niet erg, en heb er trouwens heel weinig last van in mijn systemen.
Maar wie er wel last van heeft kan de vis doen 'afzwemmen':
Je voorziet een bak met vers kraantjeswater (dus niet uit de regenput of waterput). Als je wil doe je hier een klein beetje zout in (max 3 gr/1lit), maar dat hoeft niet. Voorzie voldoende zuurstoftoevoer en indien mogelijk een filter (over actieve kool).
Hier stop je de vissen een paar dagen in ZONDER eten te geven. Hoe lang hangt af van de grondsmaak. Ik laat een deel van mijn forel 2 à 3 dagen afzwemmen.
Grondsmaak
- Vasch
- Site Admin
-
Re: Grondsmaak
Vandaag ga ik testen wat ze in Polen al zolang eten.
Het SLACHToffer is al geselecteerd.
Het karpertje is 300 gr.
Heeft nu al 108 dagen in AP gezeten.
Zodra de test over is en als ik het overleeft heb.
Laat ik het weten.
Het SLACHToffer is al geselecteerd.

Het karpertje is 300 gr.
Zodra de test over is en als ik het overleeft heb.

Laat ik het weten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Sorry voor dit late bericht.getha wrote:Vandaag ga ik testen wat ze in Polen al zolang eten.
Het SLACHToffer is al geselecteerd.![]()
Het karpertje is 300 gr.
Zodra de test over is en als ik het overleeft heb.![]()
Laat ik het weten.
Misschien moeten er sommige al gedacht hebben "die heeft het niet overleeft"

Maar had even geen tijd om te berichten.
Het Karpertje was heerlijk.
Het visvlees was heel erg mals , karper is een behoorlijke vettige vis, dit klinkt negatief maar dat is het echt niet. Van moddersmaak was bijna niets te merken. Ik heb al eens een tilapia gegeten en de grondsmaak bij die vis was veel meer aanwezig.
Nu de karper bevat wel meer graten en dat schrik af als je dat op het internet hoort maar ook dat valt best goed mee.
P.S. met een beetje citroensap is deze smaak helemaal weg.
- Vasch
- Site Admin
Ik zit hier al met het water in de mond!
Vanavond een visje op de BBQ denk ik
Vanavond een visje op de BBQ denk ik