Airlift

DIY, Hands-on tips!
padje af

Re: Airlift

Post by padje af » 11 Aug 2019, 04:52

ik gebruikte wel wat primitieve versies in mijn oude systeem, voornamelijk omdat ik geen behoefte had aan mogelijke verstoppingen en dergelijke. Verschilde niet eens gek veel met wat mijn normale aquarium pomp opleverde (pompte het tot ca 1,2m omhoog. Toen wel zwaardere luchtpompen gebruikt. Lucht compressie lijkt ook de logische oplossing om je aquaponic een aero uitbreiding te geven. die kunststof en metalen ventielen/nozzles raken vrij snel verstopt. Heb nog wat lucht aangedreven experimenten in de vriezer om t zo maar te zeggen, zonder verhuizing niet de mogelijkheid om het op de juiste schaal te testen (oa een bubblebox v2, nieuwe aero plugnplay unit en als het lukt een geiservariant). Gebruikte daarvoor een Aquaforte AP100 en nog een iets lichtere regelbare luchtpomp (traploos draaiknopje voor vermogen). Dat laatste is erg aan te raden als je gaat experimenteren.

In mijn oude ontwerpen wilde ik verticaal gestapeld kweken, Dit is met een airlift nocht conventionele dompelpomp niet aan te raden vandaar de aero experimenten. Ik hoop met een half jaar mijn volgende aquaponics/aeroponics hybride te kunnen presenteren. Daarvoor gaan we werken met een compressor en een drukvat (50-80psi) in combinatie met wat kleine fans en 1 of 2 airlifts voor het aquaponic deel en filters.

Klopt inderdaad heel veel voordelen. In theorie zal het ook veel beter zuurstof aan water toevoegen dan normale luchtsteentjes waar zowel je planten als dieren van profiteren. Ik weet niet of je er echt veel op zou besparen tenzij je het hele systeem hiernaar ontwerpt/dimensioneerd. Een paar jaar geleden las ik dat het op zijn best vergelijkbaar was met het rendement van hetzelfde wattage waterpomp, maar qua onderhoud en verstoppingen + extra zuurstof (en zelfs de aanschafkosten) zouden reden zijn om naar een airlift over te stappen.

edit* mijn airlift was een flinke gaascilinder met daar een schuimfilter omheen, ca 150mm doorsnede van de holle koker. Hierin stonden 4 buisjes van ca 1,2cm doorsnede op een regelbare luchtpomp. werkte met meerdere buisjes omdat voornamelijk de kleinere diameters goed voor mij werkte. Wilde altijd nog een uitgebreider model maken om wel de gewenste hoogte te bereiken. Zonodig de filters herontwerpen en in verschillende etappes de hoogte in gaan.

Maarkedaller

Post by Maarkedaller » 11 Aug 2019, 07:29

ik ben me volop aan het inlezen in verschillende fora....de koi mannen zijn precies DE experts in airlift. tot > 15 m³ met 20 watt !

padje af

Post by padje af » 11 Aug 2019, 11:02

Ik heb ooit ook zitten kijken of het veel verschil maakt als je er een soort omgekeerde emmer boven situeert (om als het ware kunstmatig het waterpeil rondom die airlift intake/druk erboven vergroten). Helaas heb ik voor dit soort dingen echt een extra kamer of fuin nodig :( ben ook bang dat die 'omgekeerde emmer' geen verschil zal maken en wellicht langzaam vol loopt met lucht. Als je echt de hoogte in wilt gaan zijn die omgekeerde siphon/geiser airlifts ook wel grappig. ipv een constante stroom krijg je het dan grotere intervallen, maar dit is soms wel zwaarder voor je luchtpomp.

Offtopic valt het me op dat niemand op het forum met oscillatie/fogponics heeft geëxperimenteerd. Een beetje een niche in de hydro-/aqua-/aeroponics waar je (in de goedkoopste versie) een fontijnmister/vernevelaar in een bak/tunnel hangt. Daarboven dan 15-30cm lucht/droge ruimte en daarboven planten in geperforeerde netcups. Deze mister zet je op een intervaltimer (bijvoorbeeld 1m aan 3 minuten uit),. Laat deze nooit continu aan staan, dan krijgen de wortels niet genoeg lucht. Geeft wisselende resultaten. Staan ook aardig wat voorbeelden van op youtube met zowel direct de mister onder de wortels als de mist tunnelen. Kom het op sommige forums wel eens tegen. Je wilt wel een filtermandje maken om de meeste solids tegen te houden, hier wat garnalen in houden helpt erg in onderhoud (zeker bij aquaponics zal je anders wekelijks/maandelijks het membraan moeten schoonmaken). In kratky-achtige omstandigheden werkt het voornamelijk door de spetters die van deze misters afkomen. Je ziet ze ook veel als cloner om makkelijk stekjes wortel te laten trekken Ze kosten ca 7-15 euro. Mijn record was ca 40 plantjes op ca 32 liter, gemiddeld 4w (1:4 aan/uit 15w mistmaker + 1,5w ventilator). Meer of minder moet ook mogelijk zijn, dat was toen mijn v3. Je zou met een vlotterkraan en en bus kit de voel kunnen optimaliseren ;)
Een voorbeeld van youtube geplukt: https://youtu.be/2EO-3ut4Rsg
Ttip: blindeer de led of zoek een model zonder lampjes. Het licht is niet goed voor de wortels en zal algen aanmoedigen.
Het is wellicht niet ideaal voor aeroponic methodiek omdat je druppelgrootte veel te klein/fijn is. Ook niet alle meststoffen werken hier even goed mee waardoor vegetatieve planten vaak prima groeien maar bloeiende/fruitende planten problemen kunnen krijgen. Het kan daarnaast ook gebruikt worden als noodsysteem om aero planten/wortels niet uit te laten drogen wanneer je ventielen/fans/pompen het opgeven, Als supplement naast bestaande (hogedruk) ventielen/nozzles, voor het koelen/bevochtigen van een kas of voor het vervoeren van levende (aero netcup) planten.

Post Reply