Compost verwarmer

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
Vasch
Site Admin

Compost verwarmer

Post by Vasch »

Het stond al lang op mijn to-do lijstje, en vorige week kwam het er eindelijk van: de bouw van mijn compost-verwarmer!

Het concept is eenvoudig:
Elke week (eu... toch ongeveer) wordt het gras afgereden. Dat is een berg grascompost. Deze compost is niet zo goed voor de composthoop, maar genereert wel zeer veel warmte! Vorig jaar deed ik testen en kwam ik op 7 dagen aan een gemiddelde van 57°C (piek op dag 2 en 3 van 74°C!).
Die warmte kan zeker benut worden!

Image
- het vat is een 200l watervat. Dit werd geperforeerd (ik ondervond dat compostering veel minder is in een gesloten vat, lucht is nodig)
- bovenaan een rooster voor het 'breken' van het vuil... en.. eu.. dit is een oud vat dat verkeerd werd afgesneden en bovenaan 'invalt'.
- onderaan een luik: dicht bij composteren, open om gecomposteerd materiaal er uit te halen.
- een tuinslang van 40m, spiraalgewijs opgerold. Ik dacht ook aan koper vanwege de hogere warmteoverdracht, maar daar kan kreeft blijkbaar niet tegen? Och ja, het is een oude versleten tuinslang geworden.
- Een sensor meet de temperatuur in het vat.
- Een lichte pomp (22W, 500l/u) die water uit de vistank pompt en uitlaat terug naar de 2e tank.

De doeltemperatuur van het water is 24°C, maar 't mag gerust naar 30°C gaan.
De pomp slaat aan van zodra de temperatuur in de compost boven de 24°C is. Boven een watertemperatuur van 30°C slaat die weer af, evenals bij een composttemperatuur onder de 24°C.

Voor de rekenlustigen: om 1 gram water op te warmen met 1 graad is 1 cal nodig. (1cal = 4,18joule)
Om mijn 1600l water 1°C op te warmen zijn 1600kCal of een kleine 6700kJ (kilo joule) nodig.
1 watt = 1J/sec: 1 kWh komt overeen met 3600 kJ.
Om mijn water 1 graad op te warmen is dus 1,86kWh nodig.
Elektrisch is dat eenvoudig te bepalen, maar ik weet begod niet wat de warmte-overdracht van mijn buizen zijn. Leve het experiment dus!
Bij een composttemperatuur van 60°C pomp ik water aan 24°C met 300l/u (nagemeten bij opvang) door de buis. Het uitstromende water is 24,8°C. Een opwarming van 0,8°C op 300l per uur dus. Voor mijn 1600liter betekent dat een opwarming van 0,8°C op een goede 5u. Op 6 dagen is dat dus (6*24u / 5u * 0,8°C) een stijging van 23°C :-)
Dan hou ik natuurlijk geen rekening met de verliezen, de verminderde compostering door afname van warmte.
Desalniettemin, vind ik dit niet slecht!!

De bouw:
1. oud vat en oud betonijzer: bodem uitsnijden en luik van maken, top er uit
Image
2. Roostertje en spiraalsteun maken
Image
3. Spiraaltje leggen
Image
4. Alles in elkaar knutselen, en van de rest van het betonijzer een voet maken.
Image
5. Alles op zijn plaats, achter de serre, aan-en afvoerleiding isoleren, pomp aansluiten, sensor er in en PLC programmeren.
(maar dat kan ook met een eenvoudige stand-alone termostaat!)
Image
Image
6. Voor het grasmaaien oude compost er uit (die is tot 1/3 gekrompen! en na het maaien nieuwe compost er in!

Ik dacht eerst aan een ingewikkelder systeem met warmteopslag en ventielen die het pompwater van de hoofdpomp al dan niet rechtstreeks naar het vat zouden sturen, maar koos toch voor een eenvoudiger systeem. nadeel is het verbruik van de pomp, maar die 22W is een stuk minder dan de alternatieve elektrische verwarming.

Probleem blijft de opslag van warmte: het rendement zou nog veel verbeteren met een betere warmtewisselaar en opslag van het warme water. Zo zou die warmte geleidelijk in de vistank kunnen gepompt worden.
Tja, het moet niet altijd zo complex zijn.

vaspy

Re: Compost verwarmer

Post by vaspy »

Ziet er goed uit. Ik ben van plan om net het zelfde te maken.
Welk type tuinslang gebruik je, want er zijn maar een beperkt aantal die temperatuur tot 75°C aankunnen?
Als ik de foto's bekijk trekt deze slang op een gardenaslang. Enkel de Premium rubberslang van gardena is bestand tegen temperaturen tot 95°C. Al deze slangen bevatten ook Bis (2-ethylhexyl)phthalate(DEHP).
Als ik deze stof opzoek dan merk ik op dat deze toxische stof bij verhitting ontleed en er vorming is van irriterende dampen. Deze stof reageert ook sterk met oxiderende stoffen, zuren, basen en nitraten.

Vandaar de interesse naar het type slang.
ik wil hiervoor een PEX buis voor gebruiken, maar ben er nog niet uit.
Voor de andere geïnteresseerde, er is een schat aan informatie hierover te vinden op volgende website http://www.comitejeanpain.be/comite_jean_pain_vzw.htm

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

hey Vaspy,

geen idee welke slang het is :-) Het is mijn 10 jaar oude zwarte tuinslang, die na vorst begon te lekken. Het ding ligt al 10 jaar in de tuin en heeft bewezen dat het tegen de zon kan :mrgreen:
Het zou me niet verbazen dat de zuren van de composthoop de darm naar de haaien helpen. Voor afgifte van giftstoffen ben ik niet zo bang na al die tijd (en veel warm water, zon, regen, UV en andere invloeden). Bovendien zijn de hoeveelheden die vrijkomen volgens mij verwaarloosbaar.
Ik weet dat kristaldarm (pvc zonder toevoeging van bisphenol) wel voedingsgekeurd is, misschien is dat een optie. Die kan ook goed tegen zuren.
Misschien is't geen slecht idee om ook bij te hoge vistank-temperaturen water te doen circuleren via een buffer. Zo zal de temperatuur van de darm altijd onder de 50°C blijven.

LabmasterJ

Post by LabmasterJ »

Ik zou niet alleen naar de compostwarmte kijken, maar juist naar de compost en watertemperatuur.

Is je watertemperatuur lager dan de composttemperatuur, dan kan hij al gaan verwarmen.
ook al is de composttemperatuur 57 graden. zolang je water niet de juiste temperatuur heeft kan je gewoon doorverwarmen, je moet de pomp laten aflaan als het water te warm wordt.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Hey Labmaster,
doe ik ook hoor: alles gaat via een PLC die alles controleert en stuurt.
Normaal staat mijn water tijdens de zomer op 25°C maar de Omegabaars kan tegen veel warmer water. De pomp naar de compost werkt van zodra de composttemperatuur hoger is dan de watertemperatuur en ze stopt als de watertemperatuur boven het maximum komt (ingesteld op 30°C, maar daar raak ik nooit).
Ik doe er trouwens sinds vorige week ook huishoudcompost in (geen gras meer :-), en nu staat mijn water in 'winter-mode' op min 3°C en max 15°C. De compost blijft, ondanks de vorst, rond de 8°C.

bart75

Post by bart75 »

Dag Vasch,

Ik vond dit wel een interessant systeem. Gebruik je dit nog steeds?

Volgens mij moet je wel rekening houden dat je de compost op een bepaalde temperatuur kan houden, doordat het water kouder is dan de compost gaat de compost afkoelen. Misschien een idee om het bv om de 4h een 2h te laten circuleren. Of wat is jullie idee hierover?

Post Reply