Nieuw op het forum

Hier kan je jezelf voorstellen.
Doki391
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

Bericht door Doki391 » 03 jan 2018, 00:48

Thnx voor de mooie ideeen 👍 moest alleen wel even een paar keer lezen haha. Ben nog niet zo ervaren he..
Maar ik heb alweer een paar ideeen opgedaan, jullie hebben het toch over dat een groeibed wel erg goed is voor de bacterien, en aangezien ik net een frambozen boom uit de grond heb getrokken( veel te groot voor onze tuin) hebben we wat ruimte.. en heb nu met mijn vriendin afgesproken dat ik een stukje tuin mag gebruiken. Zolang het maar netjes word haha..

Mijn idee is dan ook om de border van mijn tuin wat hoger te maken en daar dan 3 bakken in te plaatsen van 60x40x35cm daar van die mooie hydrokorrels in. Dan kan ik die onder die bakken een paar buizen maken die dan naar een sump gaan. Ik lees overal dat dat makkelijk is. Die sump wil ik dan ook gaan ingraven in de grond waar nu het aquarium staat. Dacht zelf aan een 100 liter regenton ofzo.. daarnaast wilde ik nog een regenton ingraven maar dan iets minder diep. Hier had ik dan gedacht mijn vis in te doen. Die aquarium pomp die ik heb wil ik toch weer gebruiken.. al is het een beetje overkill.. 10.000 liter per uur.. maar vind het zonde een nieuwe te kopen.
Ik zou eventueel ook die buizen er nog bij kunnen gebruiken..

Dat knutselen is inderdaad leuk..

Wat me ook leuk lijkt is met een rasp pi ofzo een monitor station maken.. dat je aale waarden kunt uitlezen of iets dergelijks

Ik zal eens een tekening maken.. maakt het misschien wat duidelijker

Doki391
Contacteer:

Bericht door Doki391 » 01 feb 2018, 12:59

We zijn alweer een maand verder, tijd begint te dringen mocht dit jaar een succes worden.

ik heb een simpel schetsje gemaakt. ben benieuw of dit gaat werken. eventuele op of aanmerkingen hoor ik graag

[url=https://ibb.co/ngz5W6]Afbeelding

De pvc buizen zijn de buizen die ik al heb hangen, deze wil graag weer gebruiken
de groeibedden zijn 3 bakken van ikea :) die ik in de tuin kan plaatsen deze zijn 65 liter per stuk. vanaf de bakken wilde ik 3 buizen naar de sump leggen. de sump bestaat uit een regenton van 125 liter, deze moet ik nog kopen en wil ik ingraven tot aan het deksel ivm met de ruimte. de vissen er naast een zelfde ton, deze wil ik ook ingraven.

ik hoor graag de reacties!

groet Martijn

Vasch
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vasch » 20 feb 2018, 01:59

Weer veel te laat met mijn reactie :roll:

OK, ik geef gewoon wat commentaar... daar ben ik goed in héhé
1. Ikea bakken zijn OK voor 1 jaar, daarna barsten ze omdat ze niet UV bestendig zijn.
Die mannen in het noorden hebben niet veel zon hé.
2. Ik snap je sump-pomp-vistankopstelling helemaal niet: normaal pomp je van de sump naar een hoger gelegen vistank, die natuurlijk overloopt in de groeibedden. Dat is het hele idee van een sump.
Nu pomp je vanuit je sump het water naar alle systemen, en ook naar de vis. Het vuil uit de vistank, en daarmee de nutriënten, zullen dus zeer moeilijk of niet in de sump geraken en dus ook niet in de groeibeden. Het vuil zal cumuleren op de bodem van de vistank.
3. Die 125l regentonnen zijn geheel niet geschikt voor vis. Ze zijn zo klein dat de vis er heel ongelukkig in wordt en niet erg zal groeien.
4. Vuil water naar NFT buizen sturen is om problemen vragen: het vuil zal snel rond de wortels van de planten blijven kleven met vermnderde groei en verstopping tot gevolg.

En nu de oplossing :-)
Of toch de mogelijkheden, je doet er natuurlijk mee wat je wil.
- Zet ipv de 125l tonnen minstens 200l tonnen of een IBC voor je vis.
Als je met tonnen werkt, verbind je deze met elkaar dmv tankdoorgangen en een buis van 90 of 110. Je maakt zo eigenlijk 1 vistank van 2 vaten, de vis kan van de ene naar de andere zwemmen.
Maar ook hier: in 1 ton is bodemafzuiging zeer moeilijk en de tonnen zijn verre van ideaal voor de kweek van vis. Een IBC of palletcontainer is veel beter.
- Als je met een betere vistank werkt, kan je zo'n rond vat ombouwen naar vortex (swirl) filter. Vandaar naar de buizen is veel beter, want je bent dan wat vuil kwijt.

joepie, weer een nieuw tekeningetje binnenkort :mrgreen:

Doki391
Contacteer:

Bericht door Doki391 » 10 mar 2018, 14:02

haha je hebt met alweer aan het denken gezet Vasch!

Probleem is eigenlijk dat ik zeer beperkte ruimte heb, tuin is niet zo groot en heb niet overal zon.
Mijn ruimte is eigenlijk beperkt tot een 60cm breed en 4 meter lang. Vandaar dat ik iets wilde maken wat lang en smal is.
Die tonnen heb ik gekozen (en heb ze al in huis) omdat ik ze eigenlijk in de grond kan graven en daardoor ruimte winst heb. Het enige wat boven de grond uitsteekt is eigenlijk de bovenste 10 cm van de ton.

Die koppeling vind ik eigenlijk wel een goed idee. Denk dat ik er dan maar gelijk 2 maak, een boven en 1 wat lager in de ton. En als ik dan het water in de ene ton pomp en uit de andere wegzuig heb je gelijk een mooie circulatie.. Helaas gaat een IBC echt niet in mijn tuin passen, dan krijg ik mijn vriendin weer achter me aan :D

Swirl filter! heb dat wel eens ergens gezien maar eigenlijk geen idee wat het doet behalve filteren. Ik maak wel iets dat ik het later kan uitbreiden of iets dergelijks, laat ik eerst maar even het gewone systeem bouwen. Het is al bijna tijd om plantjes buiten te gaan zetten natuurlijk en heb nog niets gemaakt. Ook de reden dat ik toch maar ff die ikea bakken gebruik, en dan volgend jaar vervang. als ik een mooi alternatief heb gevonden. Vind het zonde als ik dit jaar niks kan oogsten. :D

Tijd voor een nieuwe tekening inderdaad hahah. Ik zal wel eens wat foto's posten hoe de situatie is..

bedankt voor de feedback !

Plaats reactie