Jef

Tell us about yourself.
Post Reply
Jef

Jef

Post by Jef » 06 Sep 2019, 00:14

Eeerst en vooral bedankt voor alle goede uitleg op uw de aquaponics website en forum! Het heeft me geholpen om er meer over te leren en sterk geinspireerd. Nu zou ik graag volgende lente ook eens experimenteren met het kweken van de omegabaars. Ik heb een plan gemaakt van hoe ik mijn systeem verder zou willen uitwerken en ontvang graag jullie advies over welke stappen nodig zijn om een succesvol systeem op te zetten en om ook de omegabaars te kunnen/mogen kweken in mijn systeem. Zoals te zien ben ik nog maar in fase 1 en moet er nog lavasteen in het groeibed, maar ik hoop op deze manier al wat advies te krijgen om in de lente dan met de omegabaars aan de slag te kunnen. Voor de winter die er aankomt denk ik dat ik al eens ga proberen met forel in het systeem zoals het nu is. Tegen de lente zal het systeem wel al geisoleerd en verwarmd zijn ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Maarkedaller

Re: Jef

Post by Maarkedaller » 08 Sep 2019, 11:51

Dag Jef,
vooreerst welkom op dit forum. Ik zit nog in de ontwerp fase. ik lees dat je van plan bent om je serre te isoleren. Mag ik je vragen hoe je dit ziet te doen? ik ben namelijk ook van plan om de mijne te isoleren, vandaar mijn vraag.
groeten
Jean

Jef

Post by Jef » 08 Sep 2019, 12:23

Dag Jean,

De serre isoleren gaat niet lukken want is een tunnel serre van 7x9m, maar mijn plan is om in de serre twee ibc vaten samen met pir platen en er onder yton stenen te isoleren. Ik heb ook al een dubbel glas raam van 1.5x0.5m voor erop dus hoop in de winter in 1 ibc enkele planten te laten drijven en een gesloten systeem te maken zodat er niet te veel warmte verliezen zijn in het groeibed ... leek mij een goed plan maar misschien hebben sommigen dit al geprobeerd?

Dries

Post by Dries » 09 Sep 2019, 08:57

Hey jef,
Mij lijkt het een goei plan :-)
Ik heb een serre met heel wat kieren en tochtgaten, maar zelfs daar heb ik al duidelijk minder last van de koude. Op het groeibed heb ik wel een 3m verwarmingskabel liggen, dat houd de sla in actie (of toch levend) tot de eerste echte vorst. Dus met je isolatie zal dat nog pakken beter gaan.
Mocht het mogelijk zijn: je bakken (gedeeltelijk) ingraven helpt ook heel wat. Mijn sumptank (1000l) steekt bijna helemaal onder de grond en dat zorgt winter en zomer toch voor minder pieken in temperatuur.
Wat bij mij wel een probleem geeft: ook de ratten houden van een constant temperatuurtje. Die graven heelder construties rond en onder mijn bakken, die dan scheef komen te staan waardoor de bell siphon niet meer te goei werkt en het water er langs de zijkant uitloopt. Dus best voor een deftige fundering zorgen als je ratten in de buurt hebt, en misschien de isolatie onderaan afboorden met iets stevig waar ze niet doorheen knagen :-)
Succes!

Post Reply