Kwabaal of zoetwaterkabeljauw

All about fishes and plants.
Post Reply
Vasch
Site Admin

Kwabaal of zoetwaterkabeljauw

Post by Vasch » 18 Jul 2013, 10:02

Image
img: wikipedia

De 'Lota lota' is een bij ons relatief onbekende vis.
Maar niet bij onze voorouders: vroeger kwam hij in al onze wateren voor.
De kwabaal is een zoetwatervis van de familie van de kwabalen. Het is de enige kabeljauwachtige die zijn hele leven in zoet water doorbrengt.

De vis was het originele ingrediënt van de wereldberoemde 'Gentse Waterzooi'.

De vis wordt gekweekt in het proefcentrum Katho in Sint-Niklaas en men werkt actief aan de herintroductie in onze wateren.
Het is dus nog even wachten om deze vis in onze aquaponics systemen te plaatsen.
De vis heeft trouwens koud water nodig, zeker in het larve-stadium.
het is een vis die overdag zeer 'lui' is en met tientallen op de bodem kan liggen 'slapen'. 's Nachts wordt hij iets actiever.

meer info op
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwabaal
- http://www.inbo.be/files/bibliotheek/23/167923.pdf

Janna

Re: Kwabaal of zoetwaterkabeljauw

Post by Janna » 31 Jul 2013, 14:19

Spannende vissoort voor de kweek. Als hij net zo makkelijk en lekker te eten is als normale kabeljauw, dan zou het opkweken interessant kunnen zijn.

Hier zag ik een presentatie over lota lota in aquacultuur. Minder veelzeggen zonder toelichting, maar er staat toch wel wat meer in m.b.t. kweek dan in wiki.
http://www.aquacultuurvlaanderen.be/att ... kahosl.pdf

Dries

Post by Dries » 22 Mar 2017, 22:20

Al iemand ervaring mee ondertussen? Ben aan het overwegen om te pogen er een vijftal op te kweken. Zal vooral zaak zijn van het water koud genoeg te houden en ze te kunnen laten eten precies. Een ingegraven tank en de massa's blauwbandgrondel in de beken en vijvers hier in de buurt zouden me toch op weg moeten helpen.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 23 Mar 2017, 00:24

Hallo Dries, ikzelf heb het geprobeert met 35 stuks, en een aantal kennissen ook in aquacultuur én aquaponics.
Dit is een zeer moeilijk te houden dier. Zonder enige aantoonbare reden gaan er regelmatig dood: Als't regent of de temperatuur even schommelt of ze zin hebben om zelfmoord te plegen.
Via oa Aqua Erf hebben we veel onderzocht waarom, zonder resultaat.
Ik liet vorig jaar een 4-tal overlevers overwinteren in de serresystemen en dacht in 't voorjaar dat ze dood en verteerd waren. In de herfst, bij het uitkuisen van de bak (waar geen andere vis in gezeten had) bleken er 2 overlevers, ondanks 28 graden op sommige dagen én geen eten (behalve afval via de eerste tank waar graskarper in zat die notabene vegetarisch gevoed is :mrgreen: .
Die twee leven nu nog en ik hoop ze dit jaar op te kunnen vreten.
Ik vermoed dat ze snel territoriaal worden en mekaar aanvallen, hoewel we nooit bijtsporen zien.

Dries

Post by Dries » 05 Jul 2017, 15:56

Helaas. Ik had er besteld bij een grote aquariumwinkel in Nederland, maar na veel vijven en zessen bleek uiteindelijk dat ze niet op voorraad waren en dat ze er ook niet meer aan konden geraken. Idem voor de Europese meerval en de Europese rivierkreeft die ik besteld had. Misschien volgend jaar... Jij nog een idee waar voorgenoemde beestjes nog wel te verkrijgen zouden zijn Valentijn?
Bij dat Aqua Erf project zou ook een kweekfiche voor kwabaal opgesteld worden. Is dat er ook effectief van gekomen? Want ik ben daar wel in geïnteresseerd.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 05 Jul 2017, 17:48

Ik vraag het eens na bij 't aquaerf. Ik heb er nog steeds één zitten, misschien plant die zich miraculeus verder via cloonen :-)
De EU meerval ging ik binnen halen uit Duitsland, maar ik heb er geen tijd meer voor vrees ik.

Dries

Post by Dries » 07 Jul 2017, 15:57

Als je een parthenogene kwabaal hebt koop ik die graag van je over voor een euro of duizend :-)
Heb je overigens nog forel pootvis in het najaar, of is dat enkel in het voorjaar?

Dries

Post by Dries » 18 Dec 2018, 21:18

Wie oh wie kan mij pootvis van kwabaal bezorgen?
Had er besteld bij Aquaria Veldhuis, maar kreeg twee weken geleden mijn geld teruggestort omdat ze de boel gaan sluiten...

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 20 Dec 2018, 11:07

Ikke. He nog een 200-tal pootvisjes zitten.
Als ik me niet vergis, kan ik er nog eens een 200 à 500 binnen halen.

Post Reply