Vasch aquaponics

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Post Reply
bramcallewaert

Re: Vasch aquaponics

Post by bramcallewaert »

Ik vind het idee van de ram pomp wel tof. Heb je een idee welk debiet je haalt uit je ram pomp?
Misschien kan wel je een tweede ram pomp laten werken adhv het water dat van het dak terugstroomt. Hier zal het meeste energie in zitten...
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Nog geen idee van het debiet :-) Ik ben net begonnen met de bouw, maar 't zal op het gemak zijn.
Je hebt gelijk wat de energie van het dak betreft, maar het probleem is dat dit water eerst naar de vis moet en niet meteen terug naar het dak. Ik zou eerder denken aan het laten draaien van een turbineke of zo, om hier een beetje winst uit te halen.
Ik zit ook nog met het feit dat de ram automatisch moet starten, wat niet evident is na bvb verstopping, onderhoud of panne.
Maar het is een leuke gedachte en de swirl filter op zich geeft al wat buffer om de 'slag' te genereren.
Als't wat verder gevorderd is, zet ik zeker details op 't forum.
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Tsjakkaaaa
Een koud maar mooi weekend en de oude systemen moeten dringend afgebroken worden omdat ze in februari onze beton komen uitschieten.
Dus.... meteen de eerste stappen gezet:
Image
Bovenkant regentank vlak gemaakt en de rommel ... ergens anders gegooid :mrgreen:

Image
Bankirai balken (recup afgebroken terras) mooi vlak boven de tank, goed gesteund op beton.

Image
Demo-visbak (die goed geïsoleerde) er op en er achter de voet voor de swirl-filter.

Het groeibed kan er niet op, dat zit vol argex en planten die... één klomp ijs zijn. Dus eerst dooien en dan het bed er op.

Trouwens een grappig 'probleempje' gehad: De serre wordt niet verwarmd en door de lange vorst is een buis toegevroren. gevolg: 70% van het water overgelopen, alle bassins op laag water en overal 1cm ijs!!!
De graskarpers, EU meerval en EU rivierkreeften doen het prima :lol:
Toch maar een blazertje gezet nu...
Jan Van Geel

Post by Jan Van Geel »

Amai Valentijn goe bezig.
Dat met die rampomp heb ik niet volledig door want je verliest altijd een deel water voor er een deel water naar boven gaat.
Maar ben wel benieuwt wat je er van gaat maken.
In elk geval heb ik de pompen van Glen Martinezz proberen te ontleden en proberen te begrijpen en ben er in geslaagd om zijn wellpump en zijn burperpump te bouwen de prestaties zijn geweldig. Ondertussen kunnen we ons water op 4 m hoogte krijgen voor 50 w. Ben nog wel bezig met testen om de beste resultaten te bereiken . Wat zeker is is dat je maar een fractie van energie gebruikt ten opzichte van een vijverpomp en als je de hoogte in gaat dan kan je best zuinig omspringen met energie.

Misschien ook iets voor uw daktuin?
https://www.youtube.com/watch?v=nU6nE6bTt-8&t=374s
under-dog

Post by under-dog »

Tijd voor een update?
Ben wel benieuwd hoe het is geworden.
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Goed plan maar ik zal je teleurstellen :roll:
Het systeem beneden aan het dak heeft nu 2 jaar prima gedraaid met schaduwgroenten (chinese kool, brocolie, peterselie, Lavas in de filter, en nog meer. Dit is een foto bij opkuis voor het planten in 2019.
AP2lente2019.jpg
Maar ik had zoveel werk op de Omegabaarskwekerij en met andere zaken, dat het daksysteem en de ram-pump niet afgewerkt zijn.
GB 2019.jpg
FR dak 2019.jpg
Uiteindelijk werkte ik eind vorig jaar de lange bak af (Floating raft) en de 4 groeibedden en staat de kreeftentank (diameter 2m x 35cm hoog) op z'n plaats en is de afvoer gelegd.
Maar het project ligt nu helemaal stil omdat ik aan het scheiden ben en dus voorlopig niet meer in Ursel woon. Dit jaar wordt een jaar met weinig eigen aquaponics en meer focus op de ontwikkeling van systemen bij klanten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
under-dog

Post by under-dog »

Nu nog wel bezig met aquaponics?
Post Reply