Buiten systeem - forel

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Vasch
Site Admin

Re: Buiten systeem - forel

Post by Vasch »

Goed bezig en goed te horen dat de visjes het ook goed doen! Pas wel op met de munt, die kan snel alles overwoekeren.
Essyx

Post by Essyx »

heel de week radijsjes kunnen eten :), ik ben wel niet de enigste de ervan eet :(

Image

Omdat mijn ph al twee weken op 7.2 blijft hangen en ik die graag op 6.8 wil hebben, heb ik een zak granula vijverturf in mijn water gehangen, dit zou een licht zurend effect moeten hebben door toevoeging humuszuren.
Het viel meteen op dat mijn water veel helderder werd en deze donkere cirkel verscheen, wrs dode? algen. Voorheen was mijn water meer bruin troebel. @Vash ik had mijn sump en vistank wel afgedekt met die platen voor de zon

Image
Frederik_D_J

Post by Frederik_D_J »

Essyx schrijft hierboven dat hij vijverturf heeft gebruikt om zijn PH-waarde wat naar beneden te krijgen. Dit lijkt me interessant aangezien ik ook het probleem heb dat de PH wat lager zou mogen...

Zijn er nog mensen met ervaring bij het gebruik van vijverturf?
Of zijn er mensen die het afraden?
Of zijn er andere aanbevelingen om de PH naar beneden te krijgen? (ik heb geen regenwater voorradig)
Essyx

Post by Essyx »

hey Frederik, ik heb de turf er weer uit gehaald, mijn nitrietwaarde bleef stegen. Ik weet niet of de nitrificatie gestoord wordt door turf, het zou leuk zijn als je het ook eens probeert en je bevindingen deelt.

pH naar beneden krijgen kan je als het boven de 8 is met zoutzuur (hcl), is wel heel sterk zuur en je kan wilde shommelingen krijgen als je hard water hebt.
Ik heb gemeerkt dat vershillende hydro merken ortho-fosforzuur gebruiken als pH down, zij streven een pH van 5.8 na. (ik wordt achtervolgd door hydrocultuur reclames op android argh, zoek je eens iets op ;)
fosforzuur kan wel voor algenbloei zorgen, daar zit ik een beetje mee in
Essyx

Post by Essyx »

ph is eindelijk onder de zeven en rabarbar heeft ineens nieuwe blaadjes
Image

linkse bak de sluimererwtjes beginnen te klimmen
Image

iemand muntsiroop?
Image

rechtse bak met rode bieten en pak choi
Image

zoek de vis
Image
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Als de pH niet daalt, betekent dit meestal een slechte biofiltratie: bij de omzetting van ammonium nr nitraat en van nitraat nr nitriet, is verzuring een natuurlijk neveneffect. Dat kan stabiliseren door kalcium (harder water) maar zou zeker natuurlijk naar 7 moeten gaan.
Het feit dat na bijhangen van een zak turf de nitriet blijft stijgen, wijst hier ook op.
Er is dus OFWEL
- te weinig aanbod van ammonium, dus te weinig voeding voor bacteriën, door te lage densiteit aan vis en/of te weinig voederen
- te weinig groeimedia en/of filtermedia
- te weinig zuurstof in het water voor de groei van de bacteriën
Ook het minder heldere water kan er op wijzen dat er iets niet in balans is.
De 'kring' van bruine smurrie zijn geen dode, maar levende bruinalg. Die wordt net gevoed door turf :-). Het feit dat die op je groeibed komt, betekent dat het water iets te hoog in je groeibed komt. De bovenste 1 à 2 cm moeten droog zijn, dus stand pipe verlagen of wat argex bij kieperen. Da's trouwens ook niet zo goed voor de planten.

Smakelijk!
En ja, het receptje voor muntsiroop is welkom!
Essyx

Post by Essyx »

Vash bedankt voor de input. Algen probleem was dan uiteindelijk opgelost van ph 6.8 zakt het dan ineens snel naar 6.2. Met KOH weer naar 6.8 gebracht moet bijna dagelijks beetje toevogen.

Muntsiroop. Al de munt die je hebt. 500gr suiker op 750 ml water. water met suiker aan de kook brengen. de munt in stukjes hakken, ik kneus ze ook een beetje. Als het water kookt en de suiker opgelost afzetten van het vuur de munt erin roeren en samen laten afkoelen met deksel op. Eenmaal koel munt eruit zeven en in gesteriliseerde fles gieten. Dat laatste is belangrijk, laatste keer vuile fles gebruikt van fruitsap en na maand kreeg het een raar smaakje. Minder maken kan ook natuurlijk.

Vissen hebben hitte overleefd ze begonnen zelf weer te eten, ik denk dat ze zich toch een beetje kunnen aanpassen aan het warm water als het traag gaat en genoeg zuurstof. water tot 25°C gegaan.

Rabarber doet het goed in mijn systeem, enkel als ik de ph onder de 7 hou.
Image

ik had zo'n 720 gr met stelen eruitgetrokken en bladeren af gedaan
Image

juist genoeg om taart me te maken
Image

heerlijk met kamille thee, recept
Image
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

mmmnjammie!
Die rabarber is een prima tip, had ik nog niet geprobeerd! Neemt wel wat plaats in natuurlijk :D
Post Reply