Aquaponics met vijver?

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Post Reply
bart75

Aquaponics met vijver?

Post by bart75 »

Ik zit te twijfelen en had graag jullie advies. ;)

Ik zou mijn eerste aquaponics systeem willen opzetten, maar ik zit te twijfelen tussen een ibc tank of een vijver voor de vissen.
Wij hebben een vijver waar we niets mee doen, en hij is aan het verwilderen... Hierbij wat foto's van onze vijver;
IMG_5291.JPG
IMG_5295.JPG
De vijver is ongeveer 4,5m x 7m en er staat nu een 20cm water in, maar als ik hem volledig vul kan er ongeveer een 60cm in.
Als ik de vijver gebruik voor de vissen zou ik achter de vijver de groeibedden kunnen zetten. Van de ibc tank zou ik dan 2 groeibedden kunnen maken.
Misschien dat de 2 groeibedden genoeg zijn als ik nog wat planten in de vijver laat staan (niet alles wat er nu in staat).

Moet er nog iets speciaals gefilterd worden als ik via de vijver werk?

Wat is jullie mening hierover?

Mijn voorkeur gaat uit denk ik om met de vijver te werken, dan is de temperatuur ook direct geregeld. En dan kunnen (denk ik) de vissen groter worden dan in een ibc tank.

Ik kijk uit naar jullie advies. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vasch
Site Admin

Re: Aquaponics met vijver?

Post by Vasch »

Hallo Bart,

ik krijg die vraag regelmatig en ik denk dat er op het forum al het één en het ander over geschreven staat.
Meestal lukt het werken met een vijver zeer moeilijk. Ten eerste moet je alle planten en vuil er uit halen. De planten nemen anders de voeding op die je groenten nodig hebben.
Ten tweede moet je zorgen voor voldoende vis om voldoende voeding in je systeem te krijgen.
Je vijver bevat als deze 50 cm gevuld is meer dan 15000 liter. Om je nitraat op peil te krijgen, zodat de planten voldoende voeding hebben, zou je zo'n 450 vissen moeten houden. Vervolgens moet al het afval van de vis gemineraliseerd kunnen worden en moeten de nitraten opgenomen kunnen worden. Je zou dus een groeibed moeten aanleggen van ongeveer 15 m² moeten hebben.
Het is niet eenvoudig om meteen met zo'n systeem te beginnen, ik raad het zeker niet aan.
Tenzij iemand er een andere mening op nahoudt?

groet
V
David

Post by David »

Dag Bart, ik ben benieuwd of het lukt bij jou. Zelf ben ik nu ook net begonnen met 1 groeibed (specie-kuip) en als bron een tuinvijver.
De vijver ligt er al meer dan 15 jaren. Meestal liggen er algen in dus er lijkt me voedsel genoeg om nog planten bij te zetten.
Sinds vandaag staan er enkele sla-plantjes en aardbeien in.
Mogelijk wordt het een probleem als de pomp stiller gaat lopen door vuil. Als ze te stil loopt slaat de sifon niet meer aan.
David

Post by David »

David wrote:Dag Bart, ik ben benieuwd of het lukt bij jou. Zelf ben ik nu ook net begonnen met 1 groeibed (specie-kuip) en als bron een tuinvijver.
De vijver ligt er al meer dan 15 jaren. Meestal liggen er algen in dus er lijkt me voedsel genoeg om nog planten bij te zetten.
Mogelijk wordt het een probleem als de pomp stiller gaat lopen door vuil. Als ze te stil loopt slaat de sifon niet meer aan.
Ondertussen moet ik Vasch gelijk geven. Alhoewel de algen zeer goed groeiden bleven de sla-plantjes zo klein als ze waren. De aardbeien groeiden wel goed.
Het zou ook nog door de koude kunnen komen. Een bak met vis wil ik niet zetten, dus heb ik de planten in gewone potgrond gezet en nu groeien ze wel.
Heb jij al succes met je vijver?
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Bij mij heeft enkel de reiger succes bij de vijver :mrgreen:
bart75

Post by bart75 »

David wrote:
David wrote:Dag Bart, ik ben benieuwd of het lukt bij jou. Zelf ben ik nu ook net begonnen met 1 groeibed (specie-kuip) en als bron een tuinvijver.
Ondertussen moet ik Vasch gelijk geven. Alhoewel de algen zeer goed groeiden bleven de sla-plantjes zo klein als ze waren. De aardbeien groeiden wel goed.
Het zou ook nog door de koude kunnen komen. Een bak met vis wil ik niet zetten, dus heb ik de planten in gewone potgrond gezet en nu groeien ze wel.
Heb jij al succes met je vijver?
Ik ben toch niet voor de vijver gegaan, dan had ik veel te veel groeibedden nodig. Ik heb nu een klein systeem gemaakt om te testen en dit lukt prima!
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Vandaag ben ik graskarpertjes gaan leveren bij 'Dirk', die in het voorjaar 2 groeibedden aan zijn vijver plaatste. de groenten groeien bijna niet en vertonen veel kenmerken van nutriënt tekort (ijzer, calium, magnesium,...)
zelfs met 30 goudvissen en 30 graskarpers op een vijver van 11000 liter heeft dit niet veel kans. Maar zijn vijver zal wel beter gefilterd worden :-)
Tja, ik ben voorstaner van experimenten, maar als het al op verschillende plaatsen beschreven staat dat dit niet werkt, en je begint er toch aan....
stevebredene

Post by stevebredene »

een vriend van me gebruikt een planten filter. dit werkt blijkbaar wel!
17991161_10209354092110273_3171001949042870567_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply