Vasch aquaponics

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Post Reply
goudmaecker

Re: Vasch aquaponics 2013

Post by goudmaecker »

Als ik het goed op heb is deze forel gekweekt in 1seizoen. Hoeveel zou je besteed hebben aan voer en aankoop pootvis.
Vasch
Site Admin

Re: Vasch aquaponics 2013

Post by Vasch »

Alle groeiresultaten van 2013 kan je hier vinden:
http://www.aquaponicsforum.eu/viewtopic.php?f=1&t=85
Kijk op de fiches met 'cold system' of 'trout' voor alle input en output.
Vasch
Site Admin

Re: Vasch aquaponics 2014

Post by Vasch »

HOOOOOG tijd om nog eens een update te posten.
Het is zo razend druk geweest, dat foto's nemen en bloggen wat achterbleef.

Ondertussen draait het nieuwe warm systeem op volle toeren.
De set-up:
- 2 met elkaar verbonden vistanks van 700l. Instroom van alle groeibedden gebeurt in tank 1, in tank 2 staat de pomp
- Oase Eco pomp 3000l/u 30W pompt alles naar de swirl-filer waar het grof vuil gefilterd wordt.
- van de swirl vertrekt een 32mm buis die alle systemen voedt:
- 2 groeibedden 1,2m x 1m, argex, vooral waterkers, tuinkers, radijzen, tomaten, papika
- 2 NFT buizen van 5m: 35 aarbeien, 35 potjes met sla & kruiden
- mosselkreef & eendekroos-kweekbak
- oud groeibed 0,4m x 1m lava, peterselie, basilicum, kiembed voor prei (jaja, experimentje :-) ),...
- nog te plaatsen: kleine toren en kreeftentank
- vis: 140 omega-baarzen

Foto's van deze week (met al heel wat meer groen) volgen, hierbij deze van vorige week:
Image
Image
Image
Image
Image

Deze week al 2 grote kommen aardbeien gegeten!
Image

Ook het buitensysteem werd aangepakt:
- 700l tank bijgeplaatst voor de europese kreeft (net vernomen dat die door ziekte niet meer beschikbaar is... pech maar ik zoek verder). Deze wordt door de pomp in de forellentank gevoed en dient meteen als bezink-tank.
Deze wordt gekoeld volgens dit principe: http://www.aquaponicsforum.eu/viewtopic ... p=994#p994
- Van de kreeftentank terug naar de forellentank via 10m lange buis (recup oude serre). Daar komen wat aardbeien in en veel peulerwten en klimbonen.
Image
Image
Image
en die reuze-aardbei op de achtergrond is de 'zeepkist' van de 'landelijke zeepkistenrace munte' :-)

Deze week hopelijk een filmpje op you-tube en wat nieuwe foto's!
Bram

Post by Bram »

Vasch knap werk. Mijn zoektocht naar kreeft is ook nog geen succes. Ik ga denk ik maar in een waterloop de invasieve exotische kreeft zoeken. Op waarneming.be heb ik gezien dat er in de buurt van Olen al gespot zijn.
stevebredene

Post by stevebredene »

knap werk vasch!!! lijkt een topper te worden! ;)
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

@Bram: als je nog EU kreeft wil steken, zou ik er geen exoten in stoppen. Die dragen kreeftenpest mee en als je later astacus wil steken, moet je systeem 2 jaar zonder kreeft draaien. Tenzij je een Australische vindt natuurlijk, maar de meeste inwijkelingen zijn de Rode Amerikaanse en de signaalkreeft. Good luck :-)
Bram

Post by Bram »

Ik ga de EU kreeft gerust laten. Heeft het al moeilijk genoeg. De exoot groeit blijkbaar ook sneller.
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Zoals beloofd, wacht ik niet meer zo lang voor een update :-)
Alles draait goed, de planten vertoonden wat geel blad (dat had ik enkel in mijn 1e jaar, wellicht te maken met rijpen van het systeem), maar dat verandert nu toch.
Supergroeiers:
- sla
- aardbei (al 1,6kg gegeten!)
Vooral mijn nieuw ras, waarvan ik 2 plantjes heb, één met witte en één met rose bloemen, doen het heel goed: het zou een doordrager moeten zijn (dus heel de zomer vruchten) en de vruchten zijn mooier én lekkerder dan het andere ras.
Image
Image
- tuinkers: ik had eerder al mega resultaat met waterkers, maar tuinkers is ook een topper!
- tomaat: de eerste groene tomaten staan er, en de planten groeien fantastisch
- basilicum & andere kruiden: doen het super. De peterselie had afgezien van de verhuis (is toch een gevoelige plant), maar heeft zich herpakt.
Image
- selder : OMG! ik dacht, ik zaai die voor de lol, maar alle zaden komen uit, dat wordt uitplanten in de buitensystemen!
- de komkommer en augurk begint te schieten, dat gaat ook weer aan een rotvaart (3 dagen geleden pas gezaaid)
Image

Nog even een overzichtje van de serre:
Image
Image
Image

En dan het koud systeem: sla en rode biet schieten geweldig goed op, radijzen en peulerwten zijn door slakken opgevreten!
Bierpotjes zouden dit probleem moeten oplossen... hoop ik...
Image
Image
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Dode vis!

miljaar, ik had vorige week een dode goudvis in het demo-systeem. Deze week al 12 vissen dood.
Ik legde de beesten onder de microscoop en vrees dat het een bacteriële infectie is (streptobacilli).
Meteen de rest in een ziekenhuistank, maar er zijn er niet veel over. Enkel de rietvoorn en 4 vissen overleefden het.
De tank zal nu een maand of meer zonder vis moeten draaien (bacteriële infectie is moeilijk weg te krijgen!). gelukkig gaat het om de demo-bak en niet om de productiesystemen.
Steve, heb jij er geen last van?
Ik gebruikte gelukkig een ander net voor de omegabaarzen, en hoop dat de forel geen infectie krijgt!
stevebredene

Post by stevebredene »

nee alles oke hier.
Post Reply