Aquaponics in Zeeland

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Post Reply
Divadio

Aquaponics in Zeeland

Post by Divadio »

Goede avond,

Na een week gesnuffeld te hebben op het internet en vele malen dit forum ben ik mijn AP systeem gaan bouwen.
Ik heb het ingegraven om evt forel te houden, maar ben door het koel houden eerst maar graskarper gaan proberen van Valentijn.
Het werkt echt super goed ik heb een broccoli in het AP gezet en er 2 in de tuin gelaten, maar die zijn zichtbaar kleiner al na 4 weken. :shock:

hieronder wat foto's

Ik heb daarna een plastic kas er om gebouwd, in de hoop dat de plantjes sneller groeien. Dit heb ik gedaan omdat de karpertjes toch wel tegen hogere temperaturen kunnen.
daarnaast ben ik vandaag bezig geweest met een uitbreidingspakket, ik heb een sumptank (regenton) gekocht en ingegraven. van de week als ik tijd heb eens even aansluiten. foto's volgen.

Ik ben alleen benieuwd wat jullie vinden, moet je het water uit de vistank door een swirl of radical flow filter laten gaan of juist als het uit het groei bed komt? ik zit er nu aan te denken om water vanaf de vistank naar een filter te laten gaan, alvorens het in de sumptank komt, daarin zet ik mijn pomp die het dan weer naar het groeibed pomp en een deel weer naar de vistank terug gaat. En kan ik beter een radical flow of een beter een swirl filter maken.

groeten van uit Ouwerkerk,
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vasch
Site Admin

Re: Aquaponics in Zeeland

Post by Vasch »

Hallo Divadio en welkom op het forum!

Ondanks de wat late seizoensstart, toch goed op weg om nog heel wat groen te eten dit jaar :D

Een swirl is niet echt nodig als je niet te intensief werkt. De drek mag meteen het groeibed in om te demineraliseren.
Vergeet niet om hier een hele poot aardwormen in te gooien hé.
Als je intensiever gaat werken en groeibuizen (NFT) of rafts gaat toevoegen, dan is het wel nuttig.
Divadio

Post by Divadio »

Hallotjes,

Ik heb een vervelende ontdekking gedaan, er zitten allemaal zwarte bladluizen op mijn krootjes (rode bieten). En al een enkele op de sla.
heeft iemand tips, op internet staat bijv. een aftreksel van knoflook en of uien enzo, dit lijkt mij niet schadelijk voor het AP sytsteem, en is beter als bijv. spiritus. (ook een tip op internet).

de mieren die graag op het systeem kwamen heb ik jam met gist geserveerd dus die zullen niet meer komen. Ik zat ook te denken om een oorwurm hotel te maken. Een natuurlijke vijand van de luis.

groetjes David
Divadio

Post by Divadio »

update.

ik heb vanmiddag een paar plat geplette knoflook teentjes bij de plantjes gedaan die de pineut waren, toen ik vanavond keek waren er al veel bladluizen vertrokken, daarnaast heb ik vanavond de meeste blaadjes met het brandnetel water ingespoten ik hoop dat de meeste morgen weg zijn, en anders morgen weer eens herhalen. knoflook schijnt echt de beste oplossing te zijn.

morgen en van de week nog eens extra herhalen. Het gist met jam mengsel werkte niet echt, nu heb ik poedersuiker met gedroogde gist neer gezet, hopelijk gaan ze daar lekker van snoepen dan ben ik ook van die mieren af.
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Grrr, die rotbeesten toch!
Zolang je de bladluizen hebt, zullen de mieren blijven komen. Die zijn onschadelijk voor je planten maar 'melken' de bladluizen.
Blijven spuiten met brandnetelgier tot ze weg zijn.
Je kan ook de knoflook pletten en het sap vermengen met de brandnetel, dat is nog efficiënter.
Staat je systeem erg beschut? Ik heb veel minder last van bladluis op plaatsen waar er wat tocht is.
Ciesel

Post by Ciesel »

Wat nog beter werkt dan netelgier is een aftreksel van alsem ( je weet wel, waar ze absint van maken ) . Alsem is heel makkelijk te houden , en is een ideale biologische manier om ongewilde insecten te weren.
Post Reply