Bell siphon werking

Answers for your aquaponics related problems
Post Reply
Bart B

Bell siphon werking

Post by Bart B »

Allen,

Uit interesse had ik graag wat meer toelichting gehad over de werking van een autosifon (bell siphon), want er is toch iets wat ik nog niet helemaal begrijp.

ik heb volgend filmpje al meermaals bekeken https://www.youtube.com/watch?v=lyrvcCqv5V0 en snap niet hoe het komt dat alle lucht uit de "bell" gezogen kan worden.

Ik begrijp dat water in de afvoerpijp voor een onderdruk zorgt in de "bell" (alles de afvoerpijp volledig gevuld is tenminste). Ik zou echter verwachten dat eens het water de bovenzijde van de afvoerpijp bereikt en in de afvoerpijp stroomt het daarbij stopt met afvoer van de lucht. Hoe kan het dat de resterende bovenliggende lucht als het ware mee getrokken wordt met het water naar de afvoer?? Dit begrijp ik niet ...
Vasch
Site Admin

Re: Bell siphon werking

Post by Vasch »

Hallo Bart,

ik verplaatste je onderwerp naar 'Aquaponics hulp'.

Wat je niet begrijpt is eenvoudig uit te leggen.
Zoals je zelf zegt, wordt er een onderdruk in de bell veroorzaakt door het water dat de stand pipe afsluit en naar beneden valt.
Dat water blijft vallen door de zwaartekracht. Eens de standpipe bovenaan water heeft, werkt dit zoals communicerende vaten: het water in het groeibed wil even hoog komen als het water in de afvoer (luchtdrukverschil).
Op die manier blijf je dus een bewegende waterstroom krijgen en ook zuigkracht bovenaan de standpipe.
Die zuigkracht is behoorlijk groot, en samen met de turbulentie van het water (draaibeweging net zoals wanneer je de stop uit het bad trekt) zorgt dat ervoor dat er bovenaan de bell veel water weggezogen wordt.
De resterende lucht wordt als het ware verkapt in luchtbellen die op zich minder opwaartse kracht hebben dan de neerwaardse kracht veroorzaakt door de snelheid van het water. De bellen worden dus gewoon meegezogen.

Je ziet dit hier tamelijk goed op minuut 6:20: https://www.youtube.com/watch?v=CXaruS5z_Xc

Het is ook daarom dat de bell niet veel hoger mag zijn dan de standpipe. Als deze te hoog is, blijft er inderdaad wat lucht bovenaan de bell.
Bart B

Post by Bart B »

Vasch wrote:Hallo Bart,

ik verplaatste je onderwerp naar 'Aquaponics hulp'.

Wat je niet begrijpt is eenvoudig uit te leggen.
Zoals je zelf zegt, wordt er een onderdruk in de bell veroorzaakt door het water dat de stand pipe afsluit en naar beneden valt.
Dat water blijft vallen door de zwaartekracht. Eens de standpipe bovenaan water heeft, werkt dit zoals communicerende vaten: het water in het groeibed wil even hoog komen als het water in de afvoer (luchtdrukverschil).
Op die manier blijf je dus een bewegende waterstroom krijgen en ook zuigkracht bovenaan de standpipe.
Die zuigkracht is behoorlijk groot, en samen met de turbulentie van het water (draaibeweging net zoals wanneer je de stop uit het bad trekt) zorgt dat ervoor dat er bovenaan de bell veel water weggezogen wordt.
De resterende lucht wordt als het ware verkapt in luchtbellen die op zich minder opwaartse kracht hebben dan de neerwaardse kracht veroorzaakt door de snelheid van het water. De bellen worden dus gewoon meegezogen.

Je ziet dit hier tamelijk goed op minuut 6:20: https://www.youtube.com/watch?v=CXaruS5z_Xc

Het is ook daarom dat de bell niet veel hoger mag zijn dan de standpipe. Als deze te hoog is, blijft er inderdaad wat lucht bovenaan de bell.
Beste Vasch,

BEdankt voor de uitleg. Vooral uw laatste zin maakt het duidelijk. Op de animatie die ik mee had gestuurd lijkt het of dat je alle lucht zonder pardon eruit zuigt, dit kon ik niet begrijpen.

Als er toch enige lucht blijft hangen (door een te grote afstand tussen bell en standpipe), blijft de hevel dan ook werken? De luchtdruk in de Bell zijn m.i. gedaald zijn tot het niveau van de druk in de sifon op die hoogte en dus de sifon niet beïnvloeden. Correct?
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Niet helemaal correct. Ik heb al autosifons zien falen vanwege de te grote hoeveelheid lucht.
Dat heeft 2 redenen:
1.
Lucht is in tegenstelling tot water samendrukbaar.
Door het vacuum expandeert de lucht maar dat veroorzaakt een grotere aanzuiging waardoor de lucht weer naar zijn normale toestand wil. Dit wisselt en je krijgt dus een soort "vibrerende veer effect".
Je ziet dat letterlijk aan het uitstromend water dat voortdurend sneller en trager gaat stromen.
In sommige gevallen verbreekt de sifon hier moeilijk door.

2.
Het is ook zo dat door het draaikolkeffect (swirl of vortex), de lucht in de bell een trechtervorm krijgt.
Hierdoor zuigt ie bij het aanslaan soms teveel lucht mee waardoor het vacuum in de standpipe wegvalt. (het vallende water vormt geen waterslot meer).
Dan stopt de zuigende werking. Kort daarna slaat die weer aan en verbreekt weer.
We noemen dat een slurpende sifon: Je bak loopt nooit leeg en het ding gaat voortdurend aan en afslaan.

Naar gelang de diameter van je standpijpje, is de afstand tot de kap vd bell best tss 0,5 tot 1,5cm.
Post Reply