Airlift

DIY, Hands-on tips!
Paul1

Re: Airlift

Post by Paul1 » 19 May 2013, 00:40

Vasch wrote: Bij model 2 heb je echter dezelfde opwaartse kracht. Omdat de opening onderaan echter kleiner is, wil de luchtkolom dezelfde hoeveelheid water optrekken. Omdat de opening kleiner is dan model 1, zal er hier dus een stroomversnelling optreden. Je krijgt dan een venturi-effect, wat ervoor zal zorgen dat er een hogere stroming op het water zit voor dezelfde hoeveelheid water. En dat betekent zuigkracht. Er zal dus wellicht meer vuil meegezogen worden (te vergelijken met het principe van de stapstenen in een zwemvijver tussen vijver en filter: door de vernauwing wordt het oppervlaktevuil weggetrokken).
Eén - één dus voor model 2

Wat mij betreft: de theorie toont voordelen aan bij beiden. De praktijk zal het moeten uitwijzen :-)

Prettig knutsel-weekend!
V
Hoi Valentijn,

Door een vernauwing te plaatsen in een persleiding krijg je inderdaad een stroomversnelling en het venturi-effect.
Hier zit de vernauwing (luchtsteen) niet in een persleiding maar in de aanzuig, en is er van het venturi-effect geen sprake (volgens mij).
Een venturi werkt toch niet als deze geplaatst wordt op een aanzuigleiding?
Ik denk dat de luchtsteen in de buis de doorvoer alleen maar hindert en zorgt voor debietsverlies.
Ik denk dat er zeker koivrienden zijn die dit ooit getest hebben en vraag het eens na bij hen. ;)

Groeten,
Paul

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 19 May 2013, 09:23

Hey Paul,

Een venturi werkt wel degelijk bij aanzuiging. Denk maar aan de carburator van een motor: de zuigers zuigen de lucht door de venturi, waar benzine meegezogen wordt.

Waar stroming is en een vernauwing krijg je het venturi-effect.
gr
V

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 24 Jun 2013, 16:23

Dit weekend wat experimenten gedaan. Door een error op de SD kaart jammer genoeg geen foto's :-(

Eerst heb ik de buis gemaakt: Binnenbuis 25mm, met onderaan de gaatjes. Hierover 2 verloopstukken 35-50 en daartussen een stukje buis voor de luchtkamer. Bovenaan een bocht en een T.
Ik heb eerst een lichte luchtpomp aangesloten, zonder succes. Daarna mijn 10l/min pomp.

Met de luchtkamer had ik beperkt succes: het water komt naar boven, maar in schokken. Goed om net boven het oppervlak uit te spuiten, maar boven de 10 cm vermindert de uitstroom heel sterk:
- 1cm = 0,95l/min
- 3cm = 0,76l/min
- 5cm = 0.39l/min
- 10cm = 0.12l/min
- 12cm = 0,06l/min

Dan een luchtsteentje onderaan de buis gezet: 4,5cm lang en diameter 15mm met dezelfde pomp er aan.
Het viel me meteen op dat de water-flow veel gelijkmatiger was. Dit wellicht door de kleinere belletjes.
Debieten:

- 1cm = 0,98l/min
- 3cm = 0,77l/min
- 5cm = 0.38l/min
- 10cm = 0.11l/min
- 12cm = 0,04l/min

Dus een hoger debiet op kleine hoogte, maar minder als je hoger gaat.
Al bij al vind ik het systeem niet geschikt voor vervanging van de pomp. Je brengt ook minder zuurstof in het water dan met de luchtpomp rechtstreeks.
't was het proberen waard :-)

V

Paul1

Post by Paul1 » 26 Jun 2013, 07:57

Vasch wrote: Eerst heb ik de buis gemaakt: Binnenbuis 25mm, met onderaan de gaatjes. Hierover 2 verloopstukken 35-50 en daartussen een stukje buis voor de luchtkamer. Bovenaan een bocht en een T.
Ik heb eerst een lichte luchtpomp aangesloten, zonder succes. Daarna mijn 10l/min pomp.
Hoi Valentijn,

Welke Ø had je de gaatjes geboord?
Hoe diep onder water had je de lucht ingebracht (lengte stijgbuis)?
Stijgbuis Ø 25 mm is echt wel klein hé.

Groeten,
Paul

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 26 Jun 2013, 10:55

Gaatjes 1mm.
De buis kon ik net tot de bodem van de tank steken, dus een 700 cm. Natuurlijk wordt de diepte geringer als je stijgt, maar dat maakt niet veel uit. Ik probeerde het ook met langere buizen en een buis van 30 en 40. Met 25 had ik het beste resultaat, wellicht door de geringe lucht-invoer.
In ieder geval moet je bij een 'normaal' aquaponics systeem min 40 cm boven het water pompen, en dan wordt het moeilijk. Ik twijfel er niet aan dat je de buizen en luchttoevoer zou kunnen optimaliseren om ook dat voor mekaar te krijgen, maar dan moet je zeker voor meer debiet gaan en dus meer energie verbruiken met je luchtpomp.

Het zuurstofrijke water gaat dan ook naar de groeibakken en het water dat terugkeert bevat veel minder zuurstof. Voor de densiteit aan vis in mijn tanks riskeer ik het niet om geen afzonderlijke luchttoevoer te voorzien. De luchtpads die ik nu gebruik zijn grote ronde schijven (diam 20) en die geven zeer veel luchtbelletjes. In de forellentank, waar 70 (jaja) forellen zitten is dit met een 10l/min pomp, bij de Omegabaarzen (65-tal) een 20l/min pomp.
Nu is de vis nog klein, maar als ik de luchttoevoer stil leg, komen ze binnen de 10min naar boven om zuurstofrijker water op te zoeken. Ik denk dat het verlies aan zuurstof door het wegvallen van de rechtstreekse toevoer nefast is voor de feestvreugde :-D

Al bij al toch eem mooi systeem, en misschien te optimaliseren. Waterpompen zijn echter gemaakt om water te stuwen, en luchtpompen voor lucht. Het lijkt me onmogelijk om hetzelfde rendement te halen met de luchtpompen.

gr
V

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 01 Dec 2013, 17:40

Ik maakte net een topicje aan dat de lucht-liefhebbers kan interesseren:
http://www.aquaponicsforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=61

gr
V

LabmasterJ

Post by LabmasterJ » 12 Jul 2015, 18:06

Ben toch aan het experimenteren gegaan met dit concept. enerzijds omdat ik niet hoef te liften (behalve voor NFT achtige systemen)

natuurlijk is een stroming van 15000 liter iets teveel voor ons systeem.
ga daarom experimenteren en hoop op ongeveer 1000-2000 liter stroming per buis uit te komen.

airlift gebouwd +-65cm stijgbuis van 32mm met een 40mm drumkamer 2 45 graden bochten en 2 T stukken. hele constructie ongeveer 80cm.
in de drukkamer zijn als een scroef 3 rijen van 1mm gaatjes geboord onder een hoek van ongeveer 45 graden.
getest wordt er in de tank zelf ipv collectors omdat dat voor een eerste experiment iets teveel werk is
Image

kosten +-15 euro + een uurtje dremelen en boren.

Helaas had ik een aquariumluchtpompje die geen druppel lucht meer uitstroomt om 90 cm diep, iets hoger en met slechts een paar druppels lucht zie ik toch al een stroming.(niets spectaculairs hoor maar wel voor enkele druppels lucht)

Ik ga hier toch even verder mee experimenteren.
Vind dit toch een erg interessant concept.

vind dit concept interressant omdat de pompen toch aardig wat energie slurpen. deze kunnen dan mogelijk op een timer en bv in de winter las de hoogtesystemen plat liggen helemaal uitgeschakeld worden.
Daarnaast kan ik met 1 40 watt luchtpomp meerder systemen laten draaien (warm water/koud water en plantensysteem)
de overcapaciteit gebruik ik evt voor bruisstenen.

Nu even op zoek naar een goedkope vijver luchtpomp voor het vervolg.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 13 Jul 2015, 13:13

Leve de experimenterenden!
Deze al gezien? https://www.youtube.com/watch?v=nU6nE6bTt-8

LabmasterJ

Post by LabmasterJ » 13 Jul 2015, 18:53

That guy is soooooooooooo annoying.

grr so gewend aan het engels dat ik de post in die taal had geschreven, retry.

In voor ons de meest bekende situatie is een aquaponics systeem een IBC met een plantenbed erboven en een eb en flow system.

echter staat er nergens dat je systeem zo MOET zijn. je kan je systeem dus ook bouwen met niet meer dan een beetje lucht onder de voorwaarden dat je het gravitatiegericht bouwd.

DWC en NFT zijn dan wel logischer dan eb en vloed.
We zal dit iets meer ruimte kosten omdat je evt filters, plantenbedden/nft en de vistank ook hetzelfde niveau zullen moeten bevinden,

Met nft heb je aan 4 cm lift in princiepe meer als genoeg

als je dan een grote vistank(s) en vele plantenbedden op 1 luchtpomp kan laten draaien van 20 watt verbruik. ipv. bv. Aquaforte Ecomax DM-5000 van 40 watt (meeste pompen 65w)

als ik half het rendement kan halen van de koimannen(meerdere kleine stromers ipv 1 giga) dan zou dat betekenen dat je een systeem met een waterverplaatsing van 7000l/uur netto!! kan draaien op ongeveer 10 a 12 watt (schijnbaar worden die secoh pompen zuiniger op dieptes)

probeer dat maar eens met een "pomp" in een traditionele opstelling dan ben je 100+ watt verder 10x zoveel dus.

dat is uitgaande van een 100 watt pomp vs 10 watt verbruik (0,09*24*365=788kwh gewoon ongeveer 200 euro stroomkosten per jaar minder.

ik vind dat wel een experiment waard.

btw net even waterverplaatsing getest door gebruik te maken van spierkracht, best een flinke waterverplaatsing (maar god wat valt dat tegen luch blazen zoor een dun leidingkje naar 1m diep. vooral die eerste bubbel.

Maarkedaller

Post by Maarkedaller » 10 Aug 2019, 09:34

Om even dit topic nieuwe lucht in te blazen :)
heeft iemand hier ondertussen meer mee gedaan ?
mij lijkt het systeem zeker voordelen te hebben, als het effectief voor onze doeleinden werkt
gewoon al naar elektrische veiligheid, geen rechtstreeks contact mogelijk met 220 v en water.
groeten
Jean

Post Reply