binnen zuidraam AP-systeem Antwerpen

Share the evolution of your system.
A personal blog.
rowlf

binnen zuidraam AP-systeem Antwerpen

Post by rowlf »

Gisteren wat vrije tijd dus eindelijk gestart met werkzaamheden voor mijn eerste AP systeem(pje). Had eigenlijk nog vanalles liggen van materiaal en overschotten dus eerst maar is kijken hoe ver ik daarmee kom. Ga een regenton van 125l gebruiken als vistank, voor het groeibed ga ik vijverfolie in een houten bak van 90l doen. Deze is van 15mm gelijmd bekistingspaneel gemaakt, er voor de zekerheid twee spanriemen rond getrokken. Om de temperatuurschommelingen bij sterke zon een beetje te dempen heb ik de regenton ingepakt in rockwol en dan aluminiumfolie er rond. Het groeibed ook wat styrodur errond.

De inhoud van het groeibed is mss wat groot t.o.v. de tank? Gevuld met argex kan er nog een goeie 35l water bij.

Nu komt dus het moment van de benodigde materialen halen/bestellen. Voor de pomp zit ik een beetje te twijfelen.. Ik moet het water 1.2m oppompen naar het groeibed. Als ik die diagrammen van die aquarius pompen bekijk zit ik met die aquarius 1500 aan die opvoerhoogte met een debiet van 12l/min. Kan ik daar het grootste deel rechtstreeks in de tank laten teruglopen en bijvoorbeeld 3 a 4l/min over het groeibed laten lopen? Op die manier wordt mijn groeibed 5 a 6 keer per uur gevuld en geledigd en wordt de inhoud van de tank er ook meer dan 1 keer per uur over gepompt.

Foto's de werkzaamheden :D
ImageIMG_20170725_110927 by avis magnus, on Flickr
ImageIMG_20170725_120758 by avis magnus, on Flickr
ImageIMG_20170725_122126 by avis magnus, on Flickr
ImageIMG_20170725_155957 by avis magnus, on Flickr
Vasch
Site Admin

Re: binnen zuidraam AP-systeem Antwerpen

Post by Vasch »

Hallo Rowlf en welkom op het forum!

Leuk projectje.
Ik weet niet of het inpakken van het vat zo'n goed idee is... als je in een kamer werkt, zal de temperatuur van het water zich toch aanpassen aan de kamertemperatuur, ongeacht de isolatie (wel wat trager natuurlijk). Je zal vooral warmteverhoging krijgen op je groeibed, dat in de zon staat (op groeimedia) en net door de isolatie, zal je die warmte niet meer kwijt raken. Je systeem zal dus wellicht opwarmen als de zon er op zit en niet meer goed afkoelen.
Maar voor warm watervis dus geen probleem :-)

De pomp die je voorstelt is prima. Je moet idd rekenen dat je 1x/u je waterhoeveelheid over je groeibed stuurt. De rest kan via het bijgeleverde T-stuk met kraantje gewoon terug in de tank voor wat extra stroming en zuurstof.

Je hebt ook een tank met weinig oppervlak ten opzichte van de hoogte: je krijgt dus minder natuurlijke zuurstofopname. Een luchtpomp (V10) is zeker aan te raden.

groet,
Valentijn
rowlf

Post by rowlf »

Hoi Valentijn, bedankt voor de tip ivm de isolatie, dat de invallende zon het systeem meer opwarmt dan de omgevinglucht zou uiteraard kunnen :-) Als de zon op het glas staat is er een redelijke stijging van temperatuur in de ruimte, eens achter het hoekje gaat het zachtjesaan weer naar beneden. Ik dacht met de isolatie die piek wat af te vlakken. Ik ga zoiezo de temperatuur monitoren en de isolatie kan er makkelijk weer af ook, we zullen het dus zien eens het loopt. Zal de grafiekskes achteraf wel even posten.

Ik heb hier nog een Ubbink air200 liggen, met zo'n bruisschijf erbij vermoed ik dat dat zeker genoeg zal zijn?

Groentjes
Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Dat is een licht pompje maar beter dan niets :-).
2 luchtsteenbollen is pima voor dit pompje, of een 13cm steen.
rowlf

Post by rowlf »

Hoi, na de vakantie er meteen ingevlogen en mijn pomp + luchtpomp geïnstalleerd. Nu even wachten op de belsiphon en doorvoer en dan kan ik de installatie afmaken. Ik dacht mijn systeem nu op te starten met goudvissen en als ik het een beetje onder de knie heb over te schakelen op Tilapia of Graskarper. Iemand een idee waar ik in het Antwerpse gezonde goudvissen kan kopen?
Dries

Post by Dries »

2dehands.be :-)
rowlf

Post by rowlf »

Mijn systeempje is sinds donderdag aan het circuleren. De belsifon werkt helemaal prima en heb 1 maal men pompje moeten proper maken. Heb de bak gevuld met 8/16 argex, 3 zakken van 30l van cobogarden. Zat wel redelijk wat troep bij, mijn water is nooit bruin geworden maar momenteel ligt er wel redelijk wat slib op de bodem van de vistank. Laten zitten of weghalen?

Heb daarnet wat kruiden meegenomen van de winkel, gespoeld en in de bak gezet. Zit nog geen visjes in... die komt nu woensdag. Ook mijn leidingwater eens getest vermits ik geen regenwater ter beschikking heb: Ph 7,5 ; Kh 7; Gh 12 ... al bij al niet slecht lijkt me zo. Na 5 dagen circuleren door de verse argex en het toevoegen van 5l water uit een koivijvertje zijn de waarden wel serieus gewijzigd: Ph 6,5 ; Kh <1 ; Gh +20 (ben gestopt met druppelen... :p). Is dat normaal? zou ik het water best verversen en slib van vistankbodem verwijderen?

Morgen heb ik mijn ph/ec/temp meter en kan ik dat ook gaan opvolgen.

Fotootje;
ImageIMG_20170828_170810 by avis magnus, on Flickr
rowlf

Post by rowlf »

Zo... Net dan toch maar even water gedeeltelijk ververst. De Ph was nog verder gezakt naar 5,2. Nu is ie 7,6. Ligt dit aan het residu dat in de argex aanwezig was, aan de groei van bacteriën of ligt het aan de inborrelende zuurstof van de luchtpomp terwijl er eigenlijk nog geen verbruik is?

De plantjes zijn duidelijk zwaar in schok. De basilicum en de kervel zien er nog levensvatbaar uit maar de korainder vond de spoeling maar niks geloof ik :p Ik heb ook al wat gezaaid. Raketsla, bladsla, radijsjes en spinazie. Ben benieuwd!!
rowlf

Post by rowlf »

Weinig animo hier seg.. :p
Het stappenplan... min of meer... volgend; heb ik gisteren wat visjes uitgezet; 3 komeetstaarten van een kleine 10cm. Vanmorgen ook mijn water opnieuw geanalyseerd na de eerste nacht met vis. Ph was gezakt van 7.4 naar 7,1 en de hardheden lopen weer ver weg. Kh weeral volledig weg en Gh door het dak. Geen idee hoe dat komt.. Tegen avond (nu dus) was Ph alweer 6,5; heb dus maar wat leidingwater bijgevuld (eerste uitgechloord..). 6l ververst met Ph van 8,2 bracht zonet de totale Ph weer op 7,1. Besluit ik hier juist uit dat de Kh buffer effectief weg was? Anders zou het langer duren en meer nodig hebben om die Ph weer op te krikken?

Heb ook een zak oesterschelpen besteld maar gaat daar niet alles van omhoog inclusief de Gh of is dat zo erg niet?

Vandaag ook nog aan een leuke toevoeging begonnen.. Tis te zeggen oplossing van een probleem. Door de keuze van mijn tank (donker) kijk ik tegen een vol spiegelend watervlak aan. Ik zie gewoon niks. Daarom wat geëxperimenteerd met onderwaterverlichting. Daarna aan de slag met led strip en plexiglasbuis dak nog had liggen en heb er dan maar een arduino aan gekoppeld om het aan te sturen zodat de lamp zachtjes aan en uit gaat. Als morgen de tec7 droog is morgen zal ik is kijken wat het dolle trio ervan denkt :-)

ImageIMG_20170831_135544 by avis magnus, on Flickr
ImageIMG_20170901_002236 by avis magnus, on Flickr
vaspy

Post by vaspy »

hey Rowlf,

ik weet dat dit antwoord veel te laat komt maar ik wou toch even mijn gelijkaardige ervaring delen.
Bij mijn eerste systeem bleef de PH ook zakken. Wat ik maar deed, het keerde altijd terug naar +/-5.
Als eerste poging heb ik zeewier kalk toegevoegd. Dit hielp maar enkele dagen en toen was het effect weg. De kh waardes werden hierdoor enorm hoog. Ik heb zeker 8 waterwissels uitgevoerd maar helaas. Niets werkte. Na veel zoek werk ben ik er dan achter gekomen dat ik gewoon was opgelicht. Ik had namelijk mijn 1000L vat gekocht van een winkeltje dat zowat in alles deed. Hij had mij verzekerd dat het vat uit de voedingsindustrie kwam. Maar verkopers blijven verkopers. Het vat kon best uit de voeding komen maar ook in die industrie gebruiken ze zeer zure producten.

om een lang verhaal in te korten.
Weet jij precies wat er in dat blauwe vat heeft gezeten? :?: :!:

groeten, Jasper
Post Reply