men eerstse systeem

Share the evolution of your system.
A personal blog.
deschepper

Re: men eerstse systeem

Post by deschepper »

Probleem gevonden, gisteren is klep blijvenopenstaan en is water te warm geworden, 18 ° . Ben nu aan't kjoeln door ijs in sump te leggen.
Dries

Post by Dries »

Beestjes terug alive and kicking? (behalve die ene dan)
deschepper

Post by deschepper »

Deze morgen 8 visjes dood gevonden. De andere zijn niet meer zo loom. Hopelijk komt het goed. Dom van mij dat ik niet eerder aan de temperatuur heb gedacht, die klep laten open staan was fataal denk ik. De zon erop en te hoge temperaturen. En toch weer de ph met ene tester(eSha Aquatest) 6,8 en met de andere(Tetra) 7,5 ?
Dries

Post by Dries »

18° zou niet zo'n geweldig probleem mogen zijn, in een hete zomer ga je sowieso boven de 20, ik ging vorig jaar tegen de 25°.
Misschien kan je je debiet wat verhogen?
Dat verschil in PH is niet abnormaal denk ik, zeker rond ph7 zijn er gemakkelijk meetverschillen.
deschepper

Post by deschepper »

Vandaag weer 4 dode visjes van 50 gr alhoewel het water gekoeld (nu 17°) is. Ph en amonium hetzelfde als gisteren. Maar heb mogelijk met nieuwe regenwatertank waarmee ik water dus gedeeltelijk had ververst choor gemeten van 0,8. Dus laat die tank nu leeglopen. Was nieuwe reserve IBCtank die ik met regenwater gevuld had maar die is waarschijnlijk niet 100° zuiver choorvrij geweest. Dus met nieuw water bij te doen heb ik probleem verergerd. hehe. Ze komen al wel terug eten hetgeen ze eergisteren niet deden. Pomp van 2500 staat nu op maximum debiet. Zal extra overloop maken want één buis van 32mm is te weinig voor overloop want vat loopt nu over na een tijdje.
GertJ1982

Post by GertJ1982 »

Beste,

op de foto's kan ik het niet echt afleiden, maar het lijkt me dat je weinig beweging hebt van je wateroppervlak in de tank.
Beweging van het wateroppervlak zorgt voor gasuitwisseling en zuurstofopname van het water.
Mss kan je je uitloop van je pomp meer aan het oppervlak brengen of nu je je pomp op max hebt staan een 2de uitloop van je pomp maken aan het wateroppervlak.
Dit kan ook helpen bij de temperatuur van het water. Je kan het vergelijken met de zee (welliswaar uitvergroot), door de golven warmt het water trager op en koelt het ook trager af.

Gert
deschepper

Post by deschepper »

Bedankt Gert en Dries, heb jullie raad opgevolgd. Hopelijk nu beter. Ook heb ik nieuwe tester gehaald in dierenwinkel en wat blijkt. Op alle strookjes met eSHa aqua test is nitriet hetzelfde van al men regenvaten en met Tetra N02 test is er een groot verschil, een vat knalgeel en reserve tank Knalrood . Heb gelezen over nitriet vergiftiging op dit forum en blijkt ook wel mee te spelen. Nu is nitriet na emmers nieuw water te vervangen op 0,5 mg/l. Temperatuur nu ok en stroming ook met spuitkop . Lets hope
deschepper

Post by deschepper »

Bedankt Gert, boeiende materie. Ben er al dagen over aan't lezen en had niet daar dat nitriet zo fout zat totdat ik andere tester kocht. Momenteel veel water vervangen en de overige vissjen doen het goed. Zou een tweede buis voor afvoer helpen om restanten op bodem te verwijderen , heb de indruk dat er restanten achetrblijven en één buis loopt niet genoeg af voor debiet van pomp. links bestaand en rechts hetgeen ik overweeg te veranderen;Image Hoe doen jullie de bodem "onderhouden "?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
GertJ1982

Post by GertJ1982 »

Een hoger debiet ga je niet halen door 2 inlaten van 32mm te maken en 1 uitlaat van 32mm
Mocht je van 2 x 32mm naar 50mm gaan dan kan je meer debiet halen.

Maar ben je zeker dat je siphon-werking krijgt van je SLO (solids lifting outlet)?

Bij mij staat(stond, systeem is afgebroken ivm bouw garage) de vistank hoger dan de uitlaat van de SLO, ging die in de filter en dan naar de sump en van het groeibed ging het water ook rechtstreeks naar de sump.
De pomp bracht het water zowel naar het groeibed als de vistank.

https://www.youtube.com/watch?v=bmzgANTGJ0k
Post Reply