dwc meststoffen

Answers for your aquaponics related problems
Post Reply
jvgenderen

dwc meststoffen

Post by jvgenderen » 29 May 2018, 11:15

hallo.
ik heb een paar dwc floating raft in de tuin staan.
die draaien perfect.
ik ben opzoek naar meststoffen die ik daar voor zou kunnen gebruiken.
wie kan me een hint of advies geven wat goed werkt tegen redelijke prijs.

grt Joost
Brouwershaven,NederlandImage

Sent from my LG-K520 using Tapatalk

GertJ1982

Re: dwc meststoffen

Post by GertJ1982 » 14 Jun 2018, 11:40

Beste,

Kan je even je systeem een beetje uitleggen?

In aquaponics worden zo weinig mogelijk toevoegingen aan het water/system gedaan.
Als er al toevoegingen gebruikt worden bij aquaponics zal het ijzer chelaat zijn en iets om Ph omhoog of omlaag te brengen afhankelijk van de situatie.
De rest is "natuurlijk".

mvg Gert

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 18 Jun 2018, 22:19

de beste mest: vis :lol:

Sailer

Post by Sailer » 18 Jun 2019, 12:53

wormenthee is een mogelijkheid, daar groeien planten uitstekend op. Wel goed verdunnen...

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 26 Jul 2019, 12:11

In pure DWC moet je weten welke planten je kweekt en inderdaad de correcte meststoffen in de correcte hoeveelheid toevoegen.
Aangezien dit een aquaponics forum is, en we er dus van uit gaan dat je als meststof de uitwerpselen van de vis gebruikt, zal je hier niet zoveel info over vinden.
Ik raad aan om in de plantenzaak algemene (BIO) vloeibare plantenmest te kopen en er regelmatig een scheut van in je water te doen.

padje af

Post by padje af » 14 Aug 2019, 23:08

het is mij niet duidelijk of dit een aquaponics of een hydroponics opstelling betreft,

als dit systeem zonder vissen/dieren moet draaien zou je ook hydroponics meststoffen kunnen gebruiken. Deze zijn qua NPK en overige meststoffen/mineralen/spoorelementen wel per type verschillend, en voor veel bloeiende planten zal je op een gegeven moment je water grotendeels moeten verversen en van vegetatief op bloei meststoffen over moeten gaan. Nadeel is dat deze meststoffen niet in combinatie met levende vissen/dieren kan worden gebruikt. Digitale EC en PH meters zijn zeker aan te raden, daarnaast zijn er veel kits (bijv voor zwembaden) die je de optie geven om enigszins selectief bepaalde meststoffen te meten.

Mocht je wormthee of andere compostmethodieken willen gebruiken is het heel erg belangrijk dat je selectief je compostbak vult. Vaak genoeg zie ik mensen willekeurig keukenafval bij elkaar gooien, dit levert een zeer ongebalanceerde mest op die lastig toe te passen is. Mijn eigen recepten voor bijvoorbeeld peper/paprika was een mix van peper/paprika planten + koffiedik en planten als brandnetels. Beste wormthee uit eigen ervaring is om je uiteindelijke gedroogde humus/castings in een filter te hangen (ik hing toendertijds een paar extra luchtstenen of later kleine airlifts rondom een ronde ton (normaal de swirlfilter). Er zijn ook methoden om een soort worm compost torentje te laten druppelen in je water maar met dit aftap vocht heb ik zelf echter alleen maar problemen gehad (online zie je vaak ook dat ze het vocht afraden, maar van de droge castings een soort thee zak/filter maken). Veel fruit wil je bij voorbaat niet door dit soort compost mixen tenzij je bijvoorbeeld mediterane planten gaat verbouwen. Het heeft me altijd al verbaasd dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoe ze moeten composteren. Er zijn hier veel compost projecten waar mensen zonder na te denken een bak vol storten en het universeel willen gebruiken (niet onmogelijk, maar zeker niet efficiënt)

Post Reply