Nieuw Systeem zelfbouw

DIY, Hands-on tips!
Nielsg93

Nieuw Systeem zelfbouw

Post by Nielsg93 » 05 Dec 2018, 15:34

Beste Leden,

Ik wil deze winter een opzet maken voor in mijn tuin.

Nu ik wil deze buiten gaan opzetten… onder de grond.Dit gezien de warmte in de zomer en ik Forel wil gaan kweken.
Kan i met dit systeem ook bv. tomaten gaan kweken of is dit enkel voorzien in binnenkweek ( Serres )

Wil ongeveer een 2 tal IBC tanks Gebruiken en deze aan elkaar koppelen ( in hoe verre is dit aan te raden ? ) of zou ik eerder uitkijken naar bv zoiets : https://www.2dehands.be/tuin/beplanting ... 83691.html

Betreft de groeibedden zal ik dus ongeveer een 1500liter water hebben. ( 2 IBC Vaten ) = 2.5m² aan groeibedden. Welke ik zoals de standaard opstellingen met 1 bell siphon per bed ( IBC bovenkant 32 cm ) zal bekleden…

Is een pomp van 2500 liter voldoende of vormt dit een probleem wanneer je gaat werken met 2 IBC tanks en dus voor 1 grote tank kiezen?

Ondertussen een tijdje verder heb je waarschijnlijk nog een beter zicht op welke substraten te gebruiken . Ik zou kiezen voor bv op 30cm groeibed een 20cm lava onderaan en 10cm argex bovenaan. Is dit aan te raden voor beide opties?

Een sump is in een buitenopstelling niet mogelijk denk ik dan en wat met een filter, moet deze ook in overweging worden.

Is bv in januari het systeem opstarten reeds een mogelijkheid ?
Ik heb zelf een grote vijver met karper waar dus voldoende bacteriën zouden moeten inzitten om erbij te gieten zodat bacteriegroei sneller zal gebeuren. Maar welke soort vis plaats ik tot de forel er is hierin dan en welke groenten zijn er mogelijk of is dit uitgesloten om te starten in januari? ( wil groeipijnen voor zijn in maart/april om weinig tijd te verliezen ).

Bedankt alvast voor de reacties ;)

Vasch
Site Admin

Re: Nieuw Systeem zelfbouw

Post by Vasch » 06 Dec 2018, 16:43

Hallo Niels en welkom op het forum!
Kan i met dit systeem ook bv. tomaten gaan kweken of is dit enkel voorzien in binnenkweek ( Serres )
Net zoals in de gewone groententuin, kan dat zeker en vast. Tomaat in open lucht is vooral gevoelig aan neusrot door teveel regen.
Je zet boven de tomaten dus best een afdakje.
Wil ongeveer een 2 tal IBC tanks Gebruiken en deze aan elkaar koppelen ( in hoe verre is dit aan te raden ? )
We werken heel veel met IBC's en deze zijn de goedkoopste oplossing. Koppelen kan perfect met min 50mm buis (we gebruiken veelal 63 of 75mm) en gebruik makend van de Uniseals (https://www.aquaponicsshop.eu/product-c ... g/uniseal/)
Polyester tanks zijn uiteraard erg stevig maar een stuk duurder.
Als je de IBC's ingraaft, moet je wel de kooi 'inpakken': met oude palletplanken of platen of stevige plastiekfolie rond de vaten ben je zeker dat de aarde en/of het grondwater de tank niet zal indrukken.

Met 2 of 3 groeibedden werken is prima (2,4 à 3,6m²).
In theorie moet je het water uit je vistanks min 1x/u rondpompen: 2000l/u dus. In de praktijk pomp je wat omhoog én vervuilt de pomp al snel wat. Het werkt met een 2500l/u pomp maar dat is wel een risico. Ik raadt een 3500l/u pomp aan.
Als je met forel werkt is een goede luchtpomp ook geen overbodige luxe!

Ik kijk uit naar je verdere vorderingen!

groet
Valentijn

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 07 Dec 2018, 15:23

Ik heb de opzet even uitgetekend, in paint want die Sketchup word ik zot van 

Dit is de opzet die ik voor ogen heb : 3 ibc vaten van 1000 liter met 850 a 900 liter water erin. ( als we dan toch moeten graven beter doorgraven ;) )

De pomp gat vanaf tank 1 naar de swirl filter met een 32 mm uitgang. Welke pomp raden jullie hiervoor aan.. iets rond de 6000 liter vermoed ik ? de andere verbinding laat ik richting de 3 tanks gaan om daar wat stroming te gaan creëren.

Vanuit de swirl vertrekt een 40 mm richting de 3 groeibedden en floating raft.
Haal ik genoeg debiet zodat deze allemaal vollopen ? en niet telkens alles in bed 1 binnenvliegt of zet ik daar het kraantje bv iets dichter om dit zo te regelen.

Bij de swirl moet wel nog een overloopje bij die naar de tank weer gaat…

Floating raft zet ik nog bruissteentje in ( goed idee ? ) en laat ik gewoon doorlopen met een overloop weer richting vistank…

Nu voor uitvoeren van de bellsiphon .. laat ik deze in een buizencircuit in de laatste tank leeglopen of laat ik bed 1 in tank 1 leeglopen en bed 2 in tank 2 ?

Op welke hoogte plaats ik best mijn doorvoeren van 63mm in de IBC Tanken?

En naar In elke tank zal er een bruissteen liggen. Welke luchtpomp ga ik best gebruiken om de 3 tanken van lucht te voorzien voor forel?

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie of jullie anders zouden doen?

Aquaponic.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 07 Dec 2018, 16:57

Hallo Niels,

leve Paint! :lol:

Dat ziet er niet slecht uit.
Een paar zaken:
- als je 3 voledige IBC's als vistank gaat gebruiken, heb je dus een 2700 liter in totaal. 3 IBC groeibedden (3,6m²) wordt dan wat nipt voor demineralisatie als je op normale densiteit werkt. (13kg + /1000l). Vuistregel is 1,5m² groeibed voor 1000 liter.
Ik zou dus ofwel naar 2 vistanks gaan, ofwel een 4e groeibed bij plaatsen.

Je moet netto 3000 l/u rondpompen. Een 3500l/u pomp zal net lukken, 6000 is veel maar gezien de retourleiding naar de vaten mogelijk.
Ik zou de retour niet na de pomp zetten (3500l en zwaardere pompen hebben geen 2e uitgang) maar vanuit de uitvoer van de swirl werken: dan heb je ook properder water.

De uitvoer van de bell siphons kan je best naar tank 1 sturen om zoveel mogelijk vuil van de ene tank naar de andere te transporteren.
Dat kan dus naar een dikke verzamelbuis (vrije uitloop bell siphons!) of allemaal rechtstreeks naar de tank.
Hier kan je zien hoe je de tanks best verbindt: http://www.aquaponic.be/faq/waterafvoer-uit-vistanken/

Het floating raft systeem kan je ook voeden vanuit de uitvoer van de groeibedden: zo heb je gegarandeerd gezuiverd water.
Het fl raft systeem kan je trouwens ook op de grond of net ingegraven plaatsen, dan warmt het ook minder op.
Een luchtsteen in het floating raft kan maar heeft niet veel nut, tenzij je een reeks steentjes zet of nog beter een poreuze luchtbuis.
Maar ik werk voor kleine fl rafts veelal zonder.

Om 2 tanks van lucht te voorzien is een 20l/min pomp OK (https://www.aquaponicsshop.eu/product/luchtpomp-20lu/)
en in elke tank een 20cm steen.
Maar een V30 is geen overbodige luxe.

Voor de rest: goed bezig!

groet,
valentijn

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 07 Dec 2018, 17:57

Bedankt voor het snelle antwoord !

Ik blijf met het wrange gevoel zitten van die vaten te moeten verbinden ...
Ik kwam recent de volgende reservoirs tegen...

In principe moet dit ongeveer 2000 liter water kunnen dragen, lijkt dit jouw wat om te gaan gebruiken mits goed te verstevigen in de grond ?

Dan kan ik van 1 IBC , 2 Groeibedden maken mits extra kooi te zoeken eventueel ..; + nog 0.6m² floating raft gaan toevoegen.. dan heb ik toch een nette 3vierkante meter aan groeibedden..

De meerkost om uiteindelijk de 3 IBC vaten te gaan verbinden ( extra buizen, extra stenen ) etc ... weegt niet op tegen een systeem in een stuk. Ter info dit zou slechts 120 euro koste .. .Diameter 170cm en 100 cm diepte ...
250 liter water onttrekken aan het systeem zou dus slechts 10 cm in diepte zakken wat relatief goed meevalt...

Dan kan ik ook met een 3500 liter pomp makkelijk aan de slag en is het verbinden van de uitlopen van de siphons ook weer kostenbesparing aan buizen..

Graag je mening over deze reservoir !

Met vriendelijke groeten
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 09 Dec 2018, 10:57

Zo'n vat kan goed zijn (ronde tanks zijn altijd beter), maar je moet op een aantal zaken letten:
- is het stevig genoeg?
- zijn er geen verzakkingen van de wand door slijtage?
- opgepast met oude betonkuipen: de restbeton kan ruw zijn en geeft veelal gifstoffen af.
Aks dat ok is: go for it!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 09 Dec 2018, 13:10

Beste,

is een kunsstof tank met randen van 1cm dik in 1 naad...

groeten

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 12 Dec 2018, 18:17

Nieuwe Update ivm tank...
4 tanks aangeschaft van 220 x 145 x 90 cm die beetje naar binnendragen waar ongeveer 2000 a 2200 liter in kan..
Volgende week ga ik ze ophalen en bekleden met vijverfolie omdat er kunstmest ingezeten heeft om zeker te spelen...

dan kan ik beginnen nadenken welke bedden ik wil plaatsen en hoeveel tanken ik nu ga gebruiken en/of ik deze aan elkaar zal bevestigen of niet...

Het aan elkaar bevestigen heeft de voordelen dat de tanken op elkaar ingespeeld zijn er slechts 1 x gecycled moet worden. Bij losse tanks zullen de waardes afwijken van elkaar en moet er 2 x gecycled worden en telkens 2 x het water getest worden.

Bij samenvoegen van 2tanks naar 1 tank moet er dus 4500 liter gecirculeerd worden ( welke pomp ? )... idem dito voor de luchtpomp moet er een zwaardere luchtpomp aangeschaft worden

Wanneer ik 2 tanken apart gebruik moet ik dan weer 2 luchtpompen hebben , 2 gewone pompen en een bijkomende swirl filter ...
Tenzij ik 1 tank wil gaan gebruiken om enkel met floating raft te werken maar 3 a 4 vierkante meter sla lijkt me nu toch ook wel veel :)
Andere plantjes welke goed groeien op een floating raft ?

Wil ook nagaan in hoe verre ik bv een tank buiten de serre kan houden maar de groeibedden binnen in een serre... In welke mate de tank dus zal opwarmen voor forel en of dit haalbaar is..

Tips zijn welkom !

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 17 Dec 2018, 20:29

Niemand met feedback?

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 17 Dec 2018, 23:52

Het is n beetje 'het stille aquaponics seizoen' nu, vandaar de weinige reacties. Ik probeer hier binnenkort wat feedback over te geven tussen de druk druk drukte door.

Post Reply