Nieuw Systeem zelfbouw

DIY, Hands-on tips!
Dries

Re: Nieuw Systeem zelfbouw

Post by Dries » 18 Dec 2018, 20:09

Ik heb een systeem met een gelijkaardige capaciteit, alles met elkaar verbonden en één groeibed én tank in de serre:
http://aquaponicsforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=313
Marcheert meer dan behoorlijk, is wel zaak om op de warmste dagen de ingegraven sumptank (pakweg 900l) goed vol te houden. In de winter blijft het water ook redelijk op temperatuur dankzij de sump en de opwarming van de serre.
Ik heb ineens gekozen voor een regelbare pomp met een max van 10000 l/u. Staat meestal op de helft van het vermogen.
Ik probeer in de kerstperiode nog een update te geven :-)

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 19 Dec 2018, 19:16

Dag Dries,
Heb even jouw topic doorgelopen.
Jij hebt bovengrondse tanken vermoed ik ? mijn Visstanken zullen ingegraven worden dus met een sump tank werken is al iets moeilijker denk ik zonder met 2 pompen te moeten werken.

Hoeveel IBC's heb jij met elkaar verbonden?

Welke pomp heb jij aangeschaft?

Met vriendelijke groeten

Dries

Post by Dries » 21 Dec 2018, 10:17

Ja, de sump zit helemaal ondergronds, de andere zaten 30cm ingegraven. Wegens verzakking door rattengangen zijn die nu niet meer ingegraven.
Ik heb er eigenlijk 5 verbonden: 1 sump (enkel bovenaan open), 2x "chop & flip" en 2 keer 2 halve ibc's. Pakweg 3600l met 2 groeibedden. Ik hou de visdichtheid wel laag genoeg.
De regelbare pomp vind ik wel een troef, kan je wat harder zetten als het erg arm is of echt vriest. Het is wel uitkijken dat je niet meer pompt dan de sifons kunnen slikken...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 30 Dec 2018, 00:13

De bakken zijn er..

Nu begint het denkwerk hoe ik het ga oplossen en het systeem zal opzetten.

Met iemand even brainstormen per chat zou welgekomen zijn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

deschepper

Post by deschepper » 02 Jan 2019, 20:01

Hoi, zelf heb ik een IBCvat buiten staan met forel en rondom geïsoleerd met planken en 10 cm speling ertussen die opgevuld zijn met isolatie. Heel de zomer heb ik tot maximum 20 ° celsius gehad . Wel heb ik sumptank van 400 liter waarin de pomp staat ingegraven in de grond dus vrij koel. Forellen hebben de 'warmte allen overleefd.

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 03 Jan 2019, 22:59

Beste,

Klopt is prima te doen.
Weet alleen niet of ik drie aparte systemen zou opzetten of alles met elkaar verbinden maar denk dat dat een heuse karwei gaat zijn omdat de tanks in de grond gaan.. ALs de tanks volledig in de grond gaan is het alweer moeilijker om een sump te gebruiken...

IK zou eventueel in elke tank een pomp kunnen zetten die naar de 4e tank gaat ... vanuit de 4 tank richting een swirl filter alsook een overloop om het te veel aan water af te voeren richting de tanks terug, alleen is het dan weer moeilijk om de tanks op niveau te houden ...

Denk dat 3 Aparte systemen de beste oplossing lijkt te zijn ..

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 04 Jan 2019, 12:56

maak eens wat schetsen op voorhand (of nog beter, sketchup 3d!), dan kan je veel beter zien hoe en wat en kunnen we ook beter feedback geven.

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 04 Jan 2019, 17:24

Sketchup 3D is niet mijn ding, ik krijg alleen maar stress als ik met dat programma moet werken ;)

Heb dan maar het ouderwetse paint boevengehaald ...
Opstelling.png

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 06 Jan 2019, 17:56

Vandaag 2 Bakken reeds 50 cm ingegraven, ze zullen op deze diepte blijven staan, dit gezien het feit dat we een zoontje hebben van enkele maanden oud en geen risico willen nemen door deze in te graven, zodat hij er niet kan invallen.

Verder denk ik dat ik het eerste jaar het ga houden bij 2 Bakken om alles te testen.

Per bak zal ik een 2500 a 3500 liter pomp plaatsen.

1 bak komt een swirl filter bij met 50% Grow bed en 50 % FLoating raft
De andere bak komt volledig grow bed aan, ga deze wel in 2 splitsen zodat ik het een beetje kan regelen dat er maar beperkt aantal cm uit de tank gaan.

Verder ga ik voor 3.5 vierkante meter groeibed per tank ( inhoud tank ongeveer 2000 liter )

Er zal gekozen worden voor 1 luchtpomp van 100l/min welke verdeeld worden over de 2 bakken.

Nielsg93

Post by Nielsg93 » 09 Jan 2019, 13:28

Extra vraagje ...

Mijn 3.5vierkante meter groeibedden per 2000 liter , hoe bouw ik deze het beste op ?
In welke houtsoort en splits ik deze best op in 2 x 1.25vierkante meter groeibed + 1vierkante meter floating raft ?

Dan heb ik natuurlijk wel 4 siphons nodig aan 60€ ipv 2 ...

Post Reply