Aquaponics on Burkina Faso

About Aquaponics
Post Reply
hajodemol

Aquaponics on Burkina Faso

Post by hajodemol » 08 Feb 2019, 13:18

Hallo,
Graag wil ik hier op deze plaats interesse wekken om gezamenlijk een aquaponics boerderij te stichten in Burkina Faso. Het hele jaar door productie van vis en groenten zonder de behoefte aan landbouwgrond en slechts weinig water gebruik: dat zijn de ingrediënten lijkt mij voor een geslaagd project. Wie wil daar met mij voor knokken. Ik heb 4 jaar in Burkina gewoond en heb goede contacten evenals dat ik kan beschikken over grond.
Graag ga ik in zee met iemand die zo'n avontuur wel wil aangaan.
Met groet,
Hajo

Verstuurd vanaf mijn VKY-L09 met Tapatalk

Vasch
Site Admin

Re: Aquaponics on Burkina Faso

Post by Vasch » 11 Feb 2019, 23:58

Hallo Hajo,

gaat het om een klein systeem of eerder groot voor productie van meerdere gezinnen?

hajodemol

Post by hajodemol » 12 Feb 2019, 08:55

Dag Valentijn,
Het project mag zo groot zijn als "behapbaar" voor de vrijwilligers die dit willen ondernemen. Uiteindelijke bedoeling is om veel mondjes te kunnen voeden met hoogwaardig voedsel.
Gr
Hajo

hajodemol

Post by hajodemol » 17 Feb 2019, 19:01

Helaas constateer ik niet veel animo voor het door mij voorgestelde project. Misschien moet ik proberen wat meer gedetailleerd te zijn in wat ik hoop te verwezenlijken. Punt van belang daarbij is dat ik totaal geen praktische ervaring heb met AP. Dat is dan ook de reden dat ik hulp zoek
Mijn idee is om een AP systeem op te zetten in Burkina Faso. Graag zou ik zoveel mogelijk groenten kweken. Sla, tomaat, paprika, sperzieboon, kool en (zoete) aardappel, om maar eens wat te noemen. Als vis is de inheemse meerval geschikt.
Materialen om het systeem te bouwen zijn aanwezig. De witte kubus vaten in ijzer framework zijn te koop, maar voor de bassins kan ook gedacht worden aan met cement dichtgestreken bakken. Ook voor de groeibedden kunnen ondiepe cementen bakken worden gemaakt. Ik heb dat soort bakken daar gezien als drinkbakken voor vee. PVC buizen en koppelstukken, bochten, etc. zijn daar te koop. Waterpomp moet worden ingevoerd schat ik in. Het grind dat voor de groeibedden nodig is, kan daar ook gemakkelijk worden gevonden. Aangezien het daar altijd warm is, moet alleen tegen te felle zon beschermd worden. Ik denk aan een dak van stro en zonnepanelen om stroom op te slaan, wat in de nacht gebruikt kan worden om het daglicht te verlengen en wellicht ook overdag groeizaam licht te geven. De pomp moet vanzelfsprekend ook 's nachts kunnen draaien door de opgeslagen stroom. Heel veel van het bouwen kan vanuit Nederland geregeld worden. Mijn insteek is om uiteindelijk met een aantal weken verblijf de finishing touch te realiseren.

Kan dit verhaal bij deze of gene belangstelling oproepen? Ik hoor het graag.

Met groet,
Hajo

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 17 Feb 2019, 21:43

Hallo Hajo,
zelf vind ik dit soort projecten zeer interessant, maar heb er jammer genoeg helemaal geen tijd voor.
Hopelijk kan je iemand vinden die je verder helpt.

Post Reply