Haast en spoed...

Answers for your aquaponics related problems
Post Reply
lkint

Haast en spoed...

Post by lkint » 29 May 2019, 11:28

Hallo, een paar weken geleden ben ik mijn IBC systeem opgestart. Weinig meten... en dus nog minder weten, en het ging goed tot, hum, ze b ijna allemaal eraan gingen.

Mijn conclusie, mijn Forellen overleden omdat ik te snel ervan uitging dat de cycling netjes voltooid was en dat ik misschien te veel eten gaf, al groeiden mijn slaatjes & aardbeien et tomaten plantjes goed.

Ik ben 3/4 van all mijn forellen kwijt op 3 dagen tijd. 3 dagen ervoor aten ze nog enthousiast. Maar wat nu? Ik heb een stuk van het water ververst, maar is dat een oplossing (gaan de goeie bacterien ook niet weg op dat moment?).
Wat als ze allemaal uitsterven, behoud ik het water om de cycling af te werken? Wanneer en hoe herstart ik? Ik heb voorlopig 650 l water, groeibed van 300l)... en nog een stuk of 5 forellen (tot gisteren), ik geef ze even geen eten meer maar ik weet niet of het niet te laat is. Zijn ze "doomed?".

Graag jullie feedback, en wat coaching indien mogelijk (Valentijn, heb je opstart diensten die je kan voorstellen voor de eerste maanden?)

Groetjes,

Laurent

GertJ1982

Re: Haast en spoed...

Post by GertJ1982 » 07 Jun 2019, 12:42

Dag Laurent,

Heb je de waterwaardes gemeten gedurende de opstart?
Met wat heb je de opstart gedaan zodat je cycle begonnen is?
Ben je blijven meten wanneer je bent beginnen voeren?

Voor de rest kan de temperatuur ook wel ervoor gezorgd hebben dat de vissen het te warm kregen of dat er te weinig zuurstof in het water zat en ze verstikt zijn.
Ik dacht dat de max water-temp voor forellen rond de 16-17 graden lag, met genoeg oppervlakte beweging van je vistank kan het mss nog een paar graden meer zijn.

hopelijk heb je er wat aan.

grtz G

Sailer

Re: Haast en spoed...

Post by Sailer » 18 Jun 2019, 12:45

Hey Laurent,

Ik ga er vanuit dat je systeem snel genoeg water door je groeibedden pompt? dus elk uur de gehele inhoud van je systeem?
Je geeft je vissen geschikt voedsel (dus geen brood, feeder-fish, bedorven voer, etc). Je hebt geen dode vissen/veel rottend afval in je systeem laten liggen. Als dat zo is dan heb ik hieronder nog een paar tips:

een aantal voor de hand liggende mogelijkheden waarom je vissen gesneuveld zijn:
1) Te veel gifstoffen (ammonia/nitriet). Dit kan doordat je niet je nitraat cylus opgang hebt gebracht
2) Het water werd te warm/te weinig zuurstof/te hoge/lage PH -> wat is de temperatuur (forel max 18C en geen snelle schommelingen in temperatuur), en heb je iets dat het oppervlakte van het water breekt, hierdoor is er namelijk meer zuurstof uitwisseling. PH kan problemen geven (al is het niet waarschijnlijk als je kraanwater hebt gebruikt).
3) een parasiet, ziekte of onbekende gifstof. Je kan een ziekte hebben geintroduceerd als je ergens water/vissen hebt toegevoegd. Of het kan zijn dat er gifstoffen in je systeem zijn gekomen (Bv. een non-food-safe IBC).

Mijn advies is om eerst basiskennis van Aquaponics op te doen door wat te lezen/YouTube filmpjes te bekijken. Er zijn namelijk een paar dingen die je in je post noemt die je eigenlijk zou moeten weten voor je begint ivm het welzijn van de dieren in je systeem.
Een voorbeeld:
- Bacteriën leven (voornamelijk )op oppervlaktes en niet in het water, water verversen heeft daardoor weinig invloed op de hoeveelheid bacteriën in je systeem. Enkel op de hoeveelheden Ammonia/Nitriet/Nitraat (en andere stoffen). Water verversen kan dus helpen om een to hoge concentratie slechte stoffen te verlagen zonder je bacteriën kolonie te schaden.

Aangezien je nu al een stuk meer weet omdat je weet wat je niet moet doen, zou ik het volgende aanraden indien je verder wilt:
- Controleer je systeem op gifstoffen -> zink, lood, slecht plastic zijn allemaal dodelijk voor vissen.
- Koop een simpele test kit - Temperatuur, Ammonia/nitriet/nitraat & PH zijn makkelijk te meten => meet in het begin regelmatig (om de dag of 2x per week oid) zodat je gevoel krijgt voor je systeem.
- Je hebt nog 5 vissen, als ze overleven kan je daarmee je bacteriën opbouwen. Geef ze rustig eten en controleer de waterwaardes. => Als er geen ammonia/Nitriet meer in het water zit en de Nitraat gaat stijgen dan heb je een gevestigde kolonie bacteriën en kan je eventueel weer vissen toevoegen. Mocht je wel een daling zien in ammonia/nitriet maar geen stijging van het Nitraat dan kan je ook vissen gaan toevoegen -> je planten nemen het dan te snel op.
- Lees je (verder) in over AP - er is veel over bekend en er zijn meerdere wetenschappers (en vele hobbyisten) die gratis informatie delen. Wees hierbij wel kritisch, veel (voornamelijk) hobbyisten verkondigen vaak de waarheid zonder te weten waarom iets niet/wel werkt.

Post Reply