Janna's plannen

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Janna

Janna's plannen

Post by Janna »

image.jpg
OK, de plannen zijn als volgt:
Vistank minimaal 1000 l van IBC of andere container
Growbeds van halve (of eenderde) IBC in kas (serre)
Vistank kan in garage, op 3 m afstand van kas.

Pomp is gekocht: aqualight eco 4000. Super weinig stroomverbruik 23 tot 28 watt.

Nou nog een beetje goedkoop aan hydrokorrels zien te komen.... Had ik bij het totale prijslaartje niet echt meegerekend. Oeps.

Wordt vervolgd...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Vasch
Site Admin

Re: Janna's plannen

Post by Vasch »

Hey Janna, als je vistank in de garage komt, kan je misschien wel warmwatervis kiezen...
In plaats van hydrokorrels moet je eens uitkijken naar lava. Deze is soms goedkoper, en blijft volgens mij de beste oplossing. Je kan ook grof grind gebruiken, dat is helemaal goedkoop.
Wat je pomp betreft: het debiet van 4000l/u (neem ik aan) zal te groot zijn. Je groeibed zal enerzijds te snel vol lopen, en je zal problemen krijgen met het verbreken van de bell-siphon.
Als je groeibedden niet te hoog staan, is een pomp van 2500l/u méér dan genoeg. Geen paniek: beter een te zware pomp dan een te lichte. Wellicht kreeg je er wat stukje bij om een fonteintje te maken of zo. Zorg ervoor dat er een deel van het water naar de groeibedden gaat (regelbaar met kraantje) en de rest stevig terug in de tank spuit. Zo maak je extra zuurstof aan en de vissen houden van wat stroming.

Benieuwd naar meer!
V

Janna

Post by Janna »

Hoi Valentijn,

Het is de bedoeling dat de pomp op een timer komt en ik niet met siphons werk, maar met een gewoon pijpje met gaatjes onderin voor het langzaam leeglopen in de tijd dat de pomp uitstaat. Volgens mij vermijd ik dan de problemen die jij noemde. Ik denk dat ik met 15 min aan/45 min uit of evt 20/40 wel uit moet komen met deze pomp.

De mooie witte vistank (geisoleerd) die ik op het oog had bleek niet waterdicht, dus nu komen er van de week twee IBC's als het goed is.

Volgens mij blijft warmwatervis onmogelijk, aangezien onze garage los staat van het huis en niet verwarmd wordt. Het zal er niet snel echt vriezen, maar als het weer eens -14 wordt toch zeker wel. De afgelopen winters hadden behoorlijke koude periodes. Vistank verwarmen vind ik geen optie.

Qua medium kies ik voor grind en een paar zakken lava, misschien in een apart biofilter. Ben bang dat ik met alleen grind en nog niet zoveel growbeds anders onvoldoende oppervlak haal.

Janna

Post by Janna »

PS Hoe grof zouden jullie het grind adviseren? Ik dacht aan 8-16 mm.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Hallo Janna,

8-16 voor grind is klein: dit kan snel dichtslippen. Voor lava neem ik altijd 16/32. Je kan ook mengen.
Je idee om met een timer te werken wil ik echt afraden. Dat werkt niet goed. Je weet nooit wanneer je groeibak vol is en dat verschilt sterk van de vervuiling van de pomp, wortelgroei en andere factoren.
Je zal dit nooit goed kunnen timen. Een ander alternatief dat ik testte is met een niveau-schakelaar werken, maar ook dat is niet goed. De pomp schakelt steeds aan en uit, wat zeer slecht is voor je pomp en de levensduur aanzienlijk vermindert. Idem voor de timer.
Je vuil zal ook veel minder goed weggezogen worden, want de pomp draait niet constant en tekens als deze stil valt, vloeit het water uit de leiding terug naar de tank waardoor het aangezogen vuil zich weer verspreidt.
Met een goede auto-siphon heb je nooit problemen, zeker niet als je deze maakt volgens deze instructies: http://www.youtube.com/watch?v=lyrvcCqv ... wmnQ6ka4OQ of de instructies op mijn site.
Ik wil je hier gerust bij helpen.
Maaaaaarrrrr misschien moet ik je maar laten experimenteren, dat levert misschien verrasende resultaten op :-)

Goed bezig in ieder geval!
groet,
V

Janna

Post by Janna »

Bedankt voor je overwegingen m.b.t. De timer. We gaan het beleven met de timer. Als het niet lukt, probeer ik wat anders.

En bedankt voor het advies voor de korrelgrootte. Ik zal uitkijken naariets grovers.

Janna

Post by Janna »

Oh ja, en dit nog... Klaar om echt te beginnen, maar nu 'moet' ik eerst even op vakantie...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Ook hier zie ik een probleem: hoe kan je in 's hemelsnaam op vakantie vertrekken als die IBC's voor je auto staan? :mrgreen:
Geniet ervan! Ikzelf moet het nog 3 weken volhouden, en heb dan slechts 1 weekje...

Janna

Post by Janna »

Sommige problemen zijn luxeproblemen. Maar ik moet zeggen, mijn handen jeuken om het mes in die IBC's te zetten. Verder ben ik een vreedzaam mens, hoor.

getha

Post by getha »

Beste Janna,
Een sifon hoeft niet moeilijk, nog duur te zijn. keep it simple.
kijk maar eens
http://www.youtube.com/watch?v=oDzcKgWLRf0
in mijn AP-systeem heb ik ook lava stenen gebruikt (75 euro/ton).

Post Reply