Volledig groentje stelt zich voor

Tell us about yourself.
Post Reply
WalterCordemans

Volledig groentje stelt zich voor

Post by WalterCordemans » 29 May 2019, 14:21

Hallo,

Ik ben Walter en geïnteresseerd in het opstarten van een aquaponic systeem. Het zou een mooie aanvulling zijn naast mijn metertuin.

Wat ik in gedachte heb is het volgende : naast mijn metertuin heb ik een visvijver van +/-3500 liter. Ik hou deze netjes helder met een zelfgebouwde moerasfilter die aan vervanging toe is (lekt). Nu was ik aan het rondkijken voor zo'n IBC Container om deze te kunnen gebruiken als "moerasfilter" en zo is het idee beginnen groeien om met deze filter nog iets extra's te gaan doen, namelijk het telen van groenten.

In mijn vijver zit nu een pomp van 6000l/u en deze zorgt voor een mooie flow. Aan de moerasfilter zelf zal het zo'n 2000l/u zijn aangezien de pomp het water anderhalve meter moet oppompen over een afstand van 4 meter.

Wat ik zou willen doen is het systeem van mijn moerasfilter omdraaien. Nu komt het water er onderin in en borrelt tussen het filtermedium en de wortels van de waterplanten naar boven. Daarna loopt het weer de vijver in. Ik zou dit dus willen omdraaien en het water door het filtermedium/groeibed laten doorsijpelen naar onderen toe waarna het weer de vijver in kan. Dat ik groenten kan telen op het filtermedium is dan ook heel mooi meegenomen.

Zijn er mensen die al iets soortgelijks hebben geprobeerd of sla ik de bal volledig mis met mijn idee?

Ik kijk alvast uit naar jullie reacties.

Vasch
Site Admin

Re: Volledig groentje stelt zich voor

Post by Vasch » 09 Jun 2019, 21:26

Hallo Walter en welkom op het forum.
Met een vijver werken is altijd erg moeilijk om groenten te kweken omdat de voedingswaarden (nitraat & mineralen) meestal veel te laag zijn.
Je leest er hier wat meer uitleg over: http://www.aquaponic.be/faq/kan-aquapon ... jn-vijver/.

Met groen dat zeer weinig voeding vraagt, lukt het wel.

Glenn1ap

Re: Volledig groentje stelt zich voor

Post by Glenn1ap » 10 Jun 2019, 07:30

Ik zou het gewoon proberen en niet de grootste opbrengst verwachten..
Kruiden die graag met de voetjes in het water staan lukt altijd..
Munt, selder, moerasspirea,...

Wat ik okwel doe is potplanten er in zetten.. 3 of 5L potten bv en een halve cm onder het waterlevel zetten.. je krijgt waterwortels als deze ingroeit in de bodem 😜

Ook kan je bv wilg er in zetten dat je na enkele jaren verwijderd en als mulch gebruikt tussen andere planten.. bv door de hakselaar

Post Reply