Eerste ontwerp

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Maarkedaller

Eerste ontwerp

Post by Maarkedaller » 04 Aug 2019, 07:46

Dag iedereen,

hierbij stel ik jullie mijn eerste ontwerp voor (er zullen wel wijzigingen volgen)

ik beschik over een zuid georiënteerde muur, die deel uitmaakt van een grote schuur.
hiertegen ga ik een serre aanbouwen met aansluitend een afdak, alles met gerecupereerd dubbel glas.
in de schuur komen de vistanks, hierdoor hoop ik iet of wat meer controle te hebben over de watertemperatuur.

het groentengedeelte wil ik opbouwen met enerzijds NFT tegen de muur en anderzijds groeibedden in de grote bakken met eb en vloed.

ik wil het Ap systeem combineren met de principes van square foot gardening, waar ik reeds ervaring mee heb in een conventionele moestuin.
rekening houdend met de sq. F. gardening, denk ik dat ik met 8 à 10 m² groeibed meer dan voldoende heb om mijn gezin (4 personen) te kunnen voorzien in de nodige groenten. Toch zeker vanaf februari tot eind oktober. De vis is mooi meegenomen, maar is in feite bijzaak.

Maarkedaller

Re: Eerste ontwerp

Post by Maarkedaller » 05 Aug 2019, 18:34

plaatje ter verduidelijking
AP project.pdf
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 08 Aug 2019, 14:31

Wat een plaats!
Ik veronderstel dat je met warm watervis gaat werken?

Maarkedaller

Post by Maarkedaller » 09 Aug 2019, 03:13

Dag Valentijn,
ruimte in overvloed, zowel binnen als buiten -- oude boerderij met bijgebouwen. wat de vis betreft, ja waarschijnlijk wel, of combinatie van verschillende tanks buiten en binnen. ben nog volop aan het studeren en aan het ontwerpen.

Paul1

Post by Paul1 » 11 Aug 2019, 22:27

We volgen...

Maarkedaller

Post by Maarkedaller » 17 Aug 2019, 18:07

Heb ondertussen al een paar nieuwe vragen...

ik zou dus mijn groeibedden in de serre en buiten willen, wat is het beste ? 1 gemeenschappelijk vis systeem of 2 systemen (1 voor de buiten bedden en 1 voor de serre bedden) wetende dat de vis allemaal in de schuur komt.

ik zou gaan voor omega en/of gestreepte baars en Australische warmwaterkreeft. in verschillende bakken uiteraard.
wat denken jullie ?

padje af

Post by padje af » 18 Aug 2019, 01:11

als je met exclusievere soorten werkt zou ik sterk aanraden je binnen systeem apart te houden. Veel parasieten die je vissen/dieren bedreigen zitten in bijvoorbeeld vogelpoep, en zijn er plagen in de vorm van insecten en andere beestjes. Ook met het oog op je warmteverlies in de winter met oog op warmer water behoevende soorten. Regenwater zou je laatste afschrikkende factor zijn, dit kan je temperatuur, ph en/of voedingswaarde laten schommelen, zeker bij extreme regenval wat hier steeds regelmatiger voorkomt.

Een serre klinkt als een geweldige mogelijkheid, die zou ik als ik jou was zeker gescheiden houden. Ik lees dat veel mensen in de winter ook hun productie stil leggen, dat zou dan misschien complicaties op gaan leveren (tenzij je de optie hebt om je systeem te ontkoppelen en soort van plug&play te werk gaat). 2 systemen is misschien ook wel leuker qua variatie, risico's spreiden is altijd verstandig.

Eventueel zou je de groeibedden buiten met een (relatief goedkope) transparante golfplaat kunnen overdekken en er horgaas omheen spannen. Die optie zou ik zelf aanraden ongeacht of je met 1 of 2 systemen gaat werken. Vergeet in het geval van 2 systemen niet de tanks met vissen in het koudere systeem te isoleren, aangezien deze beide in dezelfde schuur komen.

Je kreeften zullen qua waterreservoirs/tanks heel interessant worden. Qua diepte zit je vaak met 15-20cm al goed, dus je zou meerdere bakken boven elkaar kunnen schakelen om ruimte te besparen. Tevens kan je de hoogte weer gebruiken om het direct naar je kweekbedden te sturen. Ik ben erg benieuwd naar je ontwerp(en). Veel soorten zijn akelig kannibalistisch waardoor je ze misschien in een soort mandjes van elkaar wilt scheiden. Er zijn zelfs mogelijkheden om ze relatief droog (voornamelijk in nevel ipv constant vloeibaar water) of in een eb/vloed setting te houden, om gewicht en water te besparen.

Maarkedaller

Post by Maarkedaller » 18 Aug 2019, 07:04

Padje af,

ik volg je redenering. ik ga nog beetje brainstormen. denk dat ik een kleiner buitenopstelling erbij neem gescheiden van de serre. zo los ook problemen van contaminatie en van temperatuur ineens op. ga sowieso beginnen met het binnensysteem. als er dan nog tijd en plaats is de buiten bak(ken)
serre wordt 9 m x 3 m, dus daar kan al wat in qua groeibedden.

Sailer

Post by Sailer » 20 Aug 2019, 12:54

Zou je de berekeningen die je hebt gemaakt voor het bepalen van de precieze invoer van stikstof die nodig is om het systeem werkende te krijgen (en houden) willen delen hier? Ik ben benieuwd welke keuzes je hebt gemaakt.

Maarkedaller

Post by Maarkedaller » 20 Aug 2019, 16:59

Sailer, ik moet toegeven dat ik je vraag niet echt begrijp.
ik ga de ap principes overnemen ttz ongeveer 2 m² groeibed per 1000 l water, misschien ga ik naar 2.5 à 3 m ² dan moet ik uiteraard meer vis houden in mijn bakken....we zien wel.

Post Reply