Welke vis te kiezen?

All about fishes and plants.
Post Reply
No1

Welke vis te kiezen?

Post by No1 »

Hallo allen,

Ik wou starten met een DIY systeem (IBC ingegraven in de grond met een serre erboven). Buiten dus :)
Daarom dacht ik aan beekridder (arctic char) die een temperatuur tussen 0 & 20 graden nodig heeft en 5mg/l zuurstof (https://www.howtoaquaponic.com/fish/arc ... quaponics/)

Maar ik vind deze niet. Welke vissen gebruiken jullie?
En als er warmwater vissen gebruikt worden, hoe warm is het water dan en wat zijn de extra kosten daarvan?

Thanks
Vasch
Site Admin

Re: Welke vis te kiezen?

Post by Vasch »

Dag No1, sorry voor de late reactie! Het forum wordt niet zo erg veel meer gebruikt.
Alle zalmachtigen, inclusief forel, vragen koud water. Zoals je hier kan lezen: https://www.aquaponic.be/faq/welke-viss ... ik-houden/, is het gebruik van een serre niet aangeraden: het water circuleert voortdurend door de serre en gaat zeker boven de 24°C.
Helemaal buiten werken kan wel, en raden we zelfs aan met dit soort vis.
Het werkt trouwens in veel gevallen beter dan in de serre in ons klimaat. Tijdens strenge winters moet je dan wel wat maatregelen treffen.

We krijgen wel eens vraag naar de Arctic char, maar deze is hier niet te krijgen (tenzij ergens een uitzondering die ik niet ken). Regenboogforel blijft bij ons een heel goede optie voor koud water.

In warm water systemen, wordt hier meestal tilapia of omegabaars gebruikt. De temperatuur moet minimum 24°C zijn, liefst zelfs 27°.
De extra kost hangt af van je opstelling: werk je binnen in een goed geïsoleerde omgeving, valt dat mee.
Werk je in een serre, zal je in de maanden oktober - april best tijdelijk overschakelen op koud water, want de kost voor verwarming kan aanzienlijk zijn.
Tenzij je natuurlijk met compost werkt of een ander natuurlijk systeem, maar dat is uiteraard nogal ingewikkeld.
Succes!

Valentijn
Post Reply