de bouw van mijn systeempje

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Post Reply
stevebredene

de bouw van mijn systeempje

Post by stevebredene »

hoi,
hier even een uiteenzetting van mijn systeem van uit een ibctank 1groeibed+1vistank
Image
de tank zit zo een 40cm in de grond
Image
de buitenkant isolatieplaten er tegen.
Image
golfplaat er tegen.
Image
groeibed er boven.
Image
en terug golfplaat er tegen.
Image
de retourleiding gebruik ik om extra lucht in mijn vistank toe te laten in L-koppeling boorde ik een gat met een pvctub die een stuk in de pijp mee gaat word er lucht gezogen en zo komt er extra lucht in water.
mijn pomp zit in een grote pvcbuis boven aan afgedekt met vlieghaas en aan de zijkanten gaten geboord om mijn pomp van mijn vissen te scheiden.
Image
het waterdebiet van mijn goeibed word bepaald hoeveel water ik laat terug lopen in mijn retourleiding.
Image
Image
binnen in de groeibed heb ik een deksel op de uitgang van de tank gelegd zo kan ik later nog mijn groeibed opendoen van onderaan zonder korrels en heb ik een platte grond voor mijn siphon .
Image
Vasch
Site Admin

Re: de bouw van mijn systeempje

Post by Vasch »

Goed begonnen is half gewonnen.

Echt mooi gedaan Steve! Zo te zien heb je al heel wat informatie ingewonnen voor je begon.
Hopelijk slaat de vorst niet te hard meer toe dit jaar, maar ik vermoed dat februari nog behoorlijk koud kan worden. het is goed dat het systeem al even draait voor je plant en zeker voor de vis er in gaat.
Welk debiet heeft je pomp?
Weet je al welke vis je gaat steken? De geïsoleerde tank heeft als voordeel dat de warmte van de zon wat geblokkeerd wordt, maar dat houdt ook de koeling wat tegen. je zal dus moeten opletten dat je water niet te warm wordt met koudwatervis. De golfplaten zijn zwart dus zullen ook wel warm worden. Ik zou voorstellen op onderaan de golfplaten gaten te maken. Door de opwarming kan de lucht er achter dan stijgen en zuigt koele lucht aan van onder. ik doe dat met een rietmat rond mijn groeibed. De zwarte platen rond je groeibed zullen er wel voor zorgen dat ook dit snel opwarmt in de zomer.

Benieuwd naar meer!
gr
V
stevebredene

Post by stevebredene »

klopt heb heel wat youtube filmpjes bekeken, vooral de filmpjes van rob bob van uit australie heb ik veel van opgestoken.het is de bedoeling dat ik mijn systeem verder uit te bouw. volgende stap is een sup tank en aardbeien torens en radiaal filter ook wens ik een serre over mijn systeem te bouwen.
wat feb betreft zal ik nog mijn start uitstellen tot begin maart.
wat de keuze voor vissen betreft denk ik aan forel.
zou eerst goedkope goudvis in steken om de kleine pvc deeltjes uit water te krijgen lol
planten weet ik niet denk een bezoek te maken aan tuincenter en eerst planten te kopen ze zie wat aanslaat.
bedankt voor de tip wat betreft de zwarte golfplaat rond groeibed denk er aan om na winter die in't wit te schilderen.
indiaantje

Post by indiaantje »

knap gedaan , veel succes ermee

grtz
mark
stevebredene

Post by stevebredene »

thx Mark,
maar ondertussen al weer wat aanpassingen aan't doen. wil een serre er boven bouwen (hopelijk komt hij volgende week binnen).hoop in maart klaar te zijn om op te starten.Later wens ik ook een suptank bij te bouwen om in mijn serre ook verticaal te kunnen kweken en enkele vlotgroeibedden te gebruiken.dan heb ik 3 systeempjes in 1 :P .Ook ben ik aan't zoeken om te vechten tegen de temperatuur om mijn keuze gemakkelijker te maken betreffende de vissoort. :?:
indiaantje

Post by indiaantje »

heb ik hier ook 3 verschillende methodes , ben eens benieuwd dit jaar wat het gaat worden , kwa temp daar heb ik me bij neergelegd omdat het volgens mij niet haalbaar is kwa kosten voor wat je er voor terug krijgt
maar hopelijk lukt het jou wel en dan hoor ik jouw ervaring wel 8-)
hugo

Post by hugo »

:) Ziet er goed uit, ben benieuwd naar een update van je aanpassingen.
Zelf ben ik ook bezig een AP te bouwen , nl.
Eerst een Serre (kas) (tunnel) van 2 meter bij 5 meter . aan de achterzijde graaf ik een IBC bak in .
Serre is zo goed als klaar. enkel nog de folie er overheen. Moet het juiste weer afwachten geen wind en geen regen. ik probeer wat foto's door te sturen maar dat lukt me nog niet.
wordt vervolgd

groet
Hugo
stevebredene

Post by stevebredene »

dubbelpost
Last edited by stevebredene on 10 Feb 2014, 23:05, edited 1 time in total.
stevebredene

Post by stevebredene »

:roll:
Last edited by stevebredene on 10 Feb 2014, 23:06, edited 2 times in total.
stevebredene

Post by stevebredene »

stevebredene wrote:faze 1 van de aanpassingen is gedaan, groeibed verplaatst in de lengte.zodat ik mijn tuinkas er over kan bouwen en hij goed staat voor in de serre.
faze 2 deze week zou mijn kas binnen komen de fundering maken voor kas.hoop volgende week klaar te zijn met metselen.
Image
een goede onderbouw is toch nodig de pvc pallet boog wat door nu
ik mijn groeibed verplaats in de lengte had ik wat tijd om een stevige onderbouw te bouwen.
Image
Post Reply