Nieuw op het forum

Tell us about yourself.
Doki391

Nieuw op het forum

Post by Doki391 »

Hallo allen,
Mijn naam is Martijn en ben ook bijzonder geintereseerd geraakt in Aquaponics. Ik vind het mooi systeem.
Ik woon in zoetermeer en heb in mijn tuin een heel klein systeem geprobeerd te maken.heb helaas niet de ruimte voor een mooi groeibed. Ik heb aan mijn schutting een houten rek gemaakt met daarin 3 pvc buizen (75mm). In deze buizen heb ik gaten (rond 60mm) gemaakt waar mijn plantjes instaan. Dit gaat allemaal via dunne slangen terug naar een oud aquarium die ik nog had staan. Hierin zitten nu 15 goudwinden
Helaas lukt het me niet een goed werkende bell siphon te maken. Ik ben ook nog niet echt thuis in al het materiaal wat er te koop is. Dus ben aangewezen op de lokale doe het zelf zaak. Hierdoor draait mijn systeem nu met standpipe van ongeveer 1,5 cm zonder bell.

In mijn buizensysteem staat nu wat sla en aardbeien. Heb al wat aarbeien mogen oogsten, smaken best goed. Sla groeit ook netjes. Helaas beginnen de blaadjes van de aardbei rood te kleuren. Lijkt me geen goed teken
Tips over zijn altijd welkom

Groet Martijn

Essyx

Re: Nieuw op het forum

Post by Essyx »

Welkom op het forum.
Foto's zijn heel handig voor ons om je te helpen. Ik snap je opzet niet helemaal. Je gebruikt je aquarium als pompbak waar een pomp water naar boven brengt om je pvc buizen te voeden. Waar zitten je vissen dan en je biofilter?

Aardbeien zijn niet de gemakkelijkste beestjes, rode bladeren zijn bijna zeker nitraat tekort. Zijn het de oudste blaadjes eerst?

Frederik_D_J

Post by Frederik_D_J »

Hey Doki391

Welkom op het forum, en in de AP-gemeenschap. :)

Ik heb sinds dit jaar een uitbreiding aan mijn systeem gemaakt waarbij ik ook sla en aarbeien op een PVC buis heb staan. Deze groeien beide heel erg goed. De aarbeien zijn de laatste weken enorm aan het groeien, zoals ook hun nieuwe uitlopers.

Jammer dat ze het bij jou minder goed schijnen te doen. Wat betreft de verkleuring van de bladeren lijkt me dit altijd een handig hulpmiddel: http://www.aquaponic.be/wp-content/uplo ... ABntie.pdf
In deze PDF vind je een mooi overzicht van welke tekorten gepaard gaan met welke symptomen. Wel belangrijk om de stappen te volgen, zo neem je minder verkeerde conclusies ;)

Veel succes met je AP-systeem verder!

Essyx

Post by Essyx »

goeie Frederik, voor aardbeien specifiek is er natuurlijk deze veel betere met foto referenties

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Hallo Martijn en welkom op 't forum!

Een bell-siphon op groeibuizen is niet zo nuttig. Ik deed het vroeger ook, maar 't is enkel prutswerk. En als je er één wil plaatsen voor je groeibed, kan je die beter kant-en-klaar aankopen: http://www.aquaponicsshop.eu/product/bell-siphon/
Als je enkel met buizen werkt, zal je wel moeten opletten dat je voldoende plaats hebt waar de bacteriën zich kunnen hechten, met andere woorden een biofilter (groeibed of extern). En een voorfiltering zoals een swirl is geen overbodige luxe om ervoor te zorgen dat de wortels niet dicht slippen met vuil.

Het rood kleuren van de blaadjes wijst op voedingstekort, wat niet abnormaal is als je zo weinig vis hebt én geen groeibed of biofilter (dus te weinig bacteriën voor het demineraliseren van uitwerpselen en omzetting naar nitraat).
Hier lees je daar meer over: http://www.aquaponic.be/faq/ziekte-bij-planten/

Veel plezier!

Doki391

Post by Doki391 »

Wow, bedankt voor alle tips al.. veel leesvoer

Ik heb alvast 2 foto's gemaakt
Image

Image

Hier kan je dus een beetje zien wat ik heb gemaakt. Die buizen zitten gevuld met hydrokorrels trouwens. Dat komt allemaal weer uit in het oude aquarium wat er onder staat. Ik ligt wat rest materiaal in wat ik over had van mijn biofilter van het aqaurium. Is niet zoveel. Daarna komt het in het pomp compartiment en gaat het weer naar boven.

Groet Martijn

Essyx

Post by Essyx »

Mooi ding, waren het de aardbeien die je aanspoorden om te beginnen ;)
die aardbeiplanten hebben ook ijzer tekort kan je bij vash kopenj, bij mij verdween die gele kleur al vanaf 0.2 ppm in het water wordt nochtans aangeraden om tot 6.8 te gaan voor bessen anders 2 tot 3 ppm voor algemene groenten Ijzer is mss wel wat belastend voor vissen dus mss 1 ppm max?

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Mooi gebouwd Martijn!

Doki391

Post by Doki391 »

Hi guys,
Het was alweer even geleden maar ik ben er nog. Mijn bakje was een minder succes. Zoals jullie al schreven tekort aan voedingsstoffen.. kwamen wel wat aardbeien vanaf maar die waren wel erg zuur.. pomp werkte ook niet lekker.. de dunne slangen denk ik.. het water kwam soms niet eens boven. Eigenlijk had kk ook alles in netpotjes moeten knutselen. Helaas.. volgend jaar weer proberen.. nog wat handige tips om op te letten? Heb er altijd een beetje moeite mee hele stukken tekst door te komen haha..

Bedankt!

Groet Martijn

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Jammer van die mindere ervaring. Ergens is het wel normaal: in een aquaponicssysteem is het essentieel dat de ammonium omgezet wordt in nitraat. Jij hebt geen biofilter of groeibed, dus er is geen "thuis" voor de bacteriën. Je zou moeten kunnen proberen dat te integreren. Dat kan bvb door naast je aquarium nog een bak of emmer te zetten met bio-beads en deze te doorluchten. Je kan het water van je aquarium met een hevel doen overlopen en in dat vat de pomp zetten. Of je hangt een bak in het aquarium (er bestaan zo'n filters). Je kan ook lavastenen in de buizen leggen.
Het is wel waar dat een goede pomp belangrijk is.
Bij een buizensysteem moet je ook vuil in de buizen vermijden zodat de wortels niet vol vuil hangen en je pomp niet verstopt. Ook hiervoor is een voorfilter niet slecht. Een ander idee is om boven de buizen een soort goot of lange bak te zetten waar je lava in doet en waar je het water naar pompt. Die laat je overlopen in je buizen. Zo heb je een mooie biofilter en regel je de druk naar de buizen. Wel best een overloop terug naar het aquarium om overstroming te voorkomen bij verstopping.
Knutselen is toch leuk hé 😁

Post Reply