nieuw en in de startblokken

Tell us about yourself.
Post Reply
rowlf

nieuw en in de startblokken

Post by rowlf »

Hallo allemaal,

Ik ben Jelle, woon en werk in Antwerpen en studeer nog een beetje bij in Kortrijk. Ben al een tijdje mij aan het verdiepen (en verlekkeren) in al die mooie AP systemen. Tijdje geleden heb ik Valentijn bezocht tijdens een open dag zag daar hoe weelderig alles groeide. Ik heb besloten om er zelf ook in te vliegen alleen beschik ik niet over een tuin. Ik heb echter wel een extra kamer die tot nog toe niet gebruikt werd en daar staat een mooi groot (1.7x1.5m) zuidgericht raam in met volle lichtinval vanaf zonsopgang tot een uur of 3 s'namiddag. Eventueel kan ik nog bijverlichten.

Vermits ik op het tweede verdiep woon en het geen industriebouw is kan ik ook geen cubitainer van 750kg placeren. Het beton is best dik (gewapend 26cm tussen GVL en 1e en 23cm tussen 1e en 2e). Daarom dacht ik een cascade systeem te bouwen met https://www.nikoi.nl/aquaking-rechthoek ... rvat-220-l. "Om te beginnen" :D zou ik 2 kuipen plaatsen (totaal dus een dikke 400l). Tegen de muur aan, de ene iets hoger dan de andere en laten overlopen via een doorvoer. Groeibed zal een bak van 1,7 x 0,5m worden. Later wil ik mss ook nog 2 horizontale buizen hangen en/of een soort bakken aan de buitengevel onder het raam hangen.

Qua vis denk ik aan 2 soorten, graskarper en/of tilapia: de ruimte is altijd minimum 18 graden en komt nooit boven de 30 graden.

Ik heb nog een paar bedenkingen;
- geluidsoverlast van lopend water in huis?
- zijn de kuipen groot genoeg voor deze vissen?
- geforceerde verluchting van de ruimte nodig?
- hoeveel water kan erbij in een groeibed met argex van 1op1, 30cm hoog... maw, hoeveel weegt het groeibed maximaal?

Jullie bedenkingen? > Benieuwd naar jullie commentaren 8-)
Groe(n)ten
Jelle

Essyx

Re: nieuw en in de startblokken

Post by Essyx »

Hey welkom op het forum

Aquaponics straalt natuurllijk voor mensen zonder een tuin :D
geluid kan je in principe beperken als je niet cascade opbouw zou gebruiken.

Ik heb geen ervaring met graskarper of tilapia dus dat laat ik voor iemand anders.
Je kan ook altijd eerst visloze hydrocultuur uitproberen als je intresse vooral naar wat verse sla uitgaat.

groetjes
Essyx

Frederik_D_J

Post by Frederik_D_J »

Hey Jelle

Interessant idee heb je daar. Al moet ik zeggen dat ik toch twijfel of het echt haalbaar is. Groenten zijn in essentie geen kamerplanten. Dit heeft vooral een groot verschil, in mijn ervaring, wat hun lichtvereisten betreft. Ik ben zelf aan het experimenteren geweest met een klein AP-systeempje in mijn keuken (ook aan het raam). Het grootste probleem dat ik had, was dat alles de neiging had om op te schieten, naar het licht. De enige oplossing die me leek te werken, was een extra verlichting installeren. Maar hiervoor dien je dan de juiste lampen of speciale groeilichten aan te schaffen... De zon lijkt nog steeds de beste "lamp" voor groenten. 8-)

Je zou eventueel kunnen proberen of je hetzelfde ondervind door wat eenvoudige zaken gewoon in pot te houden op de plaats waar je het systeem zou plaatsen. Dat gaat u snel een beeld geven of je hiermee verder rekening moet houden of niet. Sla en radijs lijken me bijvoorbeeld goede, snelle testers.

Veel succes! en euhm... hou ons op de hoogte he ;)

rowlf

Post by rowlf »

Na nog wat verder bedenken heb ik besloten om idd eerst wat kleiner te beginnen en wat te testen en uit te proberen. Ik ga beginnen met een regenwatervat van 125l dat ik nog had staan en een houten materiaalkist als groeibed. Om de planten beetje 'recht' te laten groeien dacht ik een spiegel te gebruiken of idd bij te verlichten s'morgens en s'avonds in tegenovergestelde richting als daglicht. We zullen zien of dat werkt. Ga zo meteen een topic met 'beelekes' starten op Aquaponics systemen.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Hallo Jelle,

ik antwoordde al op je post met de foto's...
wat betreft...
- geluidsoverlast van lopend water in huis?
- zijn de kuipen groot genoeg voor deze vissen?
- geforceerde verluchting van de ruimte nodig?
- hoeveel water kan erbij in een groeibed met argex van 1op1, 30cm hoog... maw, hoeveel weegt het groeibed maximaal?
Het lopen van water is rustgevend. Je zal dus meer slapen in huis. En meer naar het toilet moeten.
Het systeem kan idd wel behoorlijk wat vocht afgeven. Je zal dit moeten ondervinden en eventueel afzuiging voorzien.
In een groeibed met argex (hydroton) moet je rekenen op 1/3 water. De argex zal welverzadigen, dus op een bed van 1m² en 30 cm hoog, zal het max gewicht incl argex ongeveer 300 kg blijven.

Post Reply