Nieuw op het form

Tell us about yourself.
Post Reply
frwi

Nieuw op het form

Post by frwi »

Hallo allemaal. Ik ben Frank en woon in Rijen (nl). Na een bezoekje aan Valentijn ben ik dan toch uiteindelijk aan de gang gegaan met een AP systeem.
Het draait nu een week of 3 met vis en planten. Aanvankelijk waren mijn waarden voor ammonia, nitriet en nitraat helaas nul. Heb toen mijn koi tjes wel teveel gevoerd.
Ammonia was ineens enorm hoog en heb toen al mijn water ververst.
De waarde is nog steeds te hoog. Ook nitriet een beetje. Nitraat stijgt dagelijks en zit nu tussen de 20 en 50 ml/l.
De planten beginnen idd te groeien.
Nu voer ik nog maar minimaal en maar 1 keer per dag.

Groetjes FrankImageImage

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Essyx

Re: Nieuw op het form

Post by Essyx »

Dag Frank

Net systeem van je. Je planten zijn nog klein dus nemen niet zo veel nitraten op, slechts als het boven de 200 ppm zou gaan moet je daarover inzitten en dan nog. Ammonia en nitriet wel laag houden. Het duurt 2 tot 3 maanden voor de nitraatcylus echt stabiel geraakt mss wat sneller nu in de zomer met warmere temperatuur.

Veel succes

frwi

Post by frwi »

Hoi Essex,

Bedankt.
Het door laten lopen van kraanwater ( in via mijn vijver en via verste groeibed eruit terwijl ook nog mijn waterval laat draaien) heeft niet veel effect op mijn waterwaardes .
Mijn koi tjes lijken het lastiger te vinden dat ik ze nu weinig voer. Ze worden aanmerkelijk actiever als er wat te eten valt.
Enigste oplossing om toch waardes omlaag te krijgen lijkt door het grotendeels leegpompen van mijn vijver en pas dan aan te vullen met de kraan. Klopt dat?

Gr Frank

Essyx

Post by Essyx »

ja dat brengt het effectief naar benenden

hoeveel zijn ze? nitriet heb ik al enkele dagen 0.4 ppm zonder problemen gehad.
Bij mij nh4 nog niet boven 0.025 ppm zien stijgen, planten kunnen nh4 rechtstreeks opnemen en de mijne zijn altijd nitraat uitgehongerd ;). dus geen praktisch limiet daar die ik je kan meedelen. Ik denk als het onder de 0.1 zit dat het wel goed komt.

frwi

Post by frwi »

Ben nu aan het checken hoeveel ik dien te verversen om aanvaardbaar niveau te krijgen: 50% of 75%.
Wordt vervolgd.

frwi

Post by frwi »

50% ververst en nu is de waarde aanvaardbaar van ammonia
Nu dus rustig aan met voeren?
Paar gram 2x a 3x per dag? Ipv 40 gram ?

Frederik_D_J

Post by Frederik_D_J »

Hey Frank

Welkom op het forum en in de AP-wereld. Ik heb zelf ook wat geprutst met de waarden in het begin (vorig jaar). Ik kan je wel aanraden om je water niet te vaak te gaan verversen. Om een goede stikstof-cyclus op gang te krijgen moeten je bacteriën in je water ook de kans krijgen om zich te vermeerderen. Als ik het goed begrijp had je al een vijver(tje) met koïs? Die zou dan al bacteriëel leven moeten bevat hebben voordien. Elke keer als je nu vers water toevoegt, ga je ook een deel "dood" water, zonder bacteriën toevoegen en moet alles zich dus opnieuw opbouwen.

Weinig voeren is de boodschap tot je nitrieten zo goed als weg zijn. Dan kan je eens proberen om een beetje meer te voeren, maar voer dit niet te snel op. Dit neemt even tijd, maar eens op gang lijkt het zichzelf mooi te onderhouden.

FYI: je schrijft "Ze worden aanmerkelijk actiever als er wat te eten valt". Dit kan op zich een correcte waarneming zijn. Maar let op! Het kan ook een teken zijn dat je vissen last krijgen van te veel nitriet. In dat geval zouden ze ook schichtiger moeten bewegen als je niet voert. Ik ben vorig jaar zo enkele van mijn forellen kwijt gespeeld omdat die zelfs uit de bak waren gesprongen, mede door het nitriet.

Veel succes verder!

Essyx

Post by Essyx »

Hey Frederik hoe hoog waren die nitriet waarden toen ze sprongen?

frwi

Post by frwi »

Hoi Frederik,

Ik had dat vijvertje niet. Die diende ik aan te leggen ipv een gewone ibc om mijn vrouw blij te houden.
Een vis houden om te oogsten werkt niet bij mij. De vrouw en mijn dochters lusten wel graag vis, maar niet als die een tijdje bij ons heeft rond gezwommen. Vandaar de kleine koi tjes.
Deze zwemmen nu rustig rond op zoek naar eten.
Ik geef ze nog amper 0,5 gram per dag per vis. Ook de komende 4 weken nog.
Enige wat ik nu nog meet is de PH. Ik hou de vis en de planten in de gaten. Pas als ik problemen zie, ga ik meer meten.
Bedankt voor het advies.

Frederik_D_J

Post by Frederik_D_J »

Hey Essyx, ik zou het niet meer weten eerlijk gezegd... Het was wel een flinke piek hoor. Ik denk toch enkele mg/l.

Hey Frwi, prima dat het nu beter gaat :-). Mijn vrouw heeft er gelukkig geen probleem mee om hier zelf wat forelletjes te oogsten en op te eten :-)

Post Reply