Weinig aardbeien en tomaten ? Veel muggen

Answers for your aquaponics related problems
Post Reply
Jef

Weinig aardbeien en tomaten ? Veel muggen

Post by Jef »

Begin juni waren er wel wat aardbeien, maar nu enkel uitlopers. Ik had dacht ik echter veschillende soorten aardbeienplanten geplant. Op de FAQ lees ik: Ook kaliumtekort komt wel eens voor bij gebruik van kalk voor het verhogen van de pH. die calcium verdrijft de kalium en magnesium. Je kan hiervoor (en ook voor een betere algemene voeding) gerust een beetje bestaande bestaande meststof bijvoegen, uiteraard liefst van biologische oorsprong. Vasch voegt soms vloeibare algemene plantensubstraat toe, waar ook wat ijzerchelaat in zit. Monitor steeds je Nitriet en Nitraatgehaltes na toevoeging!! Meststoffen bevatten veel stikstof(bindingen) en we willen geen teveel aan stikstof of omzetting naar ammoniak!
Ik kan me inderdaad herinneren dat de Ph wat verlaagde en dat ik toen kalk had toegevoegd waarna de aarbeiproductie stopte. Ik ga dus eens op zoek gaan naar een goede biologische vloeibare meststof om voorzichtig toe te voegen (15 graskarpers, 50 tilapia en nog 1 forel die de koude zomer lijkt te overleven). Hebben jullie enig advies hoeveel hiervan toe te voegen, bijvoorbeeld per 1000l water?

Door de slechte zomer en het aquaponics systeem was het deze zomer heel vochtig in de serre. Ik open de deuren automatisch zodra het wat warmer wordt, maar helaas is de oogst van de tomaten door de vochtigheid ook mislukt. Volgend jaar misschien toch preventief sproeien met?

Door de hoge vochtigheid zijn er momenteel ook onaangenaam veel muggen in de serre. Enige tips hiervoor?

Alvast bedankt!
Vasch
Site Admin

Re: Weinig aardbeien en tomaten ? Veel muggen

Post by Vasch »

ja, 't was geen gemakkelijk jaar! Veel groenten en fruit groeit slecht. Normaal moeten de aardbeien het prima doen bij een ph tot 7. Op hoeveel zit je pH? Kan het niet aan het licht liggen met al die donkere dagen?
Post Reply