Nu het forum begint te lopen, schakel ik ook mijn oude blog hierop over.
Vanaf volgende week nieuwe beelden van mijn nieuw systeem!
De lente begint te kriebelen.
Vasch aquaponics
- Vasch
- Site Admin
- Vasch
- Site Admin
Re: Vasch aquaponics 2013
Vandaag mijn 2e tank in de grond gestopt! Eindelijk heerlijk weer.
Volgende week meer hierover. Neem nu eens een kijkje op
http://www.aquaponic.be/de-lang-verwach ... te-update/
voor meer info over mijn vernieuwd eerste systeem.
Volgende week meer hierover. Neem nu eens een kijkje op
http://www.aquaponic.be/de-lang-verwach ... te-update/
voor meer info over mijn vernieuwd eerste systeem.
- Vasch
- Site Admin
En we zijn vertrokken!
Hier wat foto's van de beginnende groei, én het nieuwe systeem!
http://www.aquaponic.be/de-groei-is-begonnen/
Dat laatste moet nog wat aangepast worden: ik denk erover om met oude betonijzers een mooi pergola'tje te maken om klimbonen en andere planten te laten in groeien, én om vertikale buizen te plaatsen.
Trouwens een héél leuk idee gezien: http://www.youtube.com/watch?v=5zpf9xoL ... xmaI_EZvSg
Volgende week haal ik de omegabaars én de forel!! Wie niet te ver woont en forel nodig heeft, laat maar iets weten!
groet,
Valentijn
Hier wat foto's van de beginnende groei, én het nieuwe systeem!
http://www.aquaponic.be/de-groei-is-begonnen/
Dat laatste moet nog wat aangepast worden: ik denk erover om met oude betonijzers een mooi pergola'tje te maken om klimbonen en andere planten te laten in groeien, én om vertikale buizen te plaatsen.
Trouwens een héél leuk idee gezien: http://www.youtube.com/watch?v=5zpf9xoL ... xmaI_EZvSg
Volgende week haal ik de omegabaars én de forel!! Wie niet te ver woont en forel nodig heeft, laat maar iets weten!
groet,
Valentijn
-
héél knap Vasch !
- Paul1
Goed bezig Valentijn!
Foto's zeggen inderdaad meer als 1000 woorden.
Ik ben benieuwd wat je aardbeiplanten gaan doen. Het is sowieso al niet van de gemakkelijkste gewassen om te telen.
Weet je ook welke variëteit aardbeien het is?
Groeten,
Paul
Foto's zeggen inderdaad meer als 1000 woorden.
Ik ben benieuwd wat je aardbeiplanten gaan doen. Het is sowieso al niet van de gemakkelijkste gewassen om te telen.
Weet je ook welke variëteit aardbeien het is?
Groeten,
Paul
- Vasch
- Site Admin
Hey Paul,
Ik zaaide net een paar aardbeien "hangaardbei TEMPTATION". Die zijn speciaal voor hangende systemen, dus dat wil ik wel uitproberen
.
De rest zijn de scheuten van aardbeien die ik al een jaar of 2 in de groententuin staan heb. Ik kocht die toen bij de aveve, maar heb er geen idee van welke soort het is. In de tuin geven ze lang vruchten. Deze zijn niet zeer groot maar wel heel smaakvol.
gr
V
Ik zaaide net een paar aardbeien "hangaardbei TEMPTATION". Die zijn speciaal voor hangende systemen, dus dat wil ik wel uitproberen

De rest zijn de scheuten van aardbeien die ik al een jaar of 2 in de groententuin staan heb. Ik kocht die toen bij de aveve, maar heb er geen idee van welke soort het is. In de tuin geven ze lang vruchten. Deze zijn niet zeer groot maar wel heel smaakvol.
gr
V
-
Valentijn,
even uit nieuwsgierigheid waar haal jij je forel? En post je achteraf je bevindingen over het houden van forel in aquaponics? Forel is ook een mogelijke keuze als vis om te houden bij mij. Heb al aan het zoeken geweest waar ik forel kan kopen, maar niet echt veel gevonden. Alle toch niet in levende staat.
even uit nieuwsgierigheid waar haal jij je forel? En post je achteraf je bevindingen over het houden van forel in aquaponics? Forel is ook een mogelijke keuze als vis om te houden bij mij. Heb al aan het zoeken geweest waar ik forel kan kopen, maar niet echt veel gevonden. Alle toch niet in levende staat.
- Vasch
- Site Admin
Hey Paul,
in Limburg zijn er heel wat kwekerijen, maar in de rest van Vlaanderen is dit idd een probleem.
Ik haal die van mij bij Pisciculture Collette in Bonlez. Contact is Vincent Colette.
Ik weet niet of je er als 'particulier' ook aan de pootvis kan raken, ik doe dit ook via KUL en Eco-innovation.
Volgende week haal ik er. Ik kan er steeds wat meer steken voor doorverkoop!
laat dit wel tijdig weten.
in Limburg zijn er heel wat kwekerijen, maar in de rest van Vlaanderen is dit idd een probleem.
Ik haal die van mij bij Pisciculture Collette in Bonlez. Contact is Vincent Colette.
Ik weet niet of je er als 'particulier' ook aan de pootvis kan raken, ik doe dit ook via KUL en Eco-innovation.
Volgende week haal ik er. Ik kan er steeds wat meer steken voor doorverkoop!
laat dit wel tijdig weten.
- Paul1
Hoi Valentijn,Vasch wrote:Hey Paul,
Ik zaaide net een paar aardbeien "hangaardbei TEMPTATION". Die zijn speciaal voor hangende systemen, dus dat wil ik wel uitproberen.
Ik denk dat de benaming "hangaardbei" eerder een verkoopstruck is. Volgens mij gaan bij alle aardbeivariëteiten de vruchten en ranken hangen als deze geplant worden in potten of bakken geplaatst in een hangend systeem.

Het zaaien van aardbeiplanten is eigenlijk zeer eenvoudig, als met een aantal spelregels rekening gehouden wordt.
Iets wat vele tuinliefhebbers niet weten is dat aardbeien lichtkiemers zijn. Dit wil zeggen dat de zaden licht nodig hebben om te kiemen. Dit in tegenstelling tot de meeste andere planten (sla, kolen, erwten, bonen, ...) die donkerkiemers zijn, en waarbij de zaden dienen te worden afgedekt.
Een ander bekend voorbeeld van een lichtkiemer is selder.
De aardbeizaadjes worden best gezaaid in een kistje met potgrond (zaai- of stekgrond), lichtjes aangedrukt, niet afgedekt met zand of krantenpapier, en afgedekt met een doorzichtig plastiek tot dat de zaden beginnen te kiemen. Vocht dat verdampt vanuit de potgrond, condenseert dan tegen de doorzichtige plastiek en houd zo de zaadjes vochtig.
Groeten,
Paul
Last edited by Paul1 on 12 Apr 2013, 08:52, edited 1 time in total.
- Vasch
- Site Admin
Bedankt voor de tips Paul.
Ik wist dat de zaden niet mogen afgedekt worden, maar zaai ze niet in potgrond, maar op een gaasje dat rechtstreeks op de argex ligt. De tip van de afdekplastic is zeer welkom: ze staan misschien idd te droog. Een werkje voor vanavond!
Ik wist dat de zaden niet mogen afgedekt worden, maar zaai ze niet in potgrond, maar op een gaasje dat rechtstreeks op de argex ligt. De tip van de afdekplastic is zeer welkom: ze staan misschien idd te droog. Een werkje voor vanavond!